Wednesday, March 11, 2009

Kongres Kebudayaan Melayu II dan Persidangan Industri Kreatif

Mulai 16 hb Mac-17hb Mac ini ada dua majlis ilmu penting yang berkaitan dengan kebudayaan dan kesenian kebangsaan yang akan berlangsung pada masa yang sama dan lebih kurang menyentuh kumpulan sasaran yang sama. Entah kenapa jadi begitu, Allah Taala saja yang mengetahui, tetapi ini bukanlah perkara baru. Sudah banyak kali perkara ini terjadi. Bila ada satu kongres penting yang dibuat oleh pihak tertentu adalah pula majlis ilmu 'alternatif' yang berkaitan dan ditujukan kepada kumpulan sasaran yang sama akan berlangsung. Jadi selain daripada mengurangkan jumlah partisipasi di kedua majlis, kumpulan sasar yang terlibat juga terpaksa memilih dan tidak dapat menghadiri yang satu lagi.

Bagi peminat setia majlis ilmu begini macam saya, iannya bukan saja menyakitkan hati, tetapi saya mula memikirkan yang bukan-bukan sebab terlalu kerap ianya berlaku (semoga dijauhkan Allah perasaan syak wasangka ini!). Apa pun, perkara ini juga berlaku kepada banyak pertunjukan pentas di beberapa venue popular. Suatu waktu dulu, bila ada pertunjukan kesenian terutamanya dari Kumpulan Seni Persembahan Petronas atau KSPP (bukan orkestra Filharmonik) di Dewan Filharmonik Petronas (DFP), adalah teater, muzikal dll genre seni di Istana Budaya atau Dewan Bandaraya. Macam disengajakan pertembungan ini. Beberapa kali saya cuit kawan-kawan di KSPP akhirnya perkara ini dapat dielakkan sekarang dan walau pun pertunjukan mereka dibuat pada malam hari bekerja penonton yang pergi tetap ramai dan sentiasa full house kerana genre yang dipersembahkan tetap unik dan berkualiti. Macam kelapa kalau jatuh ke laut akan jadi pulau dan amat banyak gunanya! Bukan macam bunga yang habis madu sepah dibuang. Manusia pun macam itu juga. Kalau ada kredibiliti dan integriti pergi mana pun masih laku dan akan dicari orang.

Apa pun, di bawah ini saya perturunkan jadual pembentangan kertas kerja Kongres Kebudayaan Melayu II anjuran GAPENA dan Persatuan Sejarah Malaysia yang akan diadakan di Wisma Sejarah, Jalan Tun Razak Kuala Lumpur.

15 Mac 2009 - Pendaftaran bagi peserta luar Kuala Lumpur.

16 Mac 2009- 9 pagi Sesi 1- Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Ilmu
Pembentang: Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan
Prof Madya Dr.Hashim Ismail
Sdr.Borhan Md Zain

Sesi 2- Perundangan Malaysia dalam Konteks Kenegaraan
Pembentang: Prof Datuk Ramlah Adam
Prof Dr. Abdullah Zakaria
Haji Hamzah Hamdani

3.00 ptg - Majlis Perasmian Kongres oleh YB Dato Shafie Apdal
Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan.

Sesi 3 - Pemerkasaan Kebudayaan Kebangsaan
Pembentang: Prof Datuk Dr. Abdul Latiff Bakar
Prof Datuk Dr. Zainal Kling
Prof Dr. Abdullah Hassan

9.oo mlm Perbincangan Resolusi

17 Mac 2009 9.00 pagi - Sesi 1v: Islam dalam Budaya Melayu
Pembentang: Prof Dr. Idris Zakaria
Prof Dr. Abd.Rahman Abd.Aziz
Prof Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah
Prof Madya Dr.Rahimin Affendi

Sesi V: Pengantarabangsaan Kebudayaan Melayu
Dato Dr. Mansor Abdullah
Dato Hj. A.Aziz Deraman
Prof Dr. Mustafa Ishak
Prof Dr. Mansor Mohd Noh

12.30 tgh. Rumusan dan Pembentangan Resolusi Kongres dan Majlis Penutup.

Partisipasi adalah percuma dan hubungi GAPENA 03-21442412 atau Persatuan Sejarah Malaysia. Dengan para pembentang kertas kerja yang cukup tinggi profil akademik dan keintelektualan mereka, pasti kongres ini cukup bermakna untuk semua rakyat negara ini terutama di zaman pancaroba ini (perkataan kegemaran Tan Sri Profesor Ismail Hussein)!Resolusi kongres ini akan dipersembahkan kepada DYMM Raja-Raja Melayu.

INI ADALAH KONGRES KEBUDAYAAN MELAYU YANG KE II DIADAKAN SEJAK 1955.

1 comments:

Layla Haq said...

Maafkan saya, terlupa memberi kredit untuk blog ini atas 'kecurian' maklumat kongres itu.