Sunday, November 2, 2008

Muzikal oh Muzikal!

Sejak beberapa tahun kebelakangan, seperti ada suatu 'kegilaan' dalam pementasan muzikal di negara ini. Samada di KL PAC atau pun Istana Budaya malah di Auditorium Malaysian Tourism Centre juga, hanya muzikal yang banyak dipentaskan. Sebabnya? Dibandingkan dengan pementasan teater dan drama yang bukan dari genre muzikal, sambutan kepada pementasan muzikal begitu baik dan ramai ditontoni. Sebabnya? Ia menghiburkan, tidak berat dan tak perlu pening kepala berfikir banyak-banyak! Maknanya seperti fenomena filem remaja yang bercakap dan bercerita tentang milieu kehidupan remaja bandar, pementasan teater juga harus dibuat supaya penonton semua seronok menonton! Seronok saja dan tak payah fikir banyak-banyak!Memang betul perkara ini berlaku di seluruh dunia, bukan di Malaysia saja. Tapi wajarkah kita membiarkan perkara ini terus berlaku tanpa perlu berbuat apa-apa?

Apa yang berlaku kepada kita hari ini? Institusi yang patut mengembangkan kesenian dan kebudayaan mesti melihat perkara ini dengan serius dan berbuat sesuatu mengenainya. Kita ada auditorium DBKL dan DBP dll venue yang cukup baik untuk pementasan drama dan teater, tetapi seperti kata SN Dato Syed Alwi ' di mana teaternya?' Apalagi bila ada 'kebetulan-kebetulan yang tidak disengajakan' (ye ke?) setiap kali ada pementasan drama dan teater bukan muzikal, adalah pementasan lain atau konsert dll yang dianjurkan pada masa yang sama di tempat lain. Sudah lama saya perhatikan perkara ini berlaku dan ini membelah-bahagikan penonton- untuk ke teater atau konsert populer? Jumlah penonton kita adalah kecil dan bila ini berlaku semakin kecillah yang menonton teater bukan muzikal nya!

Pun begitu, di Lambang Sari yang boleh memuat kira-kira 200 orang penonton setiap kali diadakan pementasan ianya penuh setiap malam sekiranya tiada acara pementasan lain pada masa yang sama. Maknanya peminat teater/drama bukan muzikal masih ramai dan tidak berubah. Mungkin KPKKW perlu lebih 'berfikir' untuk mementaskan karya-karya bukan muzikal dan memberikan bantuan dan peruntukan kepadakumpulan teater yang ada atau membentuk kumpulan teater yang sekarang ini hanya ada di luar Lembah Kelang kebanyakannya.

0 comments: