Sunday, September 7, 2008

Litar F1Spa Francochamp

Menonton F1 di tv semalam di Spa Francochamp mengingatkan saya tentang tempat itu. Sangat cantik dan terletak di Belgium dekat dengan sempadan Perancis dan Jerman. Sangat unik kedudukannya. Tapi litarnya sangat simpel dan tak ada bangunan grandstand dan kompleks litar lumba yang sofistikated macam Sepang. Litarnya juga sangat natural dan menggunakan sebahagian dari pekan kecil Spa Francochamp sendiri. Pekannya sangat kecil hanya satu jalan raya dua lorong dan beberapa buah kedai kampung. Tapi tempat ini memang terkenal dengan kecantikan alam semula jadinya dan udara yang nyaman kalau musim panas walau pun sangat berkabus dan memandu di kawasan ini adalah satu cabaran besar juga tak payah masuk F1!

Di Monaco juga macam tu. Bandar dan jalan raya Monaco itulah litarnya. Dan Schumacher pernah mengatakan dia benci berlumba di situ melainkan berada di pole position! Cerdik dan teruk betul eccentricity Schumacher ni. Ini sebab kalau nak memotong di Litar Monaco memang sesuatu yang mustahil kerana litarnya bukan lebar sangat macam di tempat-tempat lain. Sama juga seperti di Francochamp, tak ada grandstand yang hebat dan mahal tapi penonton duduk di apartmen mereka pun boleh menonton perlumbaannya.

Di Silverstone pun macam tu juga. Kawasan lapang bersebelahan Freeway (lebuhraya) dijadikan kawasan litar perlumbaan yang sangat luas dan hanya di pagar dengan beberapa lapis pagar memisahkannnya dari kawasan Freeway. Tak ada grandstand yang cantik-cantik dan mahal. Tempat duduknya juga sangat simpel dan tidak fanciful macam di Sepang. Ini kerana perkiraan mereka ialah kenapa nak bina kompleks yang mahal dan cantik-cantik jika akan digunakan beberapa hari saja dalam setahun? Dan kontrak untuk menjadi hos F1 pun bukannya kita akan dapat secara automatik setiap kali habis tempohnya. Dan apa jadi bila kontrak itu tak diberikan kepada kita lagi? Litar tu nak buat apa pula? Japan GT dan lain-lain perlumbaan yang lebih kecil memang boleh dibuat, tapi ia tidak menarik penonton dan kemasukan pelancong macam F1.

Memanglah cantik granstand litar F1 kita dan unik serta ada identiti kita yang tersendiri. Tapi ia juga mahal dan kita masih menanggung kos pembinaannya yang tinggi sehingga ke hari ini. Ini adalah sebahagian kecil dari masalah projek-projek mega kita. Jadi itulah yang orang sekarang marah dan mereka tak mengundi kerajaan BN yang dilihat tak pandai mengurus ekonomi. Secara kritis, projek begini ada pro-kontranya. Ia menjana ekonomi dan sumber kewangan yang baik tetapi pada masa yang sama kos pembinaanya juga tinggi dan mahal dan akan mengambil masa yang lama untuk mendapat balik pulangan yang menguntungkan. Jadi inilah antara harga mahal yang perlu dibayar oleh projek-projek seperti ini.

0 comments: