Thursday, September 4, 2008

Creche untuk kanak-kanak

Di Scotland semua kompleks membeli-belahnya ada creche. Creche adalah pusat jagaan sementara kanak-kanak semasa ibu/bapa mereka membeli belah. Anak-anak kecil akan ditinggalkan di creche dan bayaran yang sangat rendah akan dikenakan mengikut jam. Kira macam perkhidmatan baby-sitting sementara lah. Saya sering memerhati creche ini berfungsi walau pun jarang sekali meninggalkan anak saya di situ semasa membeli belah kerana mereka tak buat hal bila saya shopping.

Yang menariknya di creche ini ialah berbagai kegiatan pendidikan untuk kanak-kanak akan diadakan pada masa yang sama. Permainan boneka (puppet ), bercerita dan menyanyi lagu kanak-kanak yang amat menggembirakan, santai dan menjadikan kanak-kanak semua seronok dan tak mau mengikut ibu/bapa mereka membeli belah tapi meragam dan tarik muka 14 pada masa yang sama! Ini juga menjadikan kanak-kanak tak jadi tv-addict bila ditinggalkan di rumah dan stimulasi minda melalui boneka, bercerita dan menyanyi ini akan menjadikan mereka lebih sensitif kepada seni dan membaca kerana sentiasa dikelilingi oleh suasana tersebut. Dato Syed Alwi Seniman Negara pernah mengatakan kita tak ada khalayak dan institusi teater. Mana nak ada kalau anak-anak kita mengadap tv siang malam pagi dan petang!

Di negara kita ada kes anak-anak yang terkorban kerana rumah terbakar, jatuh dari kondo dll semasa ibu/bapa mereka keluar membeli belah dana anak-anak kecil ditinggalkan di rumah seorang diri. Di Australia dan banyak negara maju, adalah satu kesalahan di sisi undang-undang
meninggalakan anak-anak kecil tanpa orang dewasa. Baby sitter mesti berumur 15 tahun ke atas dan mereka sangat tegas tentang perkara ini. Jadi kenapa kita tidak mengkaji kembali undang-undang domestik kita supaya mengelakkan berbagai kes yang semakin meningkat yang melibatkan kanak-kanak? Bila ada kes kehilangan kanak-kanak atau jenayah ke atas mereka, baru satu negara heboh dan media pun turut menghebohkannya. Kita lebih banyak menumpukan perhatian kepada membaiki keadaan hanya bila sesuatu itu telah berlaku, tetapi kenapa tidak memikirkan tentang langkah-langkah mencegah perkara itu dari berlaku? Inilah masalahnya! Dah jadi sesuatu hal baru nak bercakap tentang itu dan ini bagaimana nak mengelakkannya dari berlaku lagi? Saya amat setuju dengan fokus bajet dan orientasi kerajaan sekarang yang lebih people centered dan kurangkan projek-projek mega. Tq P Lah!!Tahap dan standard kehidupan rakyat mesti ditingkatkan. Tak guna bercakap tentang nak jadikan Malaysia negara maju pada 2020 tapi masih banyak institusi2 sosial kita yang ditakuk lama dan berada ditahap negara dunia ketiga. Tak guna kita bina segala monumen yang hebat-hebat tapi kehidupan rakyat semakin terhimpit disebabkan oleh jurang perbezaan pendapatan dan kekayaan yang besar. P Lah, keep up the good job.

0 comments: