Monday, January 26, 2009

Tentang ADUN Bota dan politik semasa

Apa sudah jadi di Bota? ADUN nya sudah mengumumkan keluar dari BN dan nak masuk PKR. Dan orang PKR semuanya menyokong penuh dan BN Perak mencari jawapan di mana silapnya? Apa pun yang menariknya ialah kenapa PKR mahu menerimanya dan tidak menyuruh beliau meletakkan jawatan dulu seperti yang heboh di Kapar beberapa bulan lalu? Bila ADUN Kapar nak keluar PKR beliau disuruh letak jawatan kerana kemenangannya atas tiket parti itu dan beliau tidak berlaku adil kepada pengundi-pengundinya jika keluar dari parti pujaan mereka dan masuk BN. Tapi bila ADUN Bota nak keluar BN dia disambut penuh bahagia oleh orang PKR. Apa sudah jadi? Double standard is the name of the game!!

Selepas kekalahan BN di Kuala Terengganu, Tun Mahathir cukup cepat menyalahkan Pak Lah sebagai penyebab utamanya. Swing hampir 3000 undi adalah besar, tapi tanpa penyelidikan rapi dan post-mortem yang teliti, menyalahkan siapa juga adalah perkara yang tidak wajar, tidak adil dan sangat dikesalkan. Saya tak yakin hanya ada satu faktor pengundi di KT
menolak BN. Saya yakin banyak sebab kenapa perkara ini berlaku. Mungkin kerana keadaan dalam UMNO dan BN masih tidak berubah walaupun sudah menerima kejutan dalam PRU 12 tahun lalu. Orang UMNO masih ghairah berebut jawatan bagi pemilihan parti bulan Mach nanti. Mungkin UMNO terlalu elitis di peringkat atasan tapi di akar umbi ianya tidak begitu. Jadi ada gap yang cukup luas. Orang UMNO mungkin dapat menerima keadaan ini, tetapi rakyat di luar UMNO dan BN mungkin tidak suka keadaan begini dan membuatkan ianya ditolak oleh rakyat.

Mungkin juga orang takut bila berlaku peralihan kuasa nanti, BN akan balik kepada keadaan
sebelum Pak Lah menjadi PM. Ada orang menamakannya sebagai the golden years of corruption! Menggerunkan bila mendengarnya tapi itulah persepsi rakyat. Mungkin juga sebab isu ura-ura nak buat LCCT baru yang eksklusif untuk Air Asia di Labu yang tidak jauh dari KLIA dan ini tidak baik dari segi keselamatan (sama seperti ketidak-sensitifan Air Asia nak gunakan Lapang Terbang Subang sebagai pengkalannya disebabkan kawasan ini begitu dekat dengan penempatan penduduk yang sangat padat dan ini amat bahaya). Mungkin juga sebab ura-ura Sime Darby nak ambil alih IJN dan ini sangat tidak sensitif kepada rakyat yang takut ianya akan menyebabkan kos perubatan di hospital ini melambung tinggi bila diswastakan.

Mungkin isu-isu ini semua tidak berkaitan dengan Pak Cik Dollah, Amat dan Ah Kiong di Kuala Terengganu, tapi rakyat baca surat khabar, dengar radio, tonton TV, ada internet dan MSC yang Tun Mahathir sendiri buat menjadikan rakyat Malaysia makin pandai dan bijak dan tahu apa yang baik dan tak baik untuk mereka. Jadi eloklah dibuat penyelidikan terlebih dahulu sebelum siapa juga membuka mulut kerana riaksi knee-jerk ini amat bahaya dan tidak wajar sama sekali. Doa saya supaya Tun Mahathir dan keluarga berada dalam keadaan sihat dan boleh berfikir dengan baik dan dijauhkan daripada prejudis kepada siapa pun. InsyaAllah.

0 comments: