Thursday, November 20, 2008

Tentang Bekas Suami

Seorang kawan baik saya (saya namakan dia Kay) seringkali bercerita tentang kehidupannya yang masih dibelenggu masalah dengan bekas suaminya. Mereka telah lama bercerai dan si suami sudah pun berkahwin lain dengan wanita muda sebaya anak sulungnya bekas pelajarnya setelah mereka lama tinggal bersama! Mereka kawin di negara jiran dan hingga sekarang perkahwinan itu tidak didaftarkan di negara ini. Tapi Kay tak kisah tentang hal tersebut kerana bagi beliau keputusan terbaik yang pernah dilakukannya ialah memulakan inisiatif perceraian hampir 10 tahun yang lalu dan Allah Swt mengizinkan perceraian itu dalam masa yang singkat sahaja. Begitu mudah sekali bagi Kay kerana dalam masa 6 bulan mahkamah telah membenarkan perceraian tersebut.

Kay amat bertuah, mungkin kerana dia telah lebih 20 tahun bersabar dan mencuba seberapa daya untuk mempertahankan perkahwinan mereka. Tetapi setelah 22 tahun beliau hilang kesabaran dan setelah ke Mekah membuat Umrah dsbnya, beliau memutuskan untuk memulakan prosiding perceraian. Mereka bercerai cara baik dan ianya bukanlah suatu keputusan yang mudah bagi seorang wanita berumur 47 tahun dengan 2 orang anak lelaki yang sedang meningkat dewasa dan bergantung kepada wang pencen sebanyak RM1200 sebulan ( Kay bersara awal setahun sebelum itu demi cuba menyelamatkan rumah tangganya)

Pun begitu, bekas suami Kay adalah seorang yang pendendam dan tidak menerima kenyataan bahawa teman saya sedikit pun tidak menyesal dengan keputusannya dan tidak pernah mahu kembali kepadanya. Suatu tragedi kemanusiaan! Setiap kali ada orang lain yang cuba merapati dan berkenan kepada Kay, macam-macam 'overture' yang akan dilakukannya. Daripada menghiasi bilik pejabatnya dengan gambar-gambar bekas isterinya, dia juga pernah menghantar gambar-gambar mereka berdua kepada ramai kawan-kawannya seolah-olah dia dengan bekas isterinya masih suami-isteri. Cerita 'mandrem' tak usah cakap lah. Macam-macam yang dilakukan supaya kawan saya tak boleh berkahwin dengan orang lain. Melalui seorang anggota keluarga, barulah Kay faham sebenarnya bekas suaminya tidak mendaftarkan perkahwinan barunya mungkin supaya senang dia menceraikannya sekiranya kawan saya ni nak balik kepadanya! Suatu teori konspirasi yang baik dan masuk akal!

Tidak cukup dengan itu bekas suami Kay juga membuat berbagai hal untuk menekannya dan anak-anak mereka supaya Kay tidak tahan dan akhirnya kembali kepadanya. Tidak cukup dengan itu, beliau berpakat dengan ahli keluarga, rakan-rakannya serta pihak-pihak tertentu yang dijadikan ally nya untuk memberi masalah kepada Kay. Dan kerana wajahnya yang baik macam malaikat segala ceritanya dipercayai orang. Kay adalah seorang penulis bebas macam saya juga tetapi dia mempunyai prinsip dan landasan perjuangannya sendiri.Jadi sesiapa juga yang tidak sependapat dengan Kay dijadikan musuhnya oleh bekas suaminya! Malah orang-orang politik juga terlibat sama dan di maneouvere oleh orang-orang tertentu untuk menyekat dan mensabotaj apa juga yang dilakukan oleh Kay dan ini termasuklah hal-hal yang berkaitan dengan kehidupan peribadinya.

Kay bukanlah seorang wanita yang suka membebel tentang perangai buruk bekas suaminya semasa mereka berkahwin tak habis-habis sampai bila-bila!Malah beliau cuba berlaku adil kepada anak-anaknya dan sering menasihati mereka menghormati isteri baru bapa mereka walau bagaimana pun perangai beliau. Kay mendidik anak-anaknya dengan nilai agama dan sopan santun Melayu yang tinggi. Jadi anak-anaknya mungkin tidak dapat menerima kelakuan ibu tiri mereka yang macam bumi dengan langit dengan ibu mereka agaknya. Jadi anak-anak Kay bermasalah dengan ibu tiri mereka walau pun Kay cuba menasihati mereka supaya menerimanya. Mungkin masa akan mengubah segala-galanya dan Kay tetap bersabar dengan keadaan ini. Pun begitu, bekas suaminya dan suku sakat mereka masih tidak berubah dan masih memberikan masalah kepadanya.

Jadi seperti kata Tsun Tze untuk mempertahankan diri ada kalanya anda perlu melancarkan serangan! Sesekali beliau pun melancarkan 'ambush' nya kepada bekas suaminya dengan puak-puak yang se kepala dengannya . Kenapa tidak? Kalau saya pun kena macam tu mungkin akan buat begitu juga! Malah sesiapa juga. Saya amat simpati kepada Kay dan anak-anaknya tetapi ini pun sebahagian daripada Compulsive Obssesive behaviour. Manusia sakit yang tidak menyedari mereka sakit.

Mungkin saya perlu juga ceritakan apa masalah rumah-tangga Kay sehingga mereka bercerai. Suami Kay adalah seorang bi-seksual dan sangat liberal, tidak berapa pentingkan agama dan nilai-nilai kerohanian yang tinggi. Lama dulu, sewaktu anak sulung nya baru berumur 6 bulan, Kay' menangkap' sendiri bekas suaminya dalam keadaan yang terang-terang mengesahkan masalah dirinya setelah hampir 2 tahun berkahwin. Kay sudah mahu bercerai waktu itu, tetapi atas desakan dan pujukan keluarganya, dia tidak jadi berbuat demikian dan memberikan peluang kedua kepada bekas suaminya. Mereka bertahan 20 tahun lagi! Tetapi perkahwinan mereka sudah pun lama berakhir sebenarnya. Kay melalui waktu sukar selepas mengetahui tentang bekas suaminya tetapi melalui kaunseling dan sokongan rakan-rakan rapat beliau dapat melaluinya dan tidak sedikit pun menunjukkan penderitaan batinnya. Dia menjadi cukup kuat, cekal, sabar dan mendekatkan dirinya kepada Allah SWT. Pelik, tetapi itulah yang berlaku. Sepatutnya bekas suaminya yang patut di kaunseling, tetapi Kay yang cukup sober kepalanya
demi anak-anak yang masih kecil yang mendapatkan bantuan pakar psikologi! Begitulah dunia!!

Dan yang terbaru, sejak 2 tahun yang lalu bekas suami Kay dengan konco-konconya menyebarkan berbagai cerita dan fitnah yang teruk untuk menggagalkan Kay yang telah membuat keputusan untuk berkahwin lagi dengan seorang yang kebetulan sangat dikenali ramai. Berbagai fitnah yang dilemparkan kepada Kay disampaikan kepada keluarga lelaki yang telah lama berkenan kepadanya itu. Malah bukan itu saja, mereka juga turut mensabotaj dan memfitnah lelaki tersebut dalam kariernya supaya Kay mengubah fikiran. Tetapi Kay tidak berfikiran begitu kerana dia sudah lama mengenali lelaki tersebut dari jauh dan telah menyelidiki latar-belakang beliau dan keluarganya dan merasakan inilah yang terbaik untuk dia dan keluarganya dan juga di pihak lelaki tersebut. Malah mungkin juga untuk agama ,bangsa dan negara kerana mereka amat sefahaman dan boleh bekerja sama dalam susah dan senang sejak dari lama dulu.

Jadi, 'perang' peribadi Kay dengan bekas suaminya mengambil dimensi baru. Ianya sudah berubah menjadi peperangan antara dua puak yang berbeza pendapat dan pegangan hidup!! Siapa kata 'War of the Roses' tidak berulang? Semoga semua pihak waras dan tidak terus menginayakan Kay dan anak-anaknya serta lelaki pilihan dan keluarganya. Please Give them a break!!

0 comments: