Friday, March 13, 2009

Insuran Pengganguran

Sewaktu sesi perbahasan tentang Pakej Ransangan Ek0nomi Kedua yang dibentangkan oleh Timbalan Perdana Menteri baru-baru ini, YB Khairy Jamaluddin telah mencadangkan antara lainnya diwujudkan skim insuran pengganguran bagi mereka yang diberhentikan kerja apabila berlaku krisis ekonomi. Ini sesuatu yang menarik dan perlu diberi perhatian serius oleh pihak berwajib. Skim sokongan sosial begini menjadi semakin perlu dalam kedudukan negara kita yang mempunyai ekonomi terbuka dan sangat bergantung kepada situasi ekonomi dunia. Selain daripada PERKESO dan EPF yang hanya memberi manfaat ketika berlaku kecederaan dan persaraan, safety net untuk mereka yang diberhentikan kerja langsung tidak ada dalam kamus sumber tenaga para pekerja di negara ini dan sudah sampai masanya perubahan dibuat dalam aspek ini.

Kita semakin menuju kepada status negara maju dan semakin perlu kepada perubahan paradigme dan pemikiran tentang semua perkara dalam kehidupan rakyat negara ini yang akan membawa kepada peningkatan taraf hidup. Tidak ada gunanya menjadi negara maju tetapi taraf kehidupan rakyat rata-ratanya masih ditakuk lama malah semakin besar jurang perbezaan ekonomi antara orang berada dan tidak berada. Taraf pendapatan perkapita yang semakin tinggi bukan bermakna taraf kehidupan sebenar rakyat juga semakin tinggi jadi berbagai mekanisme baru yang tak pernah difikirkan selama ini amat perlu diberi perhatian serius dan diimplementasi. Sememangnya ini cadangan yang amat baik dan mempamerkan keperihatinan YB KJ terhadap masalah negara dan rakyat serta keupayaannya berfikir di luar lingkaran serta penyelesaian masalah yang tidak klise.

Ini bukan perkara baru kepada banyak negara maju, tetapi ianya akan menjadi suatu perkara baru tapi perlu kepada kita kerana masalah pengganguran dan pemberhentian kerja akan menjadi fenomena biasa dalam sistem ekonomi pasaran bebas seperti yang berlaku di seluruh dunia. Kata orang great minds think alike dan selalu mencari penyelesaian yang orang lain tak fikir dan proaktif. Kita tak perlu tunggu sehingga dah mencapai status negara maju baru nak dibuat itu dan ini. Good thinking Dik!

0 comments: