Monday, November 24, 2008

SRH: Di Malaysia sekarang terlalu banyak teater muzikal dengan bajet besar yang diberi penekanan. Ia amat menghiburkan tetapi tidak memprovokasi minda untuk berfikir perkara yang serius seperti teater Roh Anai-Anai. Mungkin itu sebabnya?

Tone Brulin: Memang betul kata anda. Tapi itulah juga yang berlaku diseluruh dunia. Dan saya tak mahu bercakap tentang perkara itu kerana apa yang saya pentingkan ialah teater dan skrip seperti Roh Anai-Anai. Dan ianya bukan satu perbandingan kerana anda tak boleh membandingkannya! Saya bukan dalam bisnes teater, tapi dalam bisnes mencipta seni dalam konteks teater. Kami telah mulakan skrip ini sejak dua tahun yang lalu di Afrika Selatan dan saya tulis semula kerja-kerja Eugene Marais dengan seorang aktor Norway.

SRH: Apa peluang untuk aktor atau orang teater dari Malaysia berjaya dengan baik seperti anda di Eropah?

Siti Fauziah: Tidak mudah dan sangat sukar sekarang. Banyak grup teater internasional. Masa saya mula di Belgium pada tahun 1975 dulu tak ada grup lain macam kami. Dan sekarang amat sukar walau pun kepada orang Belgium sendiri. Dasar kerajaan juga lebih mementingkan rakyat tempatan. Sekarang semua pekerjaan adalah untuk orang Belgium dulu. Parti Nationalist Front yang menguasai hampir 25 peratus parlimen sangat kuat dan memastikan peraturan ini dipatuhi. Dan ini berlaku di seluruh Eropah, malah di seluruh dunia.

SRH: Pandangan anda tentang teater Malaysia?

Siti Fauziah: Saya rasa orang di sini tidak cukup serius tentang teater. Saya tak nampak sikap orang yang bermati-matian kerana teater dan mendedikasi kehidupan mereka kepada seni ini dalam teater Melayu. Dan penuntut pun macam tak tahu apa-apa. Dan dalam kegelapan. Di akhir kursus mungkin baru mereka faham sikit tentang teater tu mengenai apa!

SRH: Tapi kita dulu pun macam tu saya rasa. (Siti adalah senior saya di USM).

Siti Fauziah: Ya kita pun macam tu juga. Tapi kita banyak inisiatif sendiri dan bukan nak tunggu habiskan semester saja. Dan kita seronok sangat bila nak buat rehearsal di Panggung Sasaran dulu.
SRH: Ya yang tu memang saya akui. Kita tunggu saja bila nak buat latihan teater. Kita tak ponteng dan rasa seronok.

Siti Fauziah: Dan kita faham sangat tentang kerja berpasukan dan menghormati orang lain. Di UITM, hari ini 1 orang tak datang berlatih. Esok orang lain pulak. Jadi macam mana nak buat latihan kalau macam tu? Dan bila dekat pementasan mereka panik walau pun dah banyak kali kami ingatkan kepada mereka. Dan kostum hanya dapat dibuat beberapa hari sebelum pementasan dan hasilnya mereka tidak dapat bergerak dengan selesa kerana tak biasa berpakaian begitu.

(Catatan: Sewaktu mementaskan Torando di USM 30 tahun yang lalu, saya teringat kami mula berlatih dengan memakai kostum teater sekurang-kurangnya 1 bulan sebelum pementasan.)

SRH: Akhir sekali, apa yang anda berdua nak ucapkan kepada peminat teater dan penuntut anda di Malaysia?

Tone Brulin dan Siti Fauziah: Kami nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada semua yang terlibat dalam pementasan ini. Saya amat tersentuh dengan lawatan anda semua sewaktu saya di hospital, bunga yang diberikan dll. Tahun depan kami bercadang untuk pulang dalam bulan Jun/Julai dan jika ada undangan mementaskan teater di mana-mana kami akan pertimbangkan. Terima kasih.

CATATAN: ANTARA SKRIP DAN ADAPTASI YANG TELAH DIHASILKAN OLEH TONE BRULIN IALAH -:

Shadows
The Case of P.J.
The Good Lady of the Crabs
The Dogs
Vertical-Horizontal
The Night of the Burning Apes
Tavandot (Torando dalam Bahasa Malaysia)
Eyes of Chalk
Putopot
Mudhead
3 = too much, 2 = not enough
The Village Doesn’t Exist Anymore
Vincent Van Gogh
Kontiki
Uncle and the Jukebox
Leap Frog in West Berlin
The Goatriders
The Troglodites
The Kakoomakakoo
Stump Removal
Barong Display
A Djumbee at Crook’s Castle
The New costume of Friday
Asking Questions of A maid
Joshaphat
This is Not Eugene
Tales of the Mah-Meri
Sharkawa
The Last Days of Clover Fields
Torso
Stallochild
The Tail of the Mandarin
Tractor Dimitri

0 comments: