Friday, October 3, 2008

Seorang Ibu Tiri

Hari itu aku ke kedai
dengan seorang wanita yang bernama ibu tiri
seperti ibu kandung ku yang telah lama tiada
dia suka membeli barang-barang dapur di kedai Rajan
dan ke situlah kereta tua bapa ku pandu
seperti aku memandu ibu
yang terakhirnya lima tahun yang lalu

kemudian di butik Avon kegemaran ibu
yang juga kini jadi kegemaran ibu tiri ku
aku ketawa melihat dia
meletak mengangkat dan meletak kembali keronsang
yang akhirnya tidak jadi dibeli
ah! itu juga manis
persis ibu yang pernah ku lihat suatu ketika dulu

semakin hari aku melihat ibu tiri ku
makin mirip perangainya dengan ibu kandung ku
dan sewaktu di pusara
air mata ku tak tertahan merembes
bila dia turut sama membaca Yassin
walau suatu waktu dulu
aku benci dengan perangainya
merebut makanan dari mulut bapa di hadapan kami semua

Ummi, terima kasih
kerana dalam usia 70
engkau belajar menjadi seorang ibu
dan bukan saja mau menjadi isteri bapa ku
kalau nanti aku menjadi seorang ibu tiri
kepada orang-orang seperti diri ku
pasti aku akan ingat
bahawa sememangnya benar kata mereka
tak kenal maka tak cinta
tapi jika kasih sayang
keikhlasan dan kejujuran penuh di kolam rasa
bertahun dalam kesukaran menimbang rasa
pasti Dia mendatangkan jawapan kepada kita semua
dan pasti kalian dapat menilai tentang segalanya

0 comments: