Tuesday, December 9, 2008

Pelbagaian bahasa lagi?

Politik murahan DAP di Pulau Pinang menular ke Ipoh pula. Saya belum melihatnya sendiri tetapi ramai orang yang saya kenali di sana membantah usaha menukar papan tanda di Taman Cempaka Ipoh dengan memasukkan tulisan bahasa lain selain dari bahasa kebangsaan. Atas alasan ianya dibuat oleh swasta dan untuk memudahkan pelancong dari luar Ipoh, gimik politik ini pun dibuat.

Parti-parti pembangkang sibuk menuding jari kepada Barisan Nasional kerana dikatakan selalu membazir wang rakyat. Apa justifikasinya menukar papan tanda jalan dan taman perumahan walau pun dengan biayaan swasta? Papan tanda yang sudah ada dan diterima serta tidak pernah menyusahkan sesiapa sudah cukup baik perlukah diubah? Kenapa pihak swasta yang terlalu baik hati itu perlu membazir untuk sesuatu yang tidak perlu? Di mana kewajarannya mereka dihalalkan membazir? Kenapa pihak terbabit tidak menggunakan dana tersebut untuk tujuan lain kalau pun mereka terlalu banyak duit nak diberi untuk tujuan kebajikan rakyat? Banyak rakyat miskin dan rumah anak yatim di negara ini yang cukup memerlukan kenapa tidak digunakan untuk keperluan mereka atau kenapa tidak dibuat kelas-kelas untuk orang dewasa yang tidak fasih Berbahasa Kebangsaan?

Keputusan PBT di Ipoh membenarkan pihak swasta menukar papan tanda juga menimbulkan banyak persoalan. Siapa yang berkuasa sebenarnya? Kalau pun pihak swasta memberi peruntukan wang untuk tujuan tersebut kenapa perlu diluluskan? Pihak PBT boleh saja mengatakan terima kasih kepada pihak swasta tersebut atau menyalurkannya kepada pihak lain yang lebih memerlukan!!

0 comments: