Monday, September 15, 2008

Ke mana Makyung yang di iktiraf UNESCO?

Beberapa tahun yang lalu, heboh satu Malaya Makyung dah mendapat pengiktirafan UNESCO sebagai satu warisan dunia. Beberapa artikel mengenainya ada ditulis di dalam surat kabar tempatan tapi itu sajalah. Sampai sekarang, tak ada benda apa pun yang dibuat mengenai promosi atau pendokumentasiannya. Jadi apa yang teruk sangat kita bawa sampai ke UNESCO untuk di lobi sebagai world heritage? Lepas tu dah dapat senyap sunyi. Apa pun tak dibuat mengenainya. Malah perancangan mengenainya juga tak dengar cerita pun! Ada ke? Kawan-kawan di bahagian muzik tradisional Istana Budaya pun cakap macam tu juga. Mereka pun tak dengar apa! Helo, helo...ada sesiapa mahu bercakap tentang bab ni?
Memanglah bila ada KL Art Fest tu ada lah juga nampak persembahan Makyung ni, bukan tak ada langsung. Tapi kerana statusnya yang cukup bermakna dan berprestij, sepatutnya lebih banyak yang dilakukan untuk kesenian ini. Dan jangan lupa, Makyung ni di antara institusi teater Melayu yang awal, unik dan Melayu (dengan pengaruh Thai yang sangat besar dalam genre ini).
Di Jepun, persembahan teater tradisionalnya yang dinamakan Kabuki diadakan sepanjang tahun dan semua pelancong yang datang di bawa menontonnya melalui pakej pelancongan. Kenapa kita tidak buat begini kepada makyung ? Entah berapa banyak belanja yang dah dikeluarkan untuk mendapatkan status warisan dunia itu, tapi bila dah dapat, apa yang kita buat untuknya?
Berkaitan dengan hal ini, sedikit masa lalu RTM ada juga menyiarkan Bangsawan dll bentuk kesenian tradisional. Tapi sekarang dah tak nampak semua tu melainkan dikir barat yang sudah di modify dan tukang karutnya pakai jeans dan ramai orang Kelantan yang marah pasal tu. Apa yang RTM perlu lakukan ialah membuat rakaman apabila genre kesenian tradisional ini dipentaskan dan menayangkannya melalui satu slot khas kesenian tradisional. Selain ASWARA, Kumpulan Bangsawan DBKL, Kelab Seni Persembahan PETRONAS juga sering mempamerkan persembahan dramatari tradisional yang sangat baik dan bermutu dan patut dirakam dan disiarkan oleh RTM. Sedikit perancangan, kerjasama dan usaha pasti akan membuahkan hasil yang baik dan unik serta bermakna untuk pendokumentasian berbagai genre kesenian tradisional ini.

0 comments: