Friday, January 9, 2009

Kerenah Teman Lelaki Tak jadi Pula!

Postings saya tentang beberapa kes kehidupan semakin mendapat sambutan. Pelawat saya semakin bertambah dan ada dari Amerika Syarikat, Norway, Indonesia, UK dll. Walau pun di tulis dalam Bahasa Malaysia mereka masih membacanya. Mungkin orang Melayu/Malaysia yang duduk di sana agaknya yang melawat blog saya. Dan antara kes-kes yang disiberkan memang ternyata efektif. Tu yang seronok. Rupanya bila makan cili api ni ramai yang tak tahan pedasnya dan menyebabkan rantaian tindakan yang menyelesaikan banyak masalah manusia. Alhamdullilah. Manusia lebih takut orang tahu tentang apa yang mereka buat tapi tak pernah takut pun yang Tuhan tahu apa yang mereka lakukan. Jadi ini kes takutkan manusia tahu tapi Tuhan tahu tak mengapa!!Dan ini memberikan saya ilham supaya terus menulis kerana kalau banyak masalah yang selesai kenapa tidak teruskan?

Ok, ini ada kes baru. Seorang teman saya minta letakkan dalam blog. Namanya Ira. Masalah beliau bermula selepas bercerai dan hampir jatuh cinta dengan seorang duda beranak 3. Seorang ahli perniagaan yang kaya, datang dari keluarga ternama dan bekas isteri juga dari keluarga terkenal. Saya namakan dia Sha. Apa yang berlaku ialah mereka bertemu dalam suatu mesyuarat kerja dan keduanya saling berhubungan lepas itu. Kedua mereka single dan baru melalui perceraian jadi pastinya mereka boleh connect dengan lebih mudah. Ira simpati kepada Sha yang walau pun bercerai tetapi rapat dengan anak-anaknya dan mempunyai seorang anak kecil berumur setahun lebih ketika itu. Pada mulanya Ira hanya memerlukan seorang kawan biasa kerana dia baru saja bercerai dan belum bersedia menjalin hubungan dengan sesiapa pun. Tapi dia tak nafikan merasa tertarik kepada Sha yang punya sega-galanya. Tapi bukan itu semua yang membuatkan Ira tertarik kepadanya. Ira suka kepada Sha kerana dia baik hati dan merendah diri walau pun berada di kedudukan yang amat tinggi dan pasti ramai wanita yang mengejarnya. Ira ni pulak memang jenis yang macam tu. Kalau orang merendah diri, down to earth, senang berkomunikasi, tak meninggi diri dan dia tak ada gap dengan hamba Allah tu, habis hati lah dia!!

Dipendekkan cerita, Ira semakin rapat dengan Sha dan dia yakin mereka boleh menjalin hubungan di peringkat yang lebih serius. Tapi banyak perkara yang Ira tidak tahu tentang Sha dan dia tak mahu kelihatan begitu agresif. Ira juga tidak pasti tentang perasaan Sha terhadapnya dan pengalaman masa lalu dengan bekas suaminya membutkan dia berhati-hati kerana takut terluka lagi. Mungkin Sha dapat merasakan semua perkara itu dan dia memberi masa kepada Ira. Mungkin begitulah agaknya. Tapi setelah hampir setahun berkenalan Ira memberanikan diri dan mengatakan kepada Sha dia suka kepadanya dan mahu mengenalinya dengan lebih dekat. Tetapi Sha terlalu berahsia dan tidak mahu bercerita apa-apa tentang perkahwinan lalunya dan ini lebih membuatkan curiosity Ira semakin mendalam. Suatu situasi yang rumit bila kita suka kepada seseorang yang telalu berahsia tentang dirinya. Dan Ira bukannya budak bodoh yang baru jatuh cinta dan tergila-gila kepada Sha walau pun dia kacak, kaya, tinggi dan baik. Ira bukan jenis yang jadi cuccoo bila dah jatuh cinta dengan siapa pun. Dia tetap berhati-hati.

Satu ketika dekat nak Krismas, Sha memberitahunya dia akan ke London atas urusan kerja. Dia menyuruh Ira menaliponnya di sana. Ira pun menalipon Sha dan hampir tiap hari mereka berbual dan bertanya kabar. Tapi satu hari, dalam bulan puasa ketika menalipon Sha, Ira terkejut besar kerana ada wanita yang menjawap talipon bimbit Sha. Ira pura-pura bertanya siapa yang menjawab talipon Sha adakah anak gadisnya? Wanita itu ketawa dan mengatakan dia adalah teman wanita Sha dan mereka masih di London di apartmennya!! Bum. Bom dah meletup dan tembelang Sha dah terbuka. Selepas itu, Sha tergagap-gagap menjawab dan tidak mengaku bahawa wanita yang berada di apartmennya adalah temannya. Kenapa nak tergagap kalau dia tak ada perasaan apa-apa terhadap Ira? Dipendekkan cerita, Ira memutuskan hubungan dengan Sha dan menggangapnya sebagai kawan biasa sahaja.

Apa yang tidak diketahui oleh Ira ialah Sha menaruh perasaan terhadapnya. Kacau punya cerita. Inilah susah kalau ada hati tapi tak mahu orang tahu! Tapi Ira memang confirm tak mahu lagi kepada Sha. Nak buat apa orang macam tu? Suka kepada Ira, tapi bawa perempuan lain ke apartmennya dan bercuti di London. Ira meneruskan kehidupannya dan Sha cuba menggunakan
kawan-kawan Ira untuk reach out kepadanya. Tapi dia mati-mati dah tak mahu. Buat macam mana pun dia tak mahu. Nak buat macam mana? Jadi dipendekkan cerita Sha berbaik-baik dengan orang-orang yang menjadi musuh bapanya. Bapa Ira adalah orang politik yang terkenal dan semua ini berlaku dibelakangnya tanpa diketahuinya.

Hanya setelah Ira bertemu dan hampir berkahwin dengan kawan bapanya barulah Ira tahu bahawa Sha masih berperanan dalam hidupnya. Sha sudah berkahwin dengan manusia sekepala dengannya orang Urban Legend juga dan Ira sangat gembira bila mendengar hal itu. Jadi kenapa dia masih nak kacau Ira? Rupanya bekas suami Ira dan musuh-musuh bapanya yang buat hal. Dan kenapa? Sha takut ceritanya bawa perempuan di London dihebahkan kepada orang ramai kerana Ira tahu perkara tersebut. Malah musuh-musuh bapa Ira menyebarkan cerita Ira dan bapanya yang menyekat Sha daripada mendapat gelaran Datuk dll. Sikit punya fitnah ke? Tak pasal-pasal Ira dianggap musuh oleh Sha yang rupanya banyak cerita tak baik yang ingin disembunyikannya. Hanya setelah Ira menyedari Sha memberi masalah kepadanya, barulah dia mengorek hal yang sebenarnya. Dan cerita yang didapati memang mengejutkan sekali. Sha bercerai dengan isteri pertamanya kerana dua-dua ada kes. Sha rupanya mempunyai teman wanita 'tetap' di London. Malah mempunyai anak dengan wanita Inggeris tersebut dan bila diketahui oleh isterinya, dia pun membalas dendam dengan mencari boyfriend lain dan menjalin hubungan sulit dengannya. Mereka bercerai kerana Sha sendiri menangkap bekas isterinya tidur dengan teman lelakinya di istana mereka! Memang macam cerita Hollywood.
Dan Ira yang jadi mangsa kerana Sha dengan konco-konconya yang merupakan musuh politik bapanya bermati-matian mahu memastikan Ira tidak kawin dengan pilihan hatinya yang satu kepala dengan dirinya. Hanya kerana salah faham dan fitnah, mereka jadi mangsa manipulasi dan ketidak-adilan. Peliknya Sha ini selalu bercakap tentang hak asasi manusia dan nilai-nilai demokrasi, tetapi kerana takut sangat rahsia gelap kehidupannya diketahui. Dan tak dapat gelaran Datuk pun dia salahkan Ira. Orang macam ini pun ada rupanya!!

Saya menyuruh Ira bersabar dengan segala masalah dan halangan yang dihadapinya. Begitu juga kepada teman bapanya yang didatangi berbagai masalah kerana dia nak mengahwini Ira. Sabar dan berdoa banyak-banyak kepada Allah. Pasti Dia membantu kalau sudah ditakdirkan jodoh mereka begitu. Dan Bismillahi tawakkal Allalah.

1 comments:

Fasyali Fadzly said...

terima kasih datang menonton dan cover pasal pementasan ini.