Sunday, April 5, 2009

Kongres Kenegaraan Gapena Di Ipoh

GAPENA akan mengadakan Kongres Kenegaraan di Ipoh pada 1 - 3 Mei 2009 ini. Butir-butir tentang kertas kerja kongres 3 hari ini masih belum muktamat dan akan diletakkan dalam posting yang berikutnya setelah semuanya disahkan. Apa pun Kongres ini dijangka dirasmikan oleh YTM Raja Muda Perak Raja Dr. Nazrin pada 1 Mei 2009 kelak di Hotel Syuen.

Sehubungan dengan ini, GAPENA dalam memorandumnya kepada UMNO yang telah dihantar kepada Dato Seri Najib sebelum perhimpunan UMNO baru-baru ini telah menggariskan di antaranya keperihatinan tentang isu Raja Berperlembagaan seperti berikut:-

" Dengan membuat pelbagai pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan terutama berkaitan 'Kekebalan raja-raja' terutama Perkara 63 'keistimewaan-keistimewaan Parlimen' maka Perlembagaan itu mengandungi percanggahan antara beberapa perkara di dalamnya termasuk Fasal 63 (4) dan 63 (5) itu sendiri dan terhadap Perkara 181 yang melindungi kedaulatan raja-raja. Dengan demikian Perlembagaan menjadi permainan ahli parlimen untuk mencabar, mencaci kemuliaan raja-raja dan melanggar peruntukan Akta Hasutan tanpa sebarang kuasa yang boleh menghukum mereka. Maka GAPENA berpendapat kerajaan mesti mengembalikan kemuliaan raja-raja itu dengan meminda Fasal 63 (5) Perlembagaan Persekuatuan."

(petikan dari MEMORANDUM GAPENA KEPADA UMNO yang dimuatkan dalam Warta GAPENA Febuari 2009).

Untuk keterangan lanjut hubungi 03-21442412.

0 comments: