Sunday, April 26, 2009

2 tahun untuk pulihkan UMNO? R.O. Winstedt dan TS Mahyuddin ikut telunjuk Joceline Tan?

Ketua Penerangan UMNO yang baru mengulangi kata-kata TPM TS Mahyuddin bahawa UMNO/BN perlu 2 tahun untuk dipulihkan dan mendapat sokongan kembali. 2 tahun? Lamanya! Ramai orang menghubungi saya tentang perkara ini dan berbagai isu timbul dan diperkatakan. Antaranya ialah: -

1) Kenapa begitu lama masa yang diperlukan kalau Pak Lah adalah penyebab kepada penolakan BN dalam pilihan-raya 2008 yang lalu? Pak Lah dah tak ada sekarang dan Tun Mahathir yang 'diinayai' sudah pun kembali, kenapa perlu begitu lama nak pulih? Sepatutnya BN menang di Bt.Selambau dan Bt. Gantang sebab Tun Mahathir sendiri dah turun berkempen. Rakyat semua hanya percaya dan yakin dengan Tun Mahathir dan bukan orang macam Pak Lah! Jadi kenapa secara otomatik BN tak menang-menang juga bila Pak Lah dah turun?

2) Kalau UMNO/BN perlu 2 tahun, kenapa perlu Pak Lah undur diri? Mungkin kalau Pak Lah kekal pun masa 2 tahun tu dapat digunakan untuk memulihkan UMNO dan mendapat sokongan kembali. Kalau masa adalah faktornya, kenapa pemimpin yang harus digantikan? Atau seperti yang ditanya oleh seorang hambaAllah kepada saya baru-baru ini bahawa UMNO/BN telah disalah bedah?

Kepada orang-orang yang menanyakan soalan ini, sekali lagi saya nak katakan Wallhualam Bisawab, ada soalan adalah jawab....Lepas ni pasti ada orang kata saya ada wicked sense of humor. Allahuakbar. Tapi apa pun yang terjadi saya seronok tengok gambar Pak Lah bersalam dengan TS Saleha Ali dalam surat kabar baru-baru ini. Pasti TS Saleha boleh tanya terus kepada Pak Lah Islam Hadhari tu agama baru ke?

Beberapa tahun yang lalu, sewaktu saya mengunjungi bonda Ts Saleha di rumahnya, itulah soalan yang ditanyakannya kepada saya! Hampir lima jam saya duduk berbual dengan beliau dan macam-macam cerita yang keluar. Mungkin tak ramai orang yang tahu bahawa TS Saleha pernah jadi anak angkat R.O.Winstedt. Banyak gambar lama semasa menuntut di England dan tinggal di rumah Winstedt yang bonda TS Saleha tunjukkan kepada saya. Saya seronok sangat mendengar cerita-cerita TS Saleha dan bila nak balik, dia berikan jambangan bunga pulak kepada saya! Dia sayang kepada saya agaknya. Lepas ni saya mungkin patut menziarah beliau sebab dah lama tak bertemu bonda saya yang seorang ini. Saya dah lama teringat nak bertemu beliau, tetapi kerana cuaca agak panas sebelum ini, saya tak ada mood nak jumpa siapa pun!!

Seorang lagi adik saya Rashid Yusuf yang sepatutnya dijadualkan menjadi Setiausaha Akbar kepada TPM telah tidak jadi berbuat demikian kerana dengarnya Jocelin Tan menghantar SMS kepada TPM mempertikaikan perlantikan Rashid. Wow besarnya power Joceline! Ini bukan faktor wow nampaknya tetapi power wow. Saya kurang pasti apakah benar seorang TPM perlu tunduk kepada telunjuk seorang kolumnis STAR dan beberapa orang bloggers sahaja? Atau ada tangan-tangan ajaib yang tak mahu sesiapa juga yang mempunyai kaitan dengan YB KJ menduduki Bangunan Perdana Putra, Putrajaya!!

0 comments: