Wednesday, April 15, 2009

Tun Mahathir Kata Jangan Lupa Sejarah!

Semalam dalam satu kenyataan Mantan PM Tun DR. Mahathir berkata mata pelajaran Sejarah perlu diajar kepada golongan muda supaya mereka tidak melupakan asal-usul mereka dan tahu tentang sejarah penubuhan negara ini dan tidak membuat kesilapan yang sama sehingga kita boleh terjajah semula. Alhamdullilah, doa saya dan ramai orang lain dimakbulkan oleh Allah SWT kerana Dia memberikan petunjuk taufik dan hidayah kepada Tun Mahathir untuk menyedari betapa pentingnya setiap rakyat negara ini mengetahui sejarah negara mereka sendiri.

Golongan muda kita tidak sahaja memerlukan ilmu pengetahuan dalam bidang sains, teknologi, ICT dan entah apa lagi tetapi hanya pelajaran Sejarah yang dapat memupuk perasaan cinta kepada negara dan bangsa. Kalau tidak, Rusia dan Amerika Syarikat tidak akan mewajibkan mata-pelajaran ini kepada pelajar-pelajar mereka walau pun seseorang itu mahu menjadi pakar nuklear fizik atau jurutera aeronautikal! Entah kenapa dan dari mana datangnya angin (angin kus-kus kata P.Ramlee!) suatu ketika dulu kita pinggirkan pelajaran Sejarah sebab ada orang kata ianya tidak penting, ia membuang masa dan mata-pelajaran sains dan teknologi adalah lebih penting dari segala-galanya.

Hari ini kita dengar orang mempersoalkan tentang kontrak sosial, tentang Orang Melayu adalah imigran dari seluruh Nusantara dan negara ini penduduk asalnya adalah Orang Asli sahaja. Semua ini adalah kerana kita pinggirkan pelajaran sejarah dan rakyat kita jadi buta sejarah dan Perlembagaan Negara ditafsir dengan sewenang-wenangnya dan mengikut kepentingan orang yang bercakap! Saya yakin selepas ini, isu PPSMI tidak lagi akan menjadi seperti duri dalam daging kepada orang Melayu yang mengenali akar budayanya. Hal ini juga berkaitan dengan budaya serta kesenian Melayu seperti yang telah diformulakan dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang menjadi praktis kita selama ini.

Tun Mahathir mungkin paling ingat tentang Malayan Union dll yang berkaitan dengan proses mencapai kemerdekaan, tetapi wacana tentang sejarah dan warisan sesuatu bangsa itu jauh lebih luas dan dalam kerana ia menyentuh dan berkait rapat dengan pemikiran, pandangan, falsafah, akal -budi, akar budaya serta pandangan luar (world view) seseorang manusia dari sesuatu bangsa.

Terima kasih kepada ayahanda Mantan PM YBhg. Tun Dr. Mahathir yang berani berdepan dengan kesilapan-kesilapan masa lalu dan berusaha memperbaikinya seperti apa yang cuba dilakukan oleh Pak Lah semasa beliau menjadi PM selama ini!

0 comments: