Thursday, April 30, 2009

RTM dan Krisis Jatidiri

Seorang felo blogger mengatakan RTM sejak kebelakangan ini sedang melalui krisis identiti. Beberapa kali saya juga turut bersungut kepada komrad di media yang sehati tapi kadang-kadang tidak sejiwa! Nak buat macam mana kan? Terima sajalah apa yang ada. Tapi kami semua sependapat, perubahan-perubahan yang dibuat semenjak DS Shabery Chik menerajui Kementerian Penerangan ada kalanya mengundang banyak persoalan dan kontroversi. Tapi semenjak DS Rais Yatim menerajuinya diubah kembali kepada apa yang ternyata jauh lebih baik dan mempunyai asas iannya dibuat begitu dan bukan sekadar berubah kerana mahu mengubahnya. Kehilangan hampir 400000 penonton setia RTM 1 semasa Warta Perdana Bahasa Malaysia jam 8 malam kerana diubah sejam kemudian pastinya memberi banyak pengajaran kepada semua yang waras mengapa Warta Perdana itu harus dibuat pada jam 8.00 malam. Jadikan ianya suatu pelajaran yang baik.

Terima kasih juga kepada DS Rais Yatim kerana mengembalikan siaran RTM 1 kekal sebagai saluran berbahasa Kebangsaan sahaja. Sejak dulu lagi perkara ini telah berlaku, tapi entah kenapa tiba-tiba ada orang mahu bereksperimen menjadikannya saluran caca-marba bahasa! Ada orang terlalu percaya kepada multikulturisme agaknya sehingga mengenepikan isu-isu
yang ada hubung-kaitnya dengan kebangsaan dan bukan kebangsaan? Saya sedang cuba mendapatkan soft-copy artikel dari Dt. Prof Zainal Kling untuk dimuatkan dalam posting saya yang memperlihatkan asal-usul multikulturisme adalah dari Marxisme. InsyaAllah, akan disegerakan.

Pun begitu, saya masih menunggu bila RTM 1 dan 2 mahu meletakkan kembali ikon-ikon negara dan kebangsaan kita dalam siarannya? Klip seperti Tugu Negara, Bangunan Putra Perdana, Masjid Putrajaya dll semua dah tak ada langsung dalam RTM. Apa yang sudah berlaku? Ada kudeta ke di RTM sehingga ikon nasional pun tak boleh diletakkan? Kalau ada, siapa yang merampas kuasa? Banyak ikon nasional lain yang boleh diletakkan kalau ada orang yang allergic dengan segala-galanya tentang Putrajaya. DS Rais, tolong betulkan perkara ini dan jangan biarkan orang-orang tertentu mengubah RTM hanya kerana mereka nak mengubahnya!

0 comments: