Friday, March 27, 2009

Analisis Agenda Awani

24 jam selepas YB KJ pemilihan Ketua Pemuda baru UMNO stesen Awani Astro dalam rancangan Analisis Agenda membariskan YB Dato Mukriz Mahathir, Norizan Sharif dari Institut INMIND dan beberapa orang lain lagi. Kedua panel ini membangkitkan antara lainnya
pada pandangan saya persepsi negatif serta sedikit sinis tentang kemenangan YB KJ. Maklum saja 24 jam adalah tempoh yang terlalu pendek untuk siapa juga menerima 'keterkejutan' yang sedemikian rupa. Beberapa kali telah saya catatkan tentang elemen-elemen 'Unsangkarable' dalam pemilihan UMNO dan sehingga di saat-saat akhir itulah yang terjadi.

Pun begitu, saya tidak nampak di mana sebabnya seseorang harus sinis dengan kemenangan YB KJ. Meski pun bukan mendapat kemenangan majoriti, ianya suatu kemenangan besar (50 undi dari YB Khir Toyo dan 70 undi dari YB Mukriz). Ini bukan kelebihan undi 5 atau 10 tetapi 50!
Dan YB KJ cukup realistik dan dengan penuh rendah hati mengakuinya dalam ucapan sulungnya sebagai Ketua Pemuda selepas diumumkan kemenangannya. Mungkin dalam keterujaan yang sebegitu beliau terlupa mahu mengucapkan perlunya dirapatkan barisan dalam Pemuda UMNO selepas ini seperti yang dilakukan oleh Dato Shahrizat Jalil. Saya yakin walau pun beliau tidak menyebutnya, YB KJ tetap akan berusaha merapatkan barisan seperti yang dikatakan oleh Pak Lah.

YB Dato Mukriz Mahathir pula mungkin masih di dalam 'denial syndrome' bila mengatakan ke mana saja beliau pergi, ramai yang mengerumuninya dan menyatakan kekecewaan kerana beliau tidak menang. Malah beliau masih mempertikaikan imej YB KJ yang di dapati bersalah oleh Lembaga Disiplin tetapi diberikan amaran dan dibenarkan bertanding. Pun begitu sesiapa pun tidak mahu bercakap tentang apa 'kesalahan' YB KJ yang sebenarnya. Beliau tidak didakwa kerana politik wang tetapi salah laku dan etika. Malah Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudin sendiri mengatakannya begitu dan menjelaskan kenapa hukumannya berbeza dari yang dikenakan kepada YAB Dato Ali Rastam. Pengerusi Lembaga Disiplin ini mengatakan bahawa tidak ada bukti mengaitkan YB KJ dengan ejen-ejennya dan tidak ada kes sebenarnya dalam hal ini.

Biasalah, kita melihat apa yang kita mahu lihat. Jadi kalau pun diterangkan dengan begitu teliti oleh Lembaga Disiplin, mereka yang mahu melihat YB KJ sebagai bersalah dalam politik wang (atau apa juga) akan melihatnya begitu. Pun begitu, mungkin lebih ramai anggota perwakilan Pemuda UMNO yang tidak melihatnya begitu malah membaca semua ini sebagai satu lagi konspirasi untuk memastikan YB KJ tidak terpilih! Kata pepatah orang putih there are two sides of a coin! Fikir-fikirkan....

0 comments: