Thursday, April 9, 2009

Tentang Proletariat dan Burjuis

Kata Dr.Abu Hassan dari Zentrum Future Studies dalam program Analisis Awani baru-baru ini, kekalahan BN di tangan PKR adalah menunjukkan adanya unsur pertentangan kelas antara golongan proletariat (kelas pekerja) dengan golongan burjuis (kelas menengah atasan). Selepas program itu saya menghantar sms kepada beliau dan bertanya benarkah itu yang terjadi di Bukit Selambau kerana saya tidak yakin dengan pendapat tersebut. Malah terminologi yang beliau gunakan kedengaran begitu Marxis dan sosialis. Beliau gembira dengan respon saya kerana katanya memang itu tujuannya iaitu untuk mencungkil wacana dari orang-orang yang berfikir. Dr.Abu ni memang perlu digodam dan dipulas telinganya kadang-kadang!
Malah saya katakan terminologi yang dia gunakan sudah tak dipakai lagi sekarang. Lalu beliau gunakan istilah 'neo-proletariat'. Ada ka istilah tu Dr.Abu? Biar betul dik!

Sebenarnya beberapa hari sebelum pilihanraya kecil tersebut saya pernah mengeluarkan pendapat yang hampir sama sewaktu berbual dengan Tan Sri Ismail dan Dato Prof Zainal Kling serta beberapa rakan lain di rumah GAPENA. Saya mengemukakan pendapat tentang PKR dan PAS yang berjaya menarik sokongan ramai dari golongan berpendapatan rendah seperti peniaga kecil pasar malam, pekerja kilang dll dan itulah sebabnya mereka ini senang dimobilisasi dalam perarakan,tunjuk perasaan dan elemen-elemen 'mob culture' yang semakin jelas kebelakangan ini. Mungkin ini riaksi kepada luasnya jurang perbezaan pendapatan antara golongan berada dan tidak berada, tetapi mengatakan iannya pertentangan kelas antara proletariat dan burjuis adalah suatu generalisasi yang menuntut kajian yang lebih mendalam dan mungkin tidak tepat.

Kerajaan PR selepas beberapa bulan menawan beberapa negeri tidak lagi mahu menggunakan kereta Malaysia Proton Perdana sebagai kenderaan rasmi. Malah TKM Pulau Pinang yang meletak jawatan beberapa minggu lalu menggunakan kereta mewah yang diimpot dengan plat nombor paling eksotik yang pastinya mahal tender untuk memperolehinya. Ketua de facto PKR Dato Seri Anwar Ibrahim juga kelihatan bergaya ke sana sini dengan kereta mewah Audi nya. Benarkah ini pertentangan kelas antara proletariat dan burjuis brader?

Yang terakhir dan sedikit mengejutkan ialah pembakaran kereta polis di luar Stadium Sultan Muhammad di Kota Baru selepas pasukan Kelantan kalah kepada pasukan Negeri Sembilan. Mengejutkan dan menakutkan, kerana perkara sebegini tidak pernah berlaku. Tetapi kalau bertahun-tahun minda penyokong diasak dengan hasutan, fitnah dan persepsi buruk terhadap etablishment bukan saja kereta polis yang akan dibakar, Istana Negara juga boleh dilontar dengan molotov cocktail! Memang tidak ada bukti untuk mengaitkan mereka yang merusuh dan membakar kereta polis dengan penyokong mana-mana parti politik, tetapi fakta bahawa iannya berlaku di Kelantan dan tidak berlaku ditempat lain adalah sesuatu yang menarik.

Berpolitik bukan bermakna memobilisasi seramai mungkin sokongan untuk menjatuhkan pihak lawan, tetapi mempunyai konotasi pertanggung-jawapan yang maksimum untuk memastikan keselamatan, kestabilan dan keamanaan sentiasa di peringkat terbaik bagi semua rakyat di sesebuah negara. Kita tidak perlu mob culture dan agitasi untuk mencapai niat menjadi PM tetapi cabaran kepada orang politik yang berfikir ialah untuk menanam pemikiran berpolitik yang sihat, aman, rasional dan bertanggung-jawab. PKR dan PAS mungkin sudah lama kalah sebelum sempat menjatuhkan BN jika prinsip ini diambil kira!

1 comments:

Bro Jinggo said...

Salam Ziarah

Khairy menyeru semua ahli pemuda memberikan sokongan padu kepada YAB Perdana Menteri

Satu pertemuan dan majlis ringkas minum pagi telah diadakan pagi tadi di mana YB Khairy Jamaluddin telah menjemput penyokong beliau dan juga Exco Pemuda UMNO Malaysia untuk bersama beliau bagi bertukar pendapat dan mendengar pandangan dari ahli-ahli Pemuda. Dalam ucapan ringkas YB Khairy telah menjelaskan kedudukan sebenar dan menyeru agar semua penyokong beliau untuk menerima keputusan Kabinet dan membantu beliau untuk melaksanakan kerja parti yang telah di amanahkan oleh Perdana Menteri. Beliau juga menyeru agar ahli UMNO tidak melabelkan diri mereka sebagai orang-orang pemimpin pemuda tertentu dan perlu membuang anggapan berkenaan kerana semuanya adalah Pemuda UMNO . Mereka mesti bersatu dengan semangat setiakawan sebagai Pemuda UMNO dibawah satu payung.

YB KJ juga menyeru agar semua ahli Pemuda UMNO untuk memberikan sokongan padu kepada YAB Datuk Seri Najib Tun Razak Perdana Menteri Malaysia kerana beliau juga selaku Ketua Pemuda UMNO Malaysia akan terus setia dan memberikan sokongan yang padu kepada YAB Perdana Menteri. Beliau juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada yang telah membantu dan menyokong beliau semasa pemilihan dahulu dan baliau benar-benar berharap semua penyokong beliau jangan merasa kecewa… Meminjam kata-kata Ali Rustam , Dunia Belum Kiamat, Esok Masih Ada.

Beliau juga mengucapkan Syabas kepada dua pemimpin pemuda yang telah dipilih sebagai Timbalan Menteri dan beliau amat berbangga kerana pemuda diwakili oleh dua orang Timbalan Menteri. Beliau berkata , beliau sebenarnya tidak meletakkan harapan untuk menjawat jawatan dalam kerajaan ketika bertanding untuk merebut kerusi Ketua pemuda UMNO dan kerana itu beliau tidak merasa kecewa apabila dipanggil oleh Perdana Menteri sehari sebelum penamaan senarai kabinet.

Pemuda akan menjadi sebuah pertubuhan yang tidak terikat dan bebas untuk menyuarakan apa juga permasalahan yang diperjuangkan kerana beliau tidak terikat didalam kerajaan dan beliau berharap Pemuda akan menjadi sebuah sayap yang digeruni oleh kawan dan lawan seperti di zaman Datuk Harun Idris dahulu. Untuk mencapai matlamat ini pemuda perlu bersatu dan memupukan semangat setiakawan. Beliau juga berharap agar semua yang hadir untuk menyampaikan apa yang telah beliau nyatakan dan berharap semua ahli Pemuda memahami akan pendirian beliau .

Salam Setiakawan

BJ