Thursday, September 4, 2008

Al-Fatihah Kepada Pak samad

Salam takziah saya kepada keluarga Allahyarham Pak Samad Ismail dan Al-Fatihah. Saya tak mengenali beliau secara peribadi, tapi dia salah seorang wartawan yang saya kagumi dan tulisannya saya baca selalu dan antara orang yang saya rasa banyak mempengaruhi pemikiran saya. Sama seperti Dato Zam, Pak Samad seorang lagi yang tulisannya yang jarang saya miss sejak saya di bangku sekolah dan mula membaca artikel serius suratkhabar (lebih kurang di umur 15 tahun). Masa saya sekolah dulu, kawan-kawan saya cuma baca berita dan cerita tentang perkara biasa dan saya seorang yang suka baca artikel yang serius dan memeningkan kepala (kata kawan saya) sehingga guru saya pernah bertanya kenapa saya berfikir macam orang dewasa dan tak macam budak sekolah 15 tahun? Masa tu saya tak tau nak jawab apa, tapi sekarang saya tau kenapa. Malah bila dah bekerja pun saya punya hari Ahad rasanya tak lengkap selagi tak baca kolum dan analisis politik Awang Selamat. Sampai begitu!!

Ini mengingatkan saya kepada SN Samad Said yang selalu mengatakan pemikiran kita akan dibentuk dan dipengaruhi oleh apa yang kita baca. Betul Pak Samad!!Dan masa di sekolah lagi saya dah baca terjemahan Hemingway, Han Suyin. Pearl S.Buck dll. Selain dari Samad Ismail, Samad Said, Usman Awang, Keris Mas, Hamka, Moechtar Lubis dll. Bila dah di universiti saya jarang miss artikel Shamsul Amri, Zainal Kling, Ismail Hussein, Taib Osman dll. Well, isnt life interesting and full of coincidences my friends/mentors/whatever! No comment.

0 comments: