Sunday, January 11, 2009

Makyung Revisited

Kali terakhir saya menonton pertunjukan Makyung secara 'live' adalah hampir 20 tahun lalu ketika Kak Jah (Khatijah Awang) masih hidup. Bila dia meninggal dunia Makyung hilang serinya kepada saya. Selepas ketiadaan Kak Jah, Makyung bukan Makyung lagi. Segala-galanya sudah berbeza. Al-fatihah untuk Khatijah Awang seorang primadona Makyung terbaik dalam sejarah.

Tapi semalam di IB saya terpanggil untuk menonton Makyung Raja Senyanya. Sebelum itu, Rosnan pelakon utamanya atau PakYung dalam istilah genre ini, beberapa kali 'merayu' supaya saya menontonnya. Berbagai taktik reverse psychology beliau gunakan kepada saya supaya menontonnya. Dan sedikit pun saya tidak menyesal berada di Lambang Sari semalam kerana saya ketawa tak kering gusi melihat Peran Tua dan Peran Mudanya beraksi. Begitu natural, subtle,sharp dan witty jenaka yang mereka persembahkan. Dan Rosnan berada dalam elemennya yang tersendiri sebagai Pakyung memegang peranan Raja Senyanya. Dia mempunyai potensi untuk mencapai tahap yang lebih baik dan tinggi dan juga mungkin boleh
mendominasi senario Makyung seperti the great Khatijah Awang!! Tahniah adik Nan. Perjalanan seni anda mungkin baru sahaja bermula. Dedikasi, kejujuran, kesabaran, profesionalisme, fokus, ketabahan dan keberanian menerima kritikan dan belajar walau pun dari orang yang lebih rendah dari kita sangat diperlukan. Dan jangan lupa dengan doa. Hanya itu rencah-rencah yang akan memastikan kejayaan di hari muka kepada sesiapa pun dalam aspek apa pun!

0 comments: