Monday, October 13, 2008

Mengenai Lukman

Baru-baru ini anak saya meminta saya menulis tentang dirinya (kerana dia menulis tentang saya dalam blognya). Tulisan yang jujur, analitikal dan tidak pretensious. Dekat 2 minggu pening juga nak cakap tentang dia. Agaknya begitulah kita ni, yang paling sukar dilakukan ialah menulis dengan penuh objektiviti tentang orang yang paling dekat dengan kita.

Saya masih ingat sewaktu melahirkannya di King Edward Hospital, Sydney. Seorang bayi yang besar hampir 9 lb, tapi saya tidak mengalami kesukaran sewaktu melahirkannya. Alhamdullilah.
Labour pain saya lebih kurang 45 minit saja dan doktor saya, Dr.Lyneham berlari tidak memakai kasut di koridor wad bersalin itu sewaktu dia diberitahu bayi saya hampir dilahirkan. Mula-mula saya namakan dia Lukman Hakim mengambil sempena surah yang sering saya baca sewaktu mengandung, tetapi bapa Lukman mengubahnya kepada Lukman Jasril kerana abangnya bernama Johan Jasril dan beliau suka kalau anak-anaknya mempunyai nama tengah yang boleh memberi identiti kepada mereka. Pun begitu, Lukman menangis seharian bila namanya ditukarkan sehingga doktor dan jururawat jadi bingung kerana dia tidak mengalami sebarang masalah kesihatan. Akhirnya, saya pangku dia dan bisikkan ke telinganya yang saya akan terus memanggilnya dengan nama asalnya bila perlu. Jadi bagi saya, dia tetap Lukmanul Hakim walau apa pun nama yang disukai oleh orang lain atau dia sendiri.

Sejak dari bayi, dia jarang memberi masalah kepada saya. Seorang anak yang menyenangkan, soleh juga, berdisiplin, sabar, tabah, bertanggungjawab, saya punya 'rock of gibraltar', kuat merajuk, sensitif, terlalu sabar dan sering dibuli dan diambil kesempatan oleh orang lain, tapi paling penting mempunyai integriti dan sering memberi lebih dari menerima dari orang lain. Ada kalanya saya naik angin juga bila melihat dia dibuli begitu di ofis, dengan kawan-kawan, dengan teman wanita dll. Tapi jawapan yang saya dapat darinya sangat menyentuh perasaan saya. 'You
brought me up like this, to be good and nice. And you had done your job well. Nobody complained about me where ever I am!' Begitulah lebih kurang katanya. Kata Dt.Kalimullah dalam artikelnya kepada Pak Lah baru-baru ini, 'its not worth being nice'.

Dan kadang-kadang saya pun rasa macam tu juga. Tapi seperti Lukman, saya juga dididik untuk menjadi baik, sabar, tabah dan lebih banyak memberi dari menerima. Jadi bukan salah Lukman dia jadi begitu, tapi salah manusia di sekelilingnya yang tak kisah langsung tentang orang lain bila nak ambil kesempatan. Itu normal dan begitulah kehidupan? Memang betul, tapi bukankah kita disuruh sentiasa muhasabah dan sentiasa meningkatkan diri menjadi lebih baik dari semalam? Dan esok kita perlu menjadi lebih baik dari hari ini? Siapa yang tak nak keuntungan? Tapi siapa yang suka diperalat dan dipergunakan tanpa diberi ganjaran yang sebaiknya? Siapa yang suka diambil kesempatan atas kebaikan diri mereka? Orang yang ambil kesempatan itulah yang tak betul! Orang itulah yang kureng kata budak-budak sekarang!

Agama apa pun mengajarkan pengikutnya berbaik-baik dan tidak menyakiti orang lain walau dengan apa cara pun. Dan kalau kita dah terbuat begitu kepada orang lain, kita perlu minta maaf dan membaiki kesilapan itu dengan cara yang sewajarnya!! Dan seperti kata Lukman kepada saya, Mummy, jangan susah kerana life is not fair sometimes, but God is. Memang betul, kerana ramai orang yang saya lihat buat macam-macam kepada orang lain,akhirnya Allah datangkan perkara yang tak baik kepada mereka pulak. Mungkin mereka kaya dan ada kedudukan tinggi dll tapi jiwa mereka tak tenang, tak pernah cukup dengan apa yang ada,jadi gila kuasa dll. Ini semua kerana kufur nikmat. Hanya keimanan dan pegangan agama yang kuat akan menjadikan kehidupan kita lebih baik. Lebih baik dalam semua aspek. Fizikal, emosi, spiritual, kewangaan dll. Dan Islam mengajarkan ini semua.

Lukman juga sangat komited dengan kerjayanya dan saya sangat bangga dengan kejayaan dan pencapaiannya. Sejak berumur 12 tahun dia bermain bowling dan mendapat latihan dari Selangor Ten Pin Bowling assoc (STBA). Dan kini dia menjadi Setia-Usaha STBA (merupakan pegawai yang termuda di seluruh Persatuan Bowling di Malaysia dan pernah dihalau keluar mesyuarat kerana disangkakan bukan official) setelah tamat pengajian dalam Sains Sukan di Universiti Malaya. Saya masih ingat kepada Dr.Ashril ketua Jabatan Sains Sukan UM ketika itu yang hampir bergaduh dan nak saman Kementerian Pelajaran kerana 3 kali nama Lukman digugurkan dari senarai mereka untuk memasuki UM! Entah di mana silapnya (mungkin gara-gara X files) perkara ini berlaku. Lukman masuk ke UM melalui 'green lane' yang dikhaskan kepada atlet berpotensi yang layak ke Universiti dan berlaku 'perebutan senyap' ke atasnya antara beberapa IPT di Lembah Kelang. Walau apa pun , terima kasih kepada Dr.Ashril yang 'hand-picked' Lukman. Dan sekarang STBA pulak buat macam tu kepada anak manja saya ni? Watch out, He is an attractive, hard-working, conscientious Secretary! And there are many offering him jobs elsewhere.

Bercakap tentang perawakan yang menarik ini, satu hal juga. Saya akan katakan dia tall (6 kaki), dark and handsome!! Wu wu wu! Walau pun dia selalu rasa abangnya lebih handsome dari dia, tapi Lukman handsome dengan caranya yang tersendiri. Entah macam mana wajah Lukman lebih 'Ke Indiaan' dari abangnya. Datuk nenek saya berasal dan campuran dari India, Pakistan, Turki, Patani dan Aceh dll. Dan bapa Lukman dari Kedah dengan pertalian yang kuat dengan daerah-daerah Selatan Thai, tapi wajah Lukman lebih India dari semua sepupunya. Dan entah macam mana pulak boleh jadi 6 footer macam tu? Allah Taala mempunyai jawapannya tapi yang pastinya dia tak suka makan nasi dan suka masak sendiri makanannya.

Saya masih ingat sewaktu Lukman kemalangan masa kecil di Sydney dan sewaktu beliau jatuh dari tangga dalam rumah di Kajang. Saya di UK masa itu, dan beberapa hari Lukman berada dalam koma di Hospital Pantai. Tapi satu keajaipan berlaku. Bila saya mendapat berita itu di London, saya terus menalipon wad dia ditempatkan. Waktu ketika itu lebih kurang pukul 3 pagi di Malaysia dan semua orang yang menjaganya di wad tersebut sedang tidur, tapi Lukman yang mengangkat talipon dan menjawap panggilan saya!! Agaknya doa dan kasih sayang saya yang membangunkan dia dari komanya. Alhamdullilah, Allah memanjangkan umur anak saya yang sangat wonderful ini! Sememangnya ia suatu miracle.

Saya juga masih ingat sewaktu membuat Umrah dalam tahun 1998. Rezeki kami amat baik kerana sempat melihat pintu Kaabah di buka dan dibersihkan oleh keluarga Di-Raja Arab Saudi.
Ramai orang berebut untuk duduk berdoa bersetentang pintu Kaabah itu dan kami dua beranak amat bernasib baik. Lukman lebih kurang 15 tahun ketika itu. Seorang 'pakcik' dari Indonesia yang agak rendah sedang cuba mencelah di belakangnya untuk ke depan. Lukman kesian kepada lelaki itu dan mendokongnya supaya dia dapat berdoa di depan pintu Kaabah yang terbuka. Yes, he did that! Well, thats what you are Lukman. So unselfish and so nice and wonderful. Where would I find a son like you? Tq.

4 comments:

simply j@a said...

hye mummy...

1st of all, JJ is more good looking than i am.

2nd im not that nice of a person pun. as you say, kuat merjuk...

3rd we give what we get... go give the best...!


people, here is what i wrote bout my mum...

enjoy...!

http://jaahat.blogspot.com/2008/10/tutup-mulutsepak-kang-baru-tahuin.html

thankz mummy...
apriciate it a lot...
much luv

lukman jasril

Siron Pereira said...

excellent article from a mother.

~Abg Jaa's Student.~

S.N.H™ said...

Untie, a lovely article about a son.

Abg, what mummy said was right ok. Every single word. *including the tall, dark & handsome part! =P* Maybe abt the history im not sure. But hey, i know u much better now. U live life hardly before. =/ Im sure now is not as much as compare last time..

but Untie, to write such article about a son that u live with for the past 25 years it's awesome! =)

Much luv,
Rinie

Aina Nordin said...

Aunty Rock (how abang refers to you as),

Abang is one of the nicest person I'll ever come to meet in my whole entire life, I swear.

But yes, the merajuk treatment he gives me once in awhile is must :)

Abang Jaa told me the coma story as if it was a joke, haha, it wasn't funny to me hehe!

Aunty I read your blogs once in awhile and they are good to read, sebab they improve my BM :D

Looking forward to more posts from you!

Aina