Thursday, January 8, 2009

Hamas Rampas Kuasa di Palestin?

Dalam sebuah akhbar tempatan hari ini yang memetik sumber berita dari AFP ada cerita tentang Tebing Gaza lagi. Di akhir berita itu sangat mengejutkan saya kerana ada ceritanya kononnya Hamas telah merampas kuasa di Palestin dalam bulan Jun 2007. Ini sama sekali tidak benar kerana Hamas memenangi pilihan-raya pada tahun tersebut dan mengalahkan Fatah dan kerajaan Mahmoud Abbas. Ismail Haniyeh kemudiannya dilantik sebagai pemimpin Palestin dan diterima oleh seluruh rakyat sehinggalah Israel yang buat kacau dengan blockade dan pembinaan tembok memisahkan dan mengepung penduduk palestin. Akhirnya Ismail terpaksa undur dan Palestin kembali ditadbir oleh Mahmoud Abbas.

Hanya satu fakta yang kecil dipesongkan, tetapi impaknya sangat besar kepada seluruh dunia. Itulah penyelewengan media barat namanya. Hamas tak pernah merampas kuasa tetapi dipilih oleh rakyat Palestin secara sah dalam pilihan-raya!! Tetapi walau pun ia merupakan proses demokrasi yang sah dan betul, Israel dan Amerika Syarikat tidak menerimanya kerana ia tidak berpihak kepada mereka. Ada sesiapa mahu bercakap tentang demokrasi, hak asasi manusia dan segala macam istilah yang dicipta atas nama civil society? Kenapa PKR dan DAP membisu seribu bahasa tentang isu Palestin dan penyembelihan orang awam di Gaza sekarang?

Kempen beli barangan Malaysia sedang dilancarkan kembali. Terima kasih kepada kerajaan Malaysia apalagi kepad PM yang mengutus kepada PBB supaya membuat persidangan khas mengenai serangan Israel keatas Gaza. Dan mungkin orang Islam negara ini perlu serius memboikot apa yang patut. Persatuan Pengguna Islam patut menyenaraikan nama produk yang
datang dari Israel atau Amerika Syarikat yang dibiayai oleh pemodal Yahudi. Dan seperti kata Prof.Chandra Muzaffar di RTM baru-baru ini, kita perlu sedar bahawa isu Palestin bukan isu orang Islam saja. Di Palestin juga ada orang Kristian dan Yahudi .Jadi jangan gunakan ayat Quran dll sentimen Islam bila melihat isu Palestin. Kenapa nak sempitkannya kepada orang Islam saja? Di seluruh dunia ramai orang yang menyampah dengan terorisme Israel dan double standard Amerika Syarikat. Kita dapat lebih banyak sekutu kalau bukan orang Islam sahaja yang dilibatkan. Jadi kenapa sempitkan pemikiran dan perjuangan? Malah di Palestin sendiri ramai orang bukan Islam yang turut berjuang dan terlibat dalam menentang keganasan Israel ke atas mereka.

0 comments: