Sunday, November 23, 2008

REVIU TEATER BUKAN DEJAVU : MENANGANI CABARAN DIDAKTISME

OLEH: SITI RUQAIYAH HASHIM


Seimbas lalu, set dan latar belakang cerita teater Bukan Dejavu amat mengingatkan saya kepada set Kampung Kambing dalam teater Salina adaptasi novel SN A Samad Said yang dipentaskan di Balai Budaya hampir 20 tahun lalu. Kisah kumpulan manusia kurang bernasib baik di kawasan setinggan dengan seribu satu permasalahan yang kusut dan mengusutkan. Dalam Salina seorang pelacur yang hidup dengan kekasihnya Abdul Fakar di Kampung Kambing ada watak Helmi, Haji Karman, Nahidah dan Narto yang terkapai-kapai dalam kompleksiti hubungan kehidupan antara mereka. Dalam Bukan Dejavu, Nora seorang GRO yang tinggal bersama Ustazah Salmi berjiran dengan imigran Narti dan Yanto berdepan dengan permasalahn Tahir yang merogol Jamilah anak tirinya sehingga mengandung dan melarikan diri dan diberi perlindungan oleh Ustazah Salmi. Nora pula menghadapi dilemma kepulanga anaknya dari seberang laut yang disangkanya
tidak mengetahui pekerjaannya.

Citra hitam pekat manusia-manusia malang ini tidaklah sama dengan tema dan plot dalam Salina, tetapi dinamisme dramatiknya bergerak pada landasan latarbelakang yang sama. Kalau dalam Salina penduduk-penduduknya berjiran dengan kupu-kupu malam masyarakat pasca perang dunia ke 2, kampung dalam skrip Bukan Dejavu dihuni bersama dengan penagih dadah dan pekerja-pekerja imigran dari Indonesia, Selatan Thailand dll. yang katanya berlatarkan sekitar tahun 80han. Pun begitu bukan soal pengaruh intertekstualnya yang perlu diperkatakan, tetapi skrip teater panjang ini ada kalanya terlalu didaktik. Sarat bermuat dengan mesej dan pengajaran halal dan haram itu dan ini. Mungkin terlalu langsung dialognya diolah, sehingga segala-galanya menjadi begitu didaktik dan membelakangkan subtleity yang harus ada dalam teks yang baik dan mencapai tahap yang cukup tinggi nilai seninya. Seperti kuih yang hanya diketahui selepas dimakan sedap atau tidaknya, begitu jugalah dengan skrip teater (juga filem). Ianya hanya diketahui baik tidaknya selepas dipentaskan atau difilemkan.

Bukan Dejavu juga sarat dengan beberapa plot besar dan berat dan cukup menarik di atas kertas tetapi menjadi cabaran yang cukup besar apabila dipentaskan selain daripada panjang dan meleret-leret. Permasalahannya ternyata mendapat treatment yang dangkal dan memberikan kesan superfisialiti yang amat ketara bagi sebuah skrip teater panjang. Dan inilah yang terpaksa dihadapi oleh sesiapa juga yang mementaskan naskah seperti ini. Dan seperti hukum menterjemah karya sastera ‘yang cantik itu tidak setia tetapi yang tidak cantik itu selalunya setia’ menginterpetasi skrip teater juga menuntut kreativiti dan sensitiviti yang sangat tinggi. Dan jika seorang sutradara terlalu setia kepada teks di depannya, beliau juga mungkin mengambil risiko besar menjadikan persembahan teaternya tidak cantik. Ada harga mahal yang perlu dibayar kerana kesetiaan? Mungkin itulah punca masalah besar pementasaan Bukan Dejavu arahan Rohayah Atan di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka baru-baru ini.
Pun begitu, persembahan teater ini tidaklah buruk sama sekali. Lakonan Juhara Ayub sebagai Narti, cukup baik dan meyakinkan dalam watak wanita becok isteri Yanto yang membuka gerai makan tempat segala aksi dan cerita berlaku dalam teater ini.Jalaluddin Hassan sebagai Tahir bouncer dan ketua gangster yang bekerja di Kelab Karaoke Semarak Hati tempat Nora bekerja dan yang telah merogol anak tirinya juga sangat baik dan natural dengan penampilan yang amat meyakinkan. Shukor Yon (Yanto), Safura Ya’cob ( ustazah Salmi), Yussak Kasan (Parjo) dan Eyzendy Aziz ( Wan Dol) juga tidak mengecewakan dalam watak masing-masing dan menjadi penyelamat kepada pementasan yang bermula sedikit perlahan dan mencapai momentum pembinaan klimaks hampir setengah jam selepas itu sahaja.

Cuma Norish Karman yang entah kenapa sedikit kaku dan tidak mempamerkan lakonan yang sepatutnya jauh lebih baik pernah diperlihatkan di atas pentas. Pelakon-pelakon lain juga boleh di perkembang watak mereka dengan lebih baik sekiranya analisis watak yang cermat dan terperinci telah dibuat dengan kedalaman intelektual dan psikologi yang cukup teliti. Dalam pementasan teater apa pun, analisis dan interpetasi watak sama penting dan beratnya dengan penulisan skrip. Berlawanan dengan apa yang dipercayai oleh ramai, dalam teater aspek lakonan maha penting. Cerita yang merencatkan akal dan menghina intelektual pun boleh jadi persembahan teater yang baik jika lakonan dan interpetasi wataknya dibuat dengan cukup baik dan teliti. Kerana dalam melahirkan lakonan yang baik, natural dan meyakinkan prosesnya adalah lebih banyak merasai emosi watak yang dibawa bukannya memahami dan memikirkan tentang apa yang dilakukan oleh watak itu.

Mungkin kehadiran ‘gerombolan’ pekerja imigran dari berbagai bangsa yang juga penduduk kampung ini turut menjadi faktor penyebab dinamisme dan perkembangan ceritanya menjadi panjang dan meleret-leret walau pun ada kalanya ia membawa unsur kelakar yang amat menggelikan hati serta menyelamatkan babak-babak yang agak membosankan. Dan ‘gerombolan ‘ ini agak besar jumlahnya dan meramaikan pentas yang kecil sehingga menyesakkannya. Dialog-dialog mereka ini juga yang memperlahan tempo lakonan dan dinamisme penceritaan. Babak membuat persediaan kenduri aqiqah dan simulasi membantu Jamilah melahirkan kandungannya amat melucukan tetapi meleret dan melemaskan.

Entah kenapa untuk pentas yang tidak begitu besar, terlalu banyak set yang diletakkan? Rumah kosong untuk disewa dan tidak berfungsi sama sekali dalam pementasan teater ini juga diletakkan dan menggunakan ruang lakonan yang banyak. Mungkin untuk mempamerkan suasana sesak kampung setinggan? Pun begitu seperti penentuan blocking pergerakan pelakon, semua yang ada di atas pentas mesti mempunyai fungsinya yang tersendiri dan penting. Aspek teknikal lain seperti penataan cahaya cukup baik dan memadai kerana tidak ada kesan khas yang diperlukan. Begitu juga dengan kesan bunyi dan muziknya adalah cukup baik dan berkesan.

0 comments: