Sunday, November 2, 2008

Geran untuk grup teater

Dalam perbualan dengan Tone Brulin dan isterinya Siti Fauziah baru-baru ini saya diberitahu tentang grup teater mereka dari Antwerp yang dinamakan Theatre of the Third World. Selama 30 tahun mereka menjelajah ke seluruh dunia dengan kumpulan ini untuk mementaskan teater dengan mendapat geran dari kerajaan Belgium. Kumpulan teater ini turut dianggotai oleh beberapa orang warga Belgium lain, Senegal, Afrika Selatan, Mesir dll. Suatu kumpulan orang seni yang unik dan benar-benar menghidupkan konsep the melting pot masyarakat dunia. Pun begitu yang menariknya ialah pemberian geran kewangaan ini membolehkan mereka mementaskan dan memperkenalkan berbagai cerita rakyat dan kesusasteraan dari berbagai negara Dunia Ketiga ketika dijemput di festival teater negara yang dilawati. Suatu usaha yang murni dan baik sekali dengan pelaburan yang saya kira tidaklah begitu mahal untuk mengenal dan mengembang keseniaan dan kebudayaan sesuatu bangsa ke seluruh dunia. Bukan itu saja, Tone Brulin dan ahli grup teaternya membuat banyak adaptasi karya sastera dan mempelajari sastera tempatan negara-negara yang mereka lawati. Di Jakarta, puisi Rendra diadaptasi menjadi skrip teater Prostitutes of Jakarta, di Kaherah mereka mementaskan Sher Kawa, di Cape Town mereka mementaskan The Hammer Man dan berpuluh lagi teater dari Surinam dan Pulau Carribean hingga ke Hong Kong dll.

Apa yang ingin saya katakan di sini ialah mungkin kita perlu berbuat begitu juga. Pemberian geran dan penubuhan grup teater sebegini yang boleh dibawa berkeliling ke seluruh dunia atau untuk tidak terlalu ambitious kita mulakan dengan rantau Asean dahulu. Grup teater begini adalah jauh lebih baik dan berkesan dalam mempamer budaya dan keseniaan kita daripada setiap tahun kita membawa kumpulan kebudayaan ke luar negeri dengan Menteri dan pegawai-pegawai kementerian yang tidak mempunyai apa-apa fungsi tertentu selain daripada menjalin hubungan dengan negara yang dilawati. Kurangkah hubungan kita dengan negara lain sehingga kita perlu menggunakan wang rakyat untuk sesuatu yang tidak perlu dan lebih baik digunakan dengan cara lain yang lebih berkesan? Apa yang kita perlukan dalam lawatan ke luar negeri yang begini? Merapatkan hubungan atau mempamer dan mengembangkan kesenian kita kepada dunia luar? Begitu banyak kita bercakap tentang sistem delivery kita yang perlu diubah, anjakan paradigme dan entah apa-apa lagi namanya, tetapi orang kita masih tidak berubah mentalitinya!

Kita membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk mengadakan festival filem di luar negeri untuk rakyat Malaysia di sana dan segelintir kecil rakan-rakan mereka orang tempatan. Sehingga kini,banyak mana filem kita berjaya dijual di Cannes atau pun Hong Kong? Kita pergi dengan pelakon, pengarah dan pegawai Kementerian dan Menteri, tetapi pernahkah kita tengok pelakon filem Perancis, Sweden, Jerman dll negara EU,Jepun atau Korea datang ke Malaysia setiap tahun mereka mengadakan festival filem mereka? Festival Filem EU, Jepun dan Korea diadakan tiap-tiap tahun sejak sekian lama di negara ini dan berjaya memperkenal budaya dan keseniaan mereka tanpa mereka heboh-heboh berpesta dan datang dengan pelakon, pengarah, Menteri dan orang Kementerian. Yang pentingnya ialah filem-filem yang ditayangkan dan kesannya, bukan memberi promosi kepada orang-orang filem dan Kementerian!!

0 comments: