Monday, November 17, 2008

Monumen cinta mu

Dosa apakah yang telah ku lakukan kepada mu
kerna tidak habis-habis aku kau kecewakan
walau aku tetap meletak mu
di takhta tertinggi
dan dalam reda
aku bertelut di hadapan takdir
seinci pun tidak berganjak dari hukum Nya

ujian apakah lagi yang harus ku lalui
atau sebenarnya engkau kah
yang merasa kekurangan
dengan ragu tidak berkesudahan
kerna tiba-tiba
aku bukan lagi wanita kecil yang masih hijau
dengan ubun-ubun yang masih lembut
dan seperti seorang wira
engkau senang memujuk ku
dengan kata sakti yang membuatkan aku terlupa
kepada onak dan duri di perjalanan

tapi kini engkau menyedari
semua itu sudah bertukar
kerna ufuk dunia sudah ku jelajahi
dodoi mu tidak lagi menidurkan ku
aku tegar mengadap realiti
dan maknawi kehidupan

lelaki ku
aku kah yang belum bersedia meranduk kesengsaraan dalam kemanisan
atau engkau kah yang masih termangu penuh keraguan?

mungkin antara kita
ada kamar kecil nurani yang berbeza
dan kerna terlalu lama sendirian
hanya Dia menjadi pergantungan
tahajud dan istiqarah sering ku lewati
dan itu lah
kekayaan yang ku miliki
walau aku tidak punya apa-apa
dan engkau cukup tau
kekuatan itu
masih belum kau gapai hingga kini

lelaki ku
semoga Dia memberi kekentalan itu kepada mu

0 comments: