Saturday, August 9, 2008

Pasal Seminar Filem lagi

Asalamualaikum dan hi,

Semalam ada surat khabar Melayu yang buat write-up tentang Seminar Filem baru ini. Malangnya kertas kerja yang berhalaman2 tak dibincang tapi kertas yang dibentang oleh orang filem yang dijadikan fokus. Tidak salah rasanya highlight paper sapa pun, tapi kenapa tidak buat coverage yang lebih seimbang dan merangkumi semua paper yang dibentang? Dan fokus harus juga diberi kepada kertas ahli akademik yang buat banyak r & d dalam hal2 ni. Bukan masalah orang filem tu tulis kertas 1 m/s sahaja, tapi banyak perkara yang dikatakan pun tidak jelas konsepnya! Jadi kenapa ini yang dipilih untuk di highlight? Objektif seminar apa pun adalah untuk menggali ilmu dan penyebaran ilmu bukan untuk glamor!!

Dalam interviu dengan Mohram (akan keluar dalam majalah Pentas yang akan datang) kami ada bincang tentang perlunya wartawan hiburan terdiri dari orang2 senior yang tahu tentang seni dan mempunyai konsep yang jelas tentang laporan seni dan hiburan dalam akhbar. Selain itu, dia orang ni juga mesti ada kelayakkan yang sesuai untuk cover seni dan hiburan dan bukan sebarang orang yang ada diploma dan degree dalam komunikasi saja. Sebabnya ialah hanya orang yang ada kelayakkan yang sesuai saja tau apa nak difokus dan apa yang hampas dalam industri seni dan hiburan ini. Kalau tidak, kita semua akan sentiasa makan kuah dan orang lain makan isi!!! So bos2 media elok sangatlah buat anjakan paradigma tentang semua ni. Saya yakin dalam Kongres Kebangsaan Industri Hiburan dan Kesenian yang akan datang ni perkara ini akan dibangkitkan. Sebab ramai sangat orang dalam industri ni yang tak puas hati dan fikir media patut lebih fokus untuk melaporkan hal2 yang ada nilai ilmu dan bukan saja berita.

Kita sedang bergerak untuk menjadi negara dunia pertama tapi mentaliti kita masih nak bercakap hal2 yang sensasi saja. Give credit when credit is due.

0 comments: