Monday, March 30, 2009

It takes 2 to Tango

Euphoria pemilihan UMNO 2009 mungkin telah selesai tapi kesan sampingannya masih belum habis. Samada dalam media arus perdana maupun di kalangan bloggers semuanya masih belum selesai. Apa pun keputusan pilihanraya kecil di Kedah, Perak dan Sarawak pasti akan dinantikan dengan penuh debaran sebagai litmus test kepada perpaduan dan 'kewarasan' yang akhirnya kembali kepada pemikiran orang-orang tertentu di dalam dan di luar UMNO.

Saya bukan nak mengatakan ada orang yang tidak waras dalam UMNO selama ini, tetapi mungkin ada orang-orang tertentu yang merasa terlalu tergugat dan dihantui oleh perubahan-perubahan yang di bawa oleh Pak Lah sejak 5 tahun lalu sehingga segala fokus, pertimbangan serta pemikiran menjadi kacau-bilau dan tidak menentu sehingga bertindak seperti gunting dalam lipatan, pagar makan padi, menghantar bola tanggung kepada puak lawan dan entah apa lagi terma yang layak diberikan nama.

Syukur Alhamdullilah, akhirnya semua orang memilih 'kewarasan' bahwa UMNO lebih besar dan penting dari segala-galanya walau siapa pun kita! Samada Pak Cik Amat di Kuala Ibai atau Tok Cik Din di Naka atau Inap di Kota Belud dan semua gergasi politik Malaysia yang berkampung di PWTC dari 23- 28 hb Mac yang lalu pastinya pengalaman melihat Tun Dr.Mahathir bersalaman dan berpeluk dengan Pak Lah di Dewan Merdeka adalah sesuatu yang tidak akan pudar dalam ingatan ramai untuk suatu waktu yang lama. All ends well? Hanya masa yang akan mempamerkan segalanya.Tapi doa saya biarlah 'kewarasan' terus menjadi urat nadi perjuangan semua orang UMNO. InsyaAllah.

Satu perkara yang saya kagum tentang Pak Lah ialah sifat beliau yang cukup pemaaf. Macam 'raja' manusia Pak Lah ni. Apa juga yang dikatakan, difitnah, ditohmah ditikam dari belakang dll buatlah apa pun kepada beliau, anda akan tetap dimaafkan. AllahYarhamah Kak Indun pernah mengeluarkan kenyataan bahawa Pak Lah terlalu sabar sehingga kadang-kadang dia rasa macam nak tumbuk muka Pak Lah supaya dia sedar apa yang orang sedang lakukan kepadanya!. MasyaAllah. Tapi begitulah Pak Lah. Dia dididik dengan nilai-nilai agama Islam yang mementingkan kesabaran dan tahan diuji dan diduga. Kerana begitulah peraturan kehidupan di dunia seperti yang terkandung di dalam Al-Quran.

Soalnya, orang lain disekeliling Pak Lah lah yang harus pandai menjaga hati beliau. Kalau orang dah baik, kita harus pandai menjaga beliau kerana beliau tetap manusia dan punya perasaan dan maruah diri.Tidak ada istilah merajuk, tidak dihormati atau apa juga 'penyakit' dalam hati beliau yang akan menyebabkan Pak lah melakukan perkara-perkara yang nasty kepada orang yang berbuat tidak baik kepadanya!. Kalaulah semua manusia dalam politik kita boleh berbuat demikian, aman makmur adanya negara ini sampai bila-bila.

0 comments: