Saturday, September 13, 2008

Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris

Mulai 2002 matapelajaran Sains dan Matematik di sekolah telah diajar dalam Bahasa Inggeris walau pun banyak protes dan bantahan dari pelbagai pihak terhadapnya. Untuk kesekian lamanya bantahan dan protes ini tidak berapa kedengaran melainkan di seminar pendidikan dan majlis ilmu mengenainya. Pun begitu, sejak beberapa tahun kebelakangan, dengan udara keterbukaan yang sangat menyegarkan dalam sistem politik kita, barulah kedengaran protes dan bantahan yang lebih jelas dan vokal.
Selain daripada itu, berbagai penyelidikan mengenai pencapaian murid-murid dalam kedua mata-pelajaran ini menunjukkan kadar casualty yang tinggi dan tidak membanggakan. Selain dari itu, pengajaran matematik dan sains dalam Bahasa Inggeris yang bertujuan memperbaiki tahap penguasaan bahasa itu di kalangan murid-murid juga tidak menunjukkan pencapaian yang begitu.Tahap penguasaan Bahasa Inggeris dalam matapelajaran Bahasa Inggeris sendiri tidak menunjukkan improvement di semua sekolah walau pun murid-murid mencapai gred yang baik dalam mata pelajaran Matematik dan Sains.
Jadi di mana rasionalnya dan betulnya pendapat yang mengatakan pengajaran mata-pelajaran matematik dan sains dalam Bahasa Inggeris akan secara automatik menjadikan murid-murid kita menguasai Bahasa Inggeris dengan baik? Kenapa jadi begini? Kerana penguasaan bahasa apa pun mesti dibuat melalui pengajaran dan metode pengajaran bahasa dan sastera. Dan penguasaan bahasa apa pun hanya boleh dilakukan melalui penggunaannya yang aktif di dalam dan di luar bilik darjah . Kalau pun semua mata pelajaran di ajar dalam Bahasa Inggeris tetapi interaksi murid-murid tak ada dalam bahasa itu di rumah mereka dll, mereka masih tidak akan menguasainya dengan baik.
Kajian dan penyelidikan mengenai hal ini juga menunjukkan tahap pencapaian murid-murid banyak bergantung kepada SES (status sosio ekonomi) keluarga mereka. Korelasi ini adalah sesuatu yang menarik walau pun tidak menghairankan kerana itu adalah perkara yang normal.
Jadi, buat apa kita nak tunggu sampai lama-lama sebelum menukarkannya balik untuk di ajar dalam Bahasa Kebangsaan di Sekolah Kebangsaan dan di SRJKC dalam Bahasa Mandarin dan di SRJKT di ajar dalam Bahasa Tamil? Banyak pihak dari semua jenis sekolah membantah pengajaran dalam Bahasa Inggeris dan sudah sampai masanya perubahan dibuat. Suara-suara yang vokal semakin kedengaran dalam hal ini. Malah ada pihak yang sampai menuntut Menteri Pelajaran meletakkan jawatan kalau dasar ini tidak di ubah segera!!

0 comments: