Sunday, August 31, 2008

Saiz kelas kita perlu di kecilkan

Dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia hari ini, Prof Ibrahim Bajunid dan Prof Abu Bakaar Hamid berpendapat saiz murid-murid dalam kelas di sekolah-sekolah kita amat perlu dikecilkan. Ini bukan isu baru tapi masalah ini masih belum di atasi. Walaupun telah 10 tahun meninggalkan dunia pendidikan saya masih intim dengaan isu-su mengenainya.
Di negara maju saiz kelas disekolah-sekolah amat dititikberatkan. Perhatian yang lebih banyak boleh diberikan oleh guru kepada murid-murid sekiranya setiap kelas tidak terlalu ramai. Yang idealnya adalah antara 25-30 orang murid saja dalam satu kelas. Jika tidak, memang sakit jiwa lah cikgu-cikgu kita kerana memang tak boleh kontrol kelas. Terutama sekali sekolah-sekolah di bandar.
Saya masih ingat sewaktu anak-anak saya bersekolah di Sydney dan juga di Stirling. Sudahlah kelas mereka cuma ada 20-25 murid sahaja, ada pula pembantu guru bagi setiap guru untuk menyediakan apa juga bahan pengajaran. Ini memberikan peluang untuk guru-guru memberi perhatian peribadi kepada murd-murid. Selepas 6 bulan dalam kelas darjah 6, anak saya yang sulung dapat no.1 dan boleh bercakap Inggeris dengan baik sekali. Seminggu 2 kali mereka akan dibawa dengan teksi ke kelas Bahasa Ingggeris di sebuah sekolah lain untuk murid-murid yang tak fasih berbahasa Inggeris. Semua bayaran ditanggung oleh sekolah. Kita mungkin tidak boleh memberi kemudahan semewah itu, tetapi membina lebih banyak sekolah dan meramaikan bilangan guru terlatih adalah satu kemestian. Menjadi masyarakat negara maju bermakna sistem pendidikan kita perlu mempunyai kemudahan yang sangat baik dan tidak harus ada kompromi tentang perkara itu.
Bercakap tentang pengalaman mengajar ni saya masih ingat kisah lucu sewaktu mula mengajar di Sek.Menengah Kota Kuala Muda Kedah yang murid-muridnya macam angel dan baik sangat. Selain daripada gurubesar, saya sahajalah guru lulusan dari universiti dan setiap kali gurubesar ada mesyuarat di luar, saya kena ambil alih sebagai gurubesar. 3 bulan mula mengajar saya dah kena pikul tanggung jawab yang besar. Saya selalu panik bila gurubesar tak ada di sekolah sebab masa itulah ada seorang Penghulu yang masih muda dan bujang akan datang melawat sekolah itu! Nasib baik ramai guru-guru yang lebih senior selalu membantu saya bila beliau datang ke sekolah. Dua tiga bulan selepas itu barulah saya tau kenapa dia selalu datang. Rupanya dia suka kepada saya dan nak masuk meminang sehinggalah diberitahu bahawa saya sudah pun bertunang ketika itu! Talking about history repeating itself. Entah kenapa sampai sekarang saya hairan macam mana peminat setia saya selalu berasal dari Kota Kuala Muda! Memang beyond comprehension.
Selepas berkahwin saya bertukar ke Melaka dan mengajar di Sekolah Menenggh St.Francis di Jalan Banda Hilir. Bermulalah mimpi buruk saya dan masuk 2 bulan di sekolah itu saya dapat migraine! Ada 44 orang murid dalam kelas saya dan murid-muridnya terdiri dari Melayu, China. India dan Portugis. Satu hari seekor biawak masuk dalam kelas dan telah ditangkap oleh seorang murid Portugis. Biawak itu dimasukkan dalam meja beliau setelah diikat kaki dan mulutnya. Bila saya suruh murid tersebut mengeluarkan buku dari mejanya dia enggan berbuat demikian. Saya paksa juga beliau berbuat demikian dan berdiri cekak pinggang dekat dengan murid tesebut dan garang macam rimau. Murid itu pun membuka mejanya dan saya hampir pengsan bila melihat seekor biawak yang besar terikat di dalamnya. Begitulah antara penglaman mengajar anak-anak murid di Kedah dan di Melaka! Memang macam bumi dengan langit perbezaannya.

0 comments: