Sunday, March 22, 2009

Unsangkarable of the Unsangakarble

Pagi-pagi tadi saya dikejutkan oleh seorang comrade blogger bahawa YB KJ membuat repot polis kerana diperas ugut oleh penerbit buku politik Yahya Ismail supaya buku yang mengandungi cerita yang memburukkannya tidak akan diterbitkan. Lama dulu saya mengenali Yahya Ismail sebagai pensyarah kesusasteraan di USM. Kadang-kadang saya membeli dan membaca juga buku-buku politik yang beliau tulis dan terbitkan. Sejak dari dulu beliau adalah seorang yang hyper-critical dan sentiasa ada yang hendak dikritik tentang apa juga. Saya kurang pasti, tetapi setahu saya isteri beliau adalah anak buah Mantan PM Tun Dr.Mahathir kerana begitulah yang pernah beliau beritahu kami di dalam kelas (apologi saya pohonkan sekiranya ini tidak benar). Dan untuk sekian lamanya, semua orang tahu bahawa Yahya Ismail sangat-sangat kritikal terhadap Dr. Mahathir. Biasalah ramai orang yang mempunyai hubungan rapat tapi berstatus sayang tapi benci dengan Tun Mahathir (tak percaya tanya Dt. Zam Mantan Menteri Penerangan)!

Suatu lagi kejutan unsangkarable untuk YB KJ? Atau tak lebih dari distractions untuk menekan beliau supaya tidak dapat menumpukan perhatian kepada pertandingan Ketua Pemuda UMNO beberapa hari lagi? Banyak kemungkinannya, tetapi seperti kata orang putih when the going is tough, only the tough gets going. Jadi melihat gambar YB KJ tersenyum meleret (dari telinga sampai telinga!) memegang repot polis di depan Balai Polis Brickfield dalam blog prokhairy.com saya yakin YB KJ amat sedar ini hanyalah satu lagi 'permainan' seperti kata Pak Lah yang dipetik oleh S.Hussain Al Attas dalam buku terbarunya Dari Janda Baik ke Laut China Selatan.
Ada orang kepanasan agaknya sebab dah di dapati bersalah tapi dibenarkan bertanding pulak?Ini apa punya cerita? Sebab Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudin sendiri yang mengatakan tiada kes untuk membuktikan YB KJ mempunyai kaitan dengan ejen-ejennya. Jadi kalau dah tak ada kes apa sebenarnya yang berlaku? Seperti kata Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudin 'hanya Allah yang mengetahui segala-galanya'!

0 comments: