Saturday, April 11, 2009

Menariknya Analisis Joceline Tan

Dalam Sunday Star hari ini, Joceline memilih untuk membuat analisis tentang kedudukan YB KJ yang tidak tersenarai dalam kabinet DS Najib. Saya sedikit kecewa kerana beliau memilih tajuk ini dan bukannya tentang sikap 'acuh tak acuh ' parti-parti politik Cina dalam pilihan-raya kecil di Bt.Selambau dan Bt.Gantang baru-baru ini. Pun begitu saya cukup terpanggil untuk memberi respon tentang apa yang beliau tulis.

Antaranya kata Joceline, YB KJ memerlukan sokongan semua orang dalam Pemuda UMNO kerana kedudukannya yang tidak mendapat sokongan majoriti dalam pemilihan UMNO yang lalu. Saya tidak yakin hanya YB KJ yang berada dalam kedudukan begitu. Ketua Puteri Umno juga tidak mendapat undi majoriti dan sememangnya ini bermakna kedua mereka perlu bekerja kuat untuk mengukuhkan kedudukan dan menyatu-padukan sayap masing-masing. So what's the big deal Joceline? 3 tahun adalah suatu tempoh yang cukup lama untuk kedua tokoh ini berbuat apa juga untuk memastikan mereka adalah orang-orang yang worthy duduk sebagai ketua sayap masing-masing. Dan Saya yakin kedua tokoh ini bukan macam orang politik tertentu yang tak ada 'tulang belakang' yang memerlukan sistem sokongan dari seluruh keluarga untuk berkempen bagi mendapat kemenangan!

Kata Joceline lagi, clout politik yang dipunyai oleh YB KJ selama ini macam pedang yang makan dua-dua belah. Ia membawa kesan positif dan juga negatif pada masa yang sama. Apakah ini berbeza dalam kedudukan DS Najib, DS Hishamuddin Hussein dan Dt. Mukriz Mahathir? Saya yakin, sepanjang hayat politik mereka, perbandingan antara anak-anak Mantan PM dengan bapa mereka akan terus dibuat. Tapi di akhirnya mereka perlu menjadi diri sendiri dan prestasi mereka diukur dari apa yang mereka lakukan, bukan siapa mereka dan apa yang bapa mereka telah lakukan. Beberapa tahun lalu saya masih ingat pernah berbual tentang subjek ini dengan Sdr. Razak Baginda dan akhirnya beliau bersetuju dengan pendapat saya. Saya kira Joceline sedikit naif(?) jika berkata YB KJ saja berdepan dengan situasi ini.

Saya yakin YB KJ tidak kecewa kerana tidak dilantik dalam kabinet kerana dia cukup sedar dan realistik tentang situasi dalam UMNO dan BN yang amat jauh dari hati dan minda golongan muda dan pengundi bukan Melayu. Malah beliau cukup gracious dalam menerima keputusan DS Najib dalam hal ini. Saya kurang pasti perkara yang sama dapat dilakukan oleh spoiled brats who must get what they want lain dalam keadaan YB KJ! Sikit atau banyak, saya yakin Pak Lah telah menunjuk ajar menantu beliau dengan baik, berpolitik secara sopan serta mementingkan perjuangan dan bukan hanya memegang jawatan penting dalam politik atau kerajaan. Hanya orang gila kuasa sahaja yang akan mengajar anak cucu mereka supaya menjadi gila kuasa dan terus berkuasa tanpa mengira apa risiko tindak tanduk mereka kepada agama, bangsa dan negara. Dan Joceline perlu memahami ada perbezaan besar antara berpolitik dengan berjuang!

0 comments: