Friday, August 1, 2008

Dasar Kebudayaan Kebangsaan tu racist?

Asalamualaikum dan hi,
Dah dua tiga kali saya duduk bersembang dengan Tan Sri Ismail Hussein dan abang-abang besar di Gapena kebelakangan ini. Kesian kat Tan Sri Ismail, banyak kali dia cakap orang kata dia racist sebab dia selalu bercakap tentang memartabat bangsa dan budaya Melayu. Saya ceritakan kepada dia, saya pun kena macam2 juga kerana bab2 ini. Emotional, psychological, malah physical stalking dan juga harrassment (juga sabotaj dalam kerjaya). Ada anak bekas seorang negarawan ulung yang panggil saya racist dan pelobi agama yang sempit kerana saya membuat reviu2 filem dan teater yang mengkritik karya2 tertentu yang tidak sensitif kepada budaya Melayu dan agama Islam. Peliknya, orang2 inilah yang bercakap tentang hak asasi manusia dan liberalisasi blah..blah...blah! Jadi saya tanya balik. So and so berhak berkarya begitu dan begini ikut suka hati dia kerana itu hak asasi dia, kenapa saya tak boleh menulis begitu dan begini ikut suka saya kerana itu juga hak asasi saya? Mana boleh orang2 tertentu saja diberikan hak asasi dia dan hak saya nak dinafikan? Ini bukan liberal thots dan hak asasi namanya, tapi hanya nak pastikan pemikiran2 tertentu yang tak diterima selama ini mengambil centre stage dan akhirnya diterima sebagai mainstream thots!! Tu lah dianya. So kepelbagaian budaya yang dijamin oleh UNESCO pun dah tak releven? Mana boleh macam tu brother? Tak aci lah!!(bukan aci2 buka pintu).

Kemudian kami bercakap tentang Dasar Kebudayaan Kebangsaan (DKK) yang budak2 sekarang tanya apa benda tu? (mengikut cerita sahabat saya Pn.Halimah UPM). Kami semua (dan ramai lagi suku-sakat) setuju DKK ni perlu di rekayasa dan dilihat semula perlaksanaannya. Apa yang kena dan apa yang tak kena dan di mana silap kita hingga Bahasa Melayu berada di tempatnya sekarang? Pejuang2 Bahasa tak henti2 bercakap tentang hal ini dari dulu sampai sekarang. Tapi apa jadi dengan nama kompleks membeli belah, pangsapuri dan taman2 perumahan? Macam tak duduk di Malaysia rasanya kadang2! Saya teringat sewaktu tinggal di Anzac Parade Sydney, Australia dan 'kampung Clarkmananshire' di Stirling Scotland. Tu lah rupanya. Tak lebih dan tak kurang!! Apa yang PBT dan ajensi2 kerajaan lain kita buat dalam memartabat Bahasa Kebangsaan kita? Sama juga dengan papan iklan gergasi di merata ceruk bandar kita. Produk tempatan pun pakai model orang asing! Kurang ka model2 kita yang layak mukanya diletak di papan2 macam tu? Mungkin kita patut gunakan kuasa pengguna? Produk2 yang tak memartabat budaya tempatan kita boikot, tak usah beli? Mungkin itu lebih berkesan untuk berdepan dengan orang2 bisnes yang tak kira langsung tentang maruah dan martabat agama, bangsa dan negara? Saya bukan mengusulkan apa2 tapi ini suatu lontaran idea atas nama kebebasan bersuara!!!

Saya tanya Tan Sri Ismail lagi, kenapa dia orang kata Tan Sri racist bila cakap pasal DKK ni? Kata dia sebab dasar tu meletakkan budaya peribumi sebagai induk kepada budaya2 lain. Jadi saya kata, kita ini berbilang kaum, budaya dan agama tapi DKK juga menyerap dan menerima budaya bangsa2 lain penduduk negara ini yang sesuai dan tidak bertentangan dengan budaya peribumi dan Islam. DKK sebenarnya sudah lama merupakan praktis dan toleransi kaum dan meraikan kepelbagaian budaya!. Kita terima tarian singa, erhu, wushu, kuih bulan dll. Kita juga terima muruku, silambam dan tabla dll sama seperti kulintang, sape dan Gawai Dayak. Jadi apa masalahnya? Muzik hip-hop, Urbanscape dan teater Patung Kertas pun kita benarkan dan kita tak ban. Dewan Philharmonic Orchestra PETRONAS punya artis, sorang pun tak ada orang Malaysia. Sapa pun tak bising? Banyak mana budaya Anglo-saxon di Amerika Syarikat yang ambil dan serap budaya dan bahasa Sioux, Mohiccan dan Appachee? Banyak mana budaya dan bahasa Inggeris di Australia di ambil dari budaya orang asli Australia selain dari nama2 seperti Wagga-Wagga, Toowomba, Geelong dll? Jadi apa masalahnya? Syed Munawar anda membuatkan saya mula nak marah lepas buat promo program kita semalam. Tk brother.

0 comments: