Sunday, January 11, 2009

Interviu Dengan Paolo Bertolin- Bahagian 2.

SRH: Anda telah menonton banyak filem dari negara Islam selain dari Iran yang dibawa ke festival. Dan kita sedang menghadapi suatu gelombang besar filem-filem Amerika Syarikat pasca 9/11 yang cuba mempamerkan Islam sebagai teroris. Suatu paranoi yang amat malang. Tapi saya rasa festival di Eropah mempunyai nada yang berbeza tentang perkara ini. Malah cuba melakukan yang sebaliknya. Komen anda?

Paolo: Betul. Anda memang boleh berkata begitu. Dalam tahun 2003, ada sebuah filem
yang bertajuk 9/11 kompilasi filem pendek dari 9 orang pengarah dari seluruh dunia yang memberikan pendapat mereka tentang serangan World Trade Center pada 9 September. Mereka terdiri dari Samira Makhbalbaf dari Iran, Yoeseuf Shaim dari Mesir, Imamura Shoei dari Jepun, Kent Lodge dari Britain, Idris dari Burkina Faso, Sean Penn dari Amerika Syarikat dan juga pengarah dari Israel. Kumpulan pengarah yang sangat menarik dalam satu filem dengan perspektif dan realiti yang berbeza tapi bercakap mengenai subjek yang sama.

Yang paling langsung dan provokatif ialah dari Kent Lodge yang mengingatkan kita bahawa peristiwa 9/11 ini sangat penting. Ada seorang pengarah dari Chile yang sedikit pun tidak bercakap tentang 9/11 tapi bercakap tentang pelarian Chile yang telah 30 tahun tinggal di London dan menulis surat kepada George Bush dan berkata-:

“ Saya ingin mengingatkan anda bahawa ketika rakyat Amerika Syarikat mengingati trauma dan penderitaan hebat ini, jangan lupa tentang rakyat Chile yang masih mengingati peristiwa yang mungkin anda semua telah lupa. Iaitu tentang pengeboman istana Presiden Chile yang membunuhnya oleh diktator Pinochet dan semua ini dilakukan dengan sokongan dari CIA!’ Ini pernyataan politik yang paling kuat dan filem pendek ini dibuat dengan sinematik yang sangat simplistik. Ianya memuatkan bahan-bahan arkib yang tulin mengenai pengeboman tersebut lebih 30 tahun yang lalu dan bagaimana Jeneral Pinochet berkuasa dengan bantuan Amerika Syarikat.

Mira Nair dari India bercakap tentang seorang wanita Islam yang anak lelakinya berada di New York ketika itu. Dan ibu ini runsing dan tidak henti-henti menyoal adakah anaknya berada di bangunan Word Trade Center ketika kejadian itu? Adakah anaknya juga terlibat dalam plot serangan tersebut?

Imamura Shoei yang menutup kompilasi ini langsung tidak bercakap tentang peristiwa ini. Tapi filemnya adalah mengenai watak orang Jepun yang terselamat daripada Perang Dunia ke 2 dan menjadi gila. Dia tidak berjalan lurus macam orang biasa tapi bergerak macam ular. Kemudian beliau tunjukkan visual ular yang tidak ada kaitan langsung dengan cerita dalam filemnya. Dan ular itu berkata “ Semua peperangan adalah salah. Tidak kira samada ianya di permulaan atau diakhirnya.” Suatu pernyataan politik yang sangat jelas dan provokatif.

Berbalik kepada soalan anda, festival antara-bangsa seperti Venice memberi ruang kepada semua filem dari seluruh dunia untuk ditayangkan. Dan ini termasuk filem yang sangat tinggi cas politiknya. Kami memberi mereka suara untuk didengar di seluruh dunia dengan pendapat yang berlainan. Dan dalam proses berbuat begitu semenjak 2001 ketika 9/11 berlaku saya percaya komuniti filem dalam konteks yang lebih luas (bukan sahaja festival) , sangat memahami situasi adanya perbezaan pendapat ini. Jauh lebih baik daripada komuniti politik atau pun orang ramai.

Maksud saya ialah, bila anda memilih sebuah filem ke festival, anda sebenarnya memberi endorsement terhadap filem itu. Anda sedar tentang pernyataan politik yang akan dilakukan oleh filem tersebut. Contohnya tahun ini (2008) kami menolak sebuah filem dari Eropah yang sangat anti-Islam. Kami menolak keras filem ini walau pun ianya buah tangan seorang pengarah terkenal. Saya menentang habis-habisan filem ini dari dipilih ke Festival Venice kerana ianya tidak boleh diterima langsung. Kandungannya sangat rasis dan ramai orang yang menyokong pendapat saya dan kami berhenti sebelum filem ini tamat kami tonton.

Kenapa mahu cipta skendel, kontroversi dan perdebatan yang tidak perlu bila filem ini ditayangkan sedangkan situasi di Eropah sekarang sudah cukup panas? Menaikkan isu sensitif, agama dan rasis akan membawa masalah besar sekarang di Eropah. Dan kami di festival menghadapi masalah ini. Kami sedang cuba bekerja kearah mengujudkan kefahaman dan bukannya berkonflik. Jadi pasti anda jelas sekarang, kenapa kami memilih filem tentang kemiskinan daripada yang lain-lain kerana anda juga perlu tahu filem apa yang kami tolak!.

SRH: Maksud anda ada salah konsep dan metos-metos tertentu tentang festival tertentu?

Paolo: Ya, dan saya amat berterima kasih dan berharap interviu ini akan menunjukkan
pandangan dari dalam tentang festival ini. Dan saya mahu sangat ini di dengar di seluruh dunia kerana ia datang dari negara seperti Malaysia. Bahawa kami menolak filem seorang pengarah tersohor, seorang artis terkenal di negaranya kerana kandungannya yang amat anti Islam.Filem yang rasis, kurang memahami orang lain dll tidak akan diterima. Ianya seperti mendapat kad merah dalam bola-sepak!.

(Sebahagian dari interviu bahagian ke 2 dengan Paolo Bertolin yang akan disiarkan dalam majalah. Paolo meminta saya memuatkan interviu penuhnya dalam Bahasa Inggeris dalam blog ini untuk ditatap oleh semua orang. Beliau juga akan mengusahakan supaya terjemahannya disiarkan dalam jurnal di Itali).

0 comments: