Monday, September 22, 2008

Di mana adik Sharlinie?

Beberapa hari lalu ada artikel mengenang kehilangan adik Sharlinie yang genap 1 tahun dalam Utusan Malaysia. Sudah setahun peristiwa ini berlalu dan statistik mempamerkan kira-kira 240 orang kanak-kanak di negara ini yang hilang setiap tahun. Suatu jumlah yang tinggi dan ratio nya lebih kurang 1 orang setiap dua hari. Hingga kini apa yang telah dilakukan tentang undang-undang penjagaan kanak-kanak di negara ini? Kata Dato Seri Shahrizat Jalil selepas kes Nurul Jazelin yang didera dan mayatnya dijumpai dalam beg sukan, beliau mahu memastikan perkara ini tidak akan berlaku lagi. Tapi kehilangan kanak-kanak berterusan juga dan tidak ada apa yang dilakukan hingga kini untuk mengubah senarionya. Apa yang telah berlaku? Walau pun bukan lagi menjadi menteri yang bertanggung-jawab, kedudukan beliau masih bertaraf menteri dan mempunyai kedudukan serta kuasa tertentu untuk menggubal undang-undang dan mengetatkan peraturan penjagaan kanak-kanak di negara ini.

Saya ingin bercerita lagi. Sewaktu tinggal di Sydney 25 tahun lalu, anak bongsu saya Lukman (beliau lahir di Sydney) kemalangan kali pertama dia mula berjalan. Tanpa saya sedari dia telah boleh berjalan, botol susunya yang saya rendamkan dalam bekas plastik berisi air panas telah ditariknya sendiri. Bekas plastik itu jatuh dan air panasnya tercurah ke badannya. Hanya bila terdengar jeritan beliau barulah saya menyedari apa yang berlaku. Anak saya diberi rawatan kecemasan di hospital yang berdekatan. Badannya yang melecur tidaklah teruk sangat kerana pakaiannya ketika itu agak tebal dan sewaktu terkena air panas itu cepat-cepat saya siramkan air sejuk. Hingga kini tiada parut apa pun di dadanya. Alhamdullilah, kerana jika ada parut tentu saya akan rasa bersalah sampai seumur hidup saya.

Pun begitu, ordeal saya tidak habis. Selepas rawatan kepada anak saya, berbagai pihak mula menginterviu saya. Polis, pekerja sosial, pihak hospital tidak habis-habis bercakap dengan saya. Bapa Lukman yang sedang bekerja ketika itu dipanggil ke hospital dan kenyataan polis yang berasingan diambil daripada beliau. Mereka mengesyaki Lukman didera!!! Hampir 5 jam saya di soal dan disoal barulah kami dilepaskan oleh pihak polis dan hospital. Dan cerita ini tidak habis di situ. Hampir 3 minggu berikutnya, saya dan jiran-jiran saya'dilawati' oleh pekerja sosial, polis dan hospital! Mereka bertanya kepada jiran-jiran saya samada anak-anak saya selalu menangis atau kedengaran seperti dipukul dll. Satu kemalangan kecil sahaja yang berlaku dan begitu perihatin mereka menangani kes itu.

Moral ceritanya ialah, undang-undang penjagaan kanak-kanak kita perlu diperketat. Saya yakin kesedihan dan beban perasaan bersalah yang ditanggung oleh ibu-bapa dan keluarga bila kemalangan , kehilangan begini menimpa anak-anak mereka mungkin seumur hidup akan ditanggung, tetapi kanak-kanak tidak boleh dibiarkan pergi ke kedai, ke pasar malam atau tinggal sendirian. Kalau depan mata ahli keluarga pun berbagai kemalangan maut boleh berlaku (apa pun cara dan sebabnya), bayangkan bila kanak-kanak di bawah umur ditinggalkan atau pergi ke kedai/pasar malam bersendirian. Adalah perlu dan penting memastikan kanak-kanak sentiasa bersama orang dewasa samada di dalam atau di luar rumah. Keadaan persekitaan kehidupan kita sudah jauh berbeza sejak kira-kira 20 tahun lalu. Sekarang segala macam manusia dengan kondisi mental yang berbagai juga berada di sekeliling kita. Macam-macam obsesi yang berkaitan dengan kesihatan mental yang tidak sihat banyak kelihatan dan mangsa kepada manusia sebegini selalunya adalah kanak-kanak.

COMPULSIVE OBSSESIVE BEHAVIOUR

Baru-baru ini, RTM dalam program Berita melaporkan tentang sindrom compulsive obssesive behaviour iaitu perlakuan orang yang memusnahkan orang lain jika dia tidak dapat menguasai/memiliki orang/sesuatu yang dia mahukan. Dalam konteks hubungan antara lelaki dan wanita, apa yang berlaku ialah seorang lelaki yang ingin memiliki seseorang wanita tapi tidak berjaya berbuat demikian akhirnya mungkin memusnahkan kehidupan wanita yang digilainya dan juga semua orang yang mendekati wanita tersebut. 'Jika aku tak dapat minah ni, orang lain juga jangan dapat!' Begitulah lebih kurangnya pemikiran orang-orang yang mempunyai penyakit
Compulsive Obssesive Behaviour ini.

Kebetulan pula, saya mengenali dengan rapat seorang kawan yang menjadi mangsa kepada deviant behaviour yang begini. Semenjak kira-kira 16 tahun yang lalu (bayangkan!), dia menjadi mangsa seorang mamat peminat setianya (yang tidak diperlukan) yang hingga kini tidak dapat menerima kenyataan bahawa kawan baik saya ini tidak mahu kepada dia. Kawan saya telah hampir 10 tahun bercerai dengan bekas suaminya (kawan saya yakin mamat itu di antara yang buat macam-macam hal menyebabkan perceraiannya) dan semenjak itu, ramai orang yang ditemuainya dan semua yang menunjukkan minat terhadap kawan saya ini, mesti tak jadi kerana dikacau, diganggu dan'dimusnahkan' dengan berbagai-bagai cara. Ada yang diperangkap dengan perempuan lain, ada yang difitnah masih beristeri dan macam-macam lagi yang terjadi. Saya amat simpati dengan kesengsaraan dan keperitan hidup sahabat saya ini, tetapi beliau tidak dapat berbuat apa-apa kerana bukanlah satu perkara yang mudah untuk mendapat bukti tentang apa juga yang dilakukan. Ini kerana mamat ini dulu mempunyai kedudukan yang tingga dan sangat berpengaruh dan ramai kawan-kawan yang menolong beliau.

Jadi, apa nak kita lakukan dengan orang macam ini? Untuk satu waktu yang lama, teman saya hanya mampu berdoa dan membaca Yassin selalu supaya mamat tu tak menggangunya lagi. Tapi kalau orang itu ada deviant behaviour yang begini apa pun dia tak peduli dan dia akan terus membuat inaya kepada orang lain yang di sukainya kerana dia tidak sedar dengan apa yang dilakukannya kerana dia ni seorang mamat yang sakit! Semoga Allah mendatangkan bantuan kepada kawan baik saya dengan apa cara pun. InsyaAllah.

1 comments:

simply j@a said...

mummy....
tak der larr scar kat dada....but my left hand above my elbow ader lagik larr..it's ok...don't blame you...because i could walk for the first time..now days, i just keep on running to stay healthy..thanks for making me who I am now.love you...

-jaa-