Monday, March 23, 2009

Kredibiliti Seorang Penulis

Sejak dua hari lalu beberapa orang penulis seangkatan dengan En Yahya Ismail telah saya hubungi. Kebanyakan mereka mengatakan telah lama tidak membaca atau melihat tulisan beliau yang mempunyai nilai akademik yang tinggi. Ini kerana semua orang tahu beliau lebih banyak menulis buku-buku politik yang ramai mengganggapnya sebagai kontroversial malah tidak beretika kerana mengandungi fitnah yang tidak dapat dibuktikan. Jadi mereka tidak hairan buku terbarunya Tuah dan Sial KJ dibawa ke balai polis dan repot dibuat mengenainya. Malah beliau juga dilaporkan mengugut YB KJ supaya membayar Rm100,00 supaya buku itu tidak diterbitkan.

Kata En.Yahya dalam satu laman blog yang saya baca berkaitan dengan perkara ini, beliau bukan mengugut tetapi mahu 'berurus-niaga' tentang penerbitan buku itu . Jika RM100,000 diberikan, YB KJ akan mendapat hak menerbit buku tersebut atau tidak menerbitkannya. Saya tidak tahu apa namanya urus-niaga begini tetapi saya yakin semua pembaca mempunyai terma nya sendiri. Apa pun, saya amat sedih seorang bekas pensyarah saya yang sering bercakap tentang kredibiliti dan ilmu kalau mahu menjadi penulis berada dalam keadaan yang begini. Apa pun sebabnya, saya yakin En.Yahya yang mempunyai pendidikan tinggi dalam kesusasteraan (MA dari Monash University Australia) kalau tak salah saya, perlu bermuhasabah dan memikirkan apa yang dilakukannya kali ini mungkin agak keterlaluan dan mungkin ada harga tinggi yang perlu dibayar kemudian hari.

0 comments: