Tuesday, April 14, 2009

Satu hari di Aswara

Pagi tadi berlangsungnya forum tentang Tun Abd. Razak di Aswara. Pada mulanya saya diberitahu yang Tan Sri Abdullah Ahmad adalah antara ahli panelnya, tetapi bila tiba di Aswara Dr. Anuar Arai mengejutkan saya kerana katanya bukan Tan Sri Abdullah yang akan jadi panel tapi DS Zainuddin Maidin dan Dt.Nordin bekas ADC Tun Razak. Saya sebenarnya ada soalan yang nak diajukan kepada TS Abdullah jadi terpaksa simpan sampai berjumpa beliau lagi.

Apa pun diskusi tadi berjalan lancar dan banyak yang dikongsi bersama oleh kedua ahli panel kepada khalayak. Dan seperti yang saya jangka DS Zainuddin berada dalam 'elemennya' bila membicarakan tentang seorang tokoh yang dikenalinya, malah seperti yang saya perhatikan selama ini beliau lebih menonjol dan 'selesa' sebagai seorang wartawan yang true to his craft daripada seorang ahli politik yang mungkin dalam banyak segi berdepan dengan dilema bila menghadapi sepak terajang politik. Beberapa tahun yang lalu saya berbual dengan TS Aishah Ghani yang mempunyai pandangan yang sama tentang Dt.Zam. Jadi betullah tu, bukan saya seorang yang berpendapat begitu!

Dan betul seperti yang saya katakan bila membuat reviu buku terbaru beliau Surat Daripada Dr.Mahathir, mereka ini ada hubungan love-hate. Tadi Dt.Zam memuji Tun Mahathir pulak! Hari tu dia salahkan Tun Mahathir yang menyebabkan tsunami politik 2008. Kan saya dah kata? Mungkin sekarang dia dah tak berapa marah kepada Tun Mahathir agaknya sebab Dt. Mukriz kalah dan tak jadi Ketua Pemuda. Semoga dia tak marah kepada saya dan geng bloggers yang lain kerana kami sokong YB KJ dan hari-hari tulis dalam blog macam-macam! Baru-baru ni ada orang hantar mesej kepada saya 'jangan pukul abang saya teruk-teruk sangat'! Adik sapa lah yang hantar mesej macam tu kepada saya? Wallahualam Bisawab.

Seorang teman dimajlis diskusi tadi bertanya kepada saya tentang Kongres Kenegaraan GAPENA yang akan diadakan di Ipoh pertengahan Mei nanti (telah diubah tarikhnya). Ada orang mengaitkannya dengan sentimen 'tidak mesra Tun Mahathir' seperti yang terjadi dalam Kongres Kebudayaan Kebangsaan II yang lalu. Saya tidak yakin itu adalah tujuan GAPENA nak buat Kongres ini. Tetapi isu imuniti raja-raja dan Perlembagaan Malaysia sudah lama menuntut segalanya dilihat semula dan sesuatu perlu dilakukan sebelum iannya terlewat. Ada abang besar yang cukup marah tentang isu ini dan bila saya katakan iannya seperti marahkan nyamuk kelambu dibakar, dia mencelah dan mengatakan 'ini bukan bakar kelambu lagi, tapi ini bakar Melayu!'. Seperti yang saya katakan, Tun Mahathir telah melakukan banyak kebaikan kepada Malaysia, tetapi seperti yang diakuinya sendiri, dia adalah seorang manusia dan membuat kesilapan. Jadi marilah kita betulkan kesilapan beliau supaya kita tidak kehilangan segala-galanya.

Sekalung tahniah saya kepada DS Najib Tun Razak yang baru-baru ini mengatakan 'sudah sampai masanya kita mengakui kerajaan tidak mengetahui segala-galanya.' Saya senang dengan pendapat beliau kerana ini bermakna DS Najib mau mengambil sikap musyawarah dan berbincang. Jadi NGO seperti GAPENA perlu diajak berbincang dan duduk semeja sebagai stakeholder yang penting, berwibawa dan berpengaruh di seluruh Alam Melayu untuk turut bercakap tentang pembinaan negara-bangsa dan jangan sekali-kali dipinggirkan seperti yang telah dilakukan oleh pentadbiran Tun Mahathir sebelum ini.

0 comments: