Saturday, September 13, 2008

Bob Geldof dan P Lah

Dalam tahun 1990han ketika saya baru balik dari Scotland dan banyak kali ke UK atas urusan tugas, Bob Geldof dengan konco-konconya yang terdiri dari penyanyi pop dan pelakon filem bertungkus lumus membuat kebajikan kepada rakyat Ethiopia yang kebuluran. Pada masa yang sama isu-isu alam sekitar mengambil center stage di negara maju. Hasil dari kajian dan penyelidikan saintis dan alam sekitar, telah dijangkakan dunia akan mengalami masalah kenaikan suhu yang akan mengakibatkan masalah ekosistem dan pengeluaran makanan dalam masa 10-20 tahun lagi. Jadi Di Malaysia kita pun ber'world aid' juga bila album lagu We are the World diedarkan.
Memang orang Malaysia baik hati dan pemurah tak boleh tengok orang susah.Malangnya, kita tidak membuat persediaan yang baik dan mendidik rakyat kita untuk jadi conscious dengan isu-isu alam sekitar dll. Bukan itu saja, dasar ekonomi kita juga tak menyediakan pelan dan perancangan untuk pengeluaran makanan yang mencukupi untuk rakyat kita sendiri. Sehingglah Pak Lah menjadi PM dasar dan sektor pertanian dihidupkan semula, walau pun beliau menerima kritikan yang hebat. Tapi, sehingglah baru-baru ini bila ternyata kita mengalami krisis ketidak-cukupan beras, barulah semua orang diam dan faham kenapa kita mesti menjadi pengeluar makanan yang cukup kepada rakyat kita sendiri, kalau pun tak melebihi dari konsumsi kita untuk dieksport.
Nasib baik Pak Lah punya kepala lebih kurang sama dengan dengan Bob Geldof! Kalau tidak tak tau apa nak jadi beras tak cukup. Geng-geng yang suka makan nasi lemak tu mesti tak boleh duduk punya. Tak kacau ke tu? Well Pak Lah, tak apa lah orang tak puji dan sapa pun tak canang satu dunia mengenai kejayaan ini, tapi geng suka makan nasi lemak mesti seronok, makanan kegemaran mereka masih boleh dinikmati bila-bila masa juga!! Tabik Pak Lah, Bob Geldof dan konco-konco mereka.Bayangkan 20 tahun yang lalu orang dah tau perkara ini akan berlaku!!

0 comments: