Sunday, January 4, 2009

Pembetulan tentang cerita Mira

Setelah membaca blog Mira menghubungi saya dan menyatakan ada kesilapan yang telah saya lakukan dalam tulisan saya. Maafkan saya dan izinkan saya membetulkan kesilapan tersebut. Dah banyak sangat cerita yang diblogkan jadi saya pun jadi mamai kadang-kadang!!

Ok, kata Mira apa yang dia pasrah dan menerima ketentuan Allah tentang hidupnya ialah tentang perceraiannya dengan bekas suaminya Hamirul. Bab itu saja!! Hal-hal lain dia amat kecewa dan merasakan banyak kezaliman yang telah dilakukan kepadanya dan anak-anaknya. Dan ini dia tidak reda dan merasakan siapa yang membuat berbagai perkara tidak baik kepadanya tidak patut dibiarkan berleluasa. Yus dengan konco-konconya (dan Hamirul yang telah bersekutu dengannya selepas mereka bercerai!) tidak harus dibiarkan berleluasa dan menzalimi Mira. Kata Mira dia telah membayar harga yang mahal kerana kesilapannya dan telah banyak kali meminta maaf kepada Yus. Cukuplah setakat itu. Yus telah terhukum kerana perbuatannya mengacau isteri orang dan Mira juga telah bercerai dengan suaminya kerana kesilapannya.

Jadi apa lagi yang nak dibalas dendam tak habis-habis sampai 16 tahun? Ada sesiapa mahu bercakap tentang keadilan dan hak asasi manusia? Ini tak lebih dari cerita hati perut Israel juga! Yus dengan konconya nak pastikan Mira dengan anak-anaknya lenyap langsung sampai tak boleh bersuara ka? Memang budaya Israel la jawapnya macam tu semua!!!Dan Mira juga telah membuktikan dia bukannya hendak kepada Yus kerana selepas bercerai dia tidak pernah berjumpa dengannya dan sentiasa mengelak dari bertemu beliau! Ada sekali Mira dihubungi oleh Yus melalui telefon dan Mira memastikan dia tidak mahu ada apa-apa hubungan dengan beliau. Salah Yus lah kalau dia syok sendiri masih ingat yang Mira maukan dia!!

Saya mendoakan Mira mendapat tahap kasyaf macam Maya juga supaya siapa juga yang buat zalim kepadanya Allah Taala bagi balik tak dan beralih hari kata orang kampung saya!! Sabarlah Mira, dekatkan diri anda dengan Allah Taala macam Maya mana tahu apa tuhan nak bagi kepada kita. Tapi saya amat menyokong kalau orang macam dia orang ni diberi sokongan dan semua pihak yang terlibat meminta maaf dan memberi mereka pampasan sepatutnya. Mereka pun manusia dan perlukan kehidupan yang selesa bukannya terus-menerus dimanipulasi oleh orang-orang yang ada kuasa, kedudukan dan menjadi mangsa terrorism rumah-tangga, hubungan antara lelaki-wanita dll. Kata Tun Dr. Mahathir, perang adalah primitif, saya nak tambah sikit lagi. Menginayakan manusia dan wanita dengan menggunakan jentera seperti the firm juga sangat primitif!!! Sangat-sangat primitif.

0 comments: