Friday, December 19, 2008

Kumpulan sokongan Kepada Kay, Fiona dll.

Kesan dari postings saya mengenai kisah Kay dan Fiona mendapat banyak respon dari lelaki dan perempuan. Sayangnya mereka tidak mahu komen dalam blog ini kerana tidak mahu dikenali atau dijejaki atas sebab tertentu. Saya hormati kehendak mereka begitu tetapi terima-kasih atas respon tersebut dan ada yang bersusah-payah mencari nombor telefon dan alamat emel untuk menghubungi saya. Dan dalam banyak-banyak respon itu ada juga yang bercerita tentang kisah mereka yang tidak kurang menariknya dan saya rasa amat perlu dikongsi di sini seperti yang diminta oleh tuan punya kisah. Ada orang berkata saya sedikit 'sexist' kerana cerita yand dipaparkan hanya berpihak kepada wanita tetapi kerana yang mengadu kepada saya wanita, cerita merekalah yang saya paparkan. Jadi diharap saya tidak dilabel begitu tanpa sebab yang munasabah.

Saya namakan beliau Ika. Kisah beliau sedikit mirip kisah Fiona. Kisah wanita yang dibuli, dimanipulasi dan dieksploitasi oleh saudara mara, kawan-kawan dan bekas suami yang mempunyai kepentingan mereka yang tersendiri dan bertekad tidak mahu beliau memulakan hidup baru dengan orang yang lebih baik kedudukannya dari bekas suaminya. Ika telah lama bercerai dengan bekas suaminya seorang pengurus kanan sebuah syarikat minyak negara ini. Kira-kira 4 tahun selepas bercerai, seorang VIP yang juga dalam kedudukan seperti Zek dalam kisah Fiona telah bertanya kepada bapa saudara Ika untuk memperisterikannya. Saya namakan beliau Maz. Isteri Maz telah beberapa tahun terlantar sakit dan karier serta kedudukannya merlukan dia mempunyai isteri. Maz bukanlah seorang VIP yang mengambil peluang keemasan keadaan isterinya yang sakit untuk menambah cawangan!

Seperti Fiona, Ika juga serba-salah untuk menerima atau menolak Maz ketika itu. Saya yakin, siapa pun tak boleh memahami perasaan dan dillema yang dilalui oleh Ika dan Fiona melainkan mereka yang mengalaminya. Maz adalah sahabat bapanya dan bapa saudarnya dan keluarga mereka berdua telah lama mengenali antara satu sama lain walau pun Ika hanya mengenali Maz dari jauh melalui profesyen mereka yang ada kalanya berada di tempat dan pletfom yang sama. Sepupu Ika hari-hari menalipon beliau dan menyuruh berkata ya walau pun mereka tidak memberitahunya siapakah orang yang mahu melamarnya. Ini sindrom manusia Maz yang mahu tapi malu!! Beliau tidak mahu Ika mengetahui identitinya yang sebenar mungkin kerana kedudukannya sebagai VIP dan beliau takut tidak diterima dan akan malu ceritanya tersebar apalagi karier beliau yang sangat sensitif kepada kabar angin, fitnah dll.

Seperti Fiona, Ika juga mula-mula menerima lamaran Maz kemudian diserang sindrom'cold feet' dan berkata beliau belum bersedia (sama pulak cerita dia orang ni!). Apalagi waktu itu anak sulung Ika buat hal memprotes kalau mendengar ibunya mahu berkahwin lagi kerana bapanya sedang gila nak balik semula kepadanya. Bekas suami Ika menjalankan kempen saraf dan bergabung tenaga dengan beberapa 'sekutu' yang terdiri dari puak-puak yang sekepala dengannya. Seperti bekas suami Kay, bekas suami Ika juga orang 'moden' lulusan luar negeri yang mempunyai pemikiran yang liberal dan kebaratan. Ika bukanlah orang ulu dan kolot sangat tapi dia datang dari keluarga yang kuat pegangan agamanya, tapi moden dan tidak konservatif.

Beberapa bulan selepas Maz bertanya tentang IKa, beliau masih belum dapat membuat keputusan, tetapi sering mendengar tentang Maz yang dikatakan telah berkahwin seorang lagi dengan seorang wanita berketurunan Cina. Berita ini disampaikan oleh seorang teman sekelas Ika yang pernah berkerja di pejabat yang sama dengan Maz, jadi Ika mempercayainya tetapi tidak ambil pusing tentang hal tersebut kerana dirasakannya tidak ada kena mengena dengan dirinya. Malah kata Ika kepada temannya, 'biarlah dia nak kawin dengan siapa pun, itu hak dia!' Kawan Ika adalah orang politik yang telah pun bersara kerana kesihatannya kurang baik ketika itu. Ika sedikit pun tidak mengetahui yang Maz adalah sahabat bapa saudaranya yang ingin melamarnya.

Sekutu-sekutu bekas suami Ika terdiri daripada beberapa orang kuat media (dan ex -media ) dengan kaitan kuat dengan orang politik. Apalagi berlakulah perang saraf antara kedua belah pihak dengan hebatnya! Berbalas-balas ICBM (inter continental ballistic misssiles) dari kedua pihak!! Maz pun tidak ketingglan menggerakan jenteranya untuk membalas serangan sekutu-sekutu bekas suami Ika. Saya ketawa habis bila mendengar cerita Ika sampai hampir jatuh kerusi! Serius tapi sangat lucu. Begitulah kehidupan. Bunyinya macam Bharatayuda iaitu perang tujuh tahun antara Arjuna dengan 7 orang saudaranya menentang Duryodana dengan 7 orang saudaranya juga dalam epik Mahabharata karangan Vyasa dalam sastera Sanskrit yang termasyhur itu. Memang sejarah manusia berulang kalau buat macam mana pun kerana manusia tetap manusia. Nafsu, tamak haloba, dengki dan dendam kesumat adalah sebahagian dari manusia! Yang paling saya seronok mendengar cerita Ika ialah dia sikit pun tak tahu apa yang berlaku dan kenapa dua puak manusia ini berperang dalam media! Dia terpinga-pinga kadang-kadang bila mendengar cerita tentang Maz yang begitu dan begini.

Malah 'perang' mereka bukan saja antara inividu tertentu sahaja tetapi turut digerakkan NGO yang memakai nama Islam tetapi cukup liberal, kritikal dan anti poligami. Malah ada tokoh politik wanita juga yang diseret bersama dalam kempen mereka supaya Maz tidak dapat berkahwin dengan Ika. Yang peliknya sebelum Maz bertanya tentang Ika NGO tersebut tidak pula berkempen begitu, tetapi hanya bila Ika yang nak dilamar, barulah heboh satu Malaya! Saya cukup simpati dengan Maz yang benar-benar memerlukan seorang isteri disampingnya sebab saya yakin beliau bukanlah jenis manusia 'moden' yang lebih senang menyimpan perempuan di kondo mewah tanpa perlu berkahwin. Maz adalah seorang manusia biasa yang mempunyai keperluannya yang tersendiri, percaya dan juga kuat pegangan agamanya, jadi apa salahnya dia mempunyai isteri kedua? Memang Bharatayuda moden ni! Peperangan antara dua ideologi yang bertentangan.

Apa yang tidak diketahui oleh Ika ialah bekas suaminya bersekutu dengan musuh-musuh bapanya. Bapa Ika adalah orang politik yang mempunyai kaitan kuat dengan Maz dan mungkin itulah yang mencetuskan Bharatayuda 2. Selepas beberapa tahun Ika mengetahui cerita yang sebenarnya tentang Maz, beliau mengambil keputusan untuk menerimanya apabila mengetahui bahawa Maz masih belum berkahwin dan setelah diselidiki diberitahu masih berminat untuk mengahwininya. Bagi Ika, beliau menerima ini sebagai ketentuan Allah SWT. Walau pun ada orang bujang yang juga berminat kepadanya, tetapi setelah berbincang dengan beberapa orang keluarga terdekat dan memikirkan kedudukan politik bapanya, Ika memilih Maz dan menyatakan kesediaannya menjadi isteri kedua. Juga seperti yang dilakukan oleh Fiona,beliau merujuk pihak agama yang mengatakan hukum yang sama seperti yang dikatakan kepada Fiona. Apalagi ini kerana Ika telah berkata ya dan kemudiannya menukar fikiran kepada belum bersedia. Ika bukannya mengatkan dia tidak mahu, tetapi dia belum bersedia. Sangat tragik dan mengalirkan air mata saya ketika mendengarnya.

Tetapi musuh-musuh bapa Ika dan Maz tidak berdiam diri. Bekas suami Ika sudah pun berkahwin lain, tetapi timbul pula kisah dendam seorang manusia yang Ika kenali hampir 20 tahun yang lalu, Jeff yang tidak mahu beliau berkahwin dengan Maz kerana beliau adalah sahabat Maz yang pernah bekerja di bawahnya! Macam cerita Hikayat Berbingkai pulak! Sahabat Maz ini pernah dibuang kerja kerana beliau tidak 'politically correct' dengan bos besar mereka ketika itu. Pun begitu, dia dibuang kerja atas alasan sifatnya yang terkenal dan diketahui ramai seorang kaki betina dan juga korup. Dan kebetulan Ika yang disalahkannya kerana Ika mengetahui perangai kawan ini! Ika rapat dengannya 20 tahun dahulu kerana Ika dan kawan-kawannya kesian kepada isteri Jeff yang macam orang bodoh tak tahu kisah suaminya selalu mengejar perempuan lain walau pun di pejabat mereka sendiri! Sebenarnya Ika cuba membantu Jeff supaya kembali rapat kepada keluarganya. Tapi cara Ika merapatinya telah disalah-ertikan oleh Jeff yang berkali-kali menyatakan keinginannya meniduri Ika!!!

Kesian Maz, kesian Ika dan keluarga mereka. Dendam kesumat Jeff dan musuh-musuh politik bapa Ika dan Maz sendiri menyebarkan berbagai fitnah dan membuat berbagai 'projek' untuk menggagalkan niat mereka. Keluarga Maz yang pada mulanya boleh menerima kehadiran Ika pun sudah mula berbelah bagi fikiran mereka apabila mendengar berbagai cerita tidak baik dan fitnah tentang Ika. Pada mulanya Ika tidak menyedari tentang hal ini, tetapi setelah menyiasat sendiri segala yang berlaku, beliau mendapat cerita yang sebenarnya dan mengetahui siapa kawan dan siapa lawan disekelilingnya! Malah ada anggota keluarganya sendiri yang dipergunkan untuk menghalang Ika dan Maz daripada berkahwin. Kepada Ika, mereka menceritakan keburukkan Maz dan kepada Maz mereka ceritakan keburukan Ika. Malah dengarnya anak Maz sendiri dikempen dan digunakan untuk menghalang niat bapanya. Sukar nak percaya cerita begini, tetapi mengatakan ianya mustahil juga adalah tidak kena. Kalau 4000 tahun dulu kisah begini boleh berlaku, kenapa tidak sekarang?

Saya menasihatkan Ika supaya bersabar dan menyelesaikan masalah mereka dengan bijak dan berhemah. Ika juga berada dalam keadaan yang tertekan dan sukar. Anaknya yang sedang bekerja telah tidak dibayar gaji selama 10 bulan. Anak sulungnya juga dihasut oleh keluarganya supaya menjauhkan diri daripada ibunya kerana mahu meneruskan niat menjadi isteri kedua. Di telan mati emak diluah mati bapa jadinya. Bukan itu saja, musuh-musuh bapa Ika tidak henti-henti mendatangkan calon lain yang jauh lebih muda dan bujang-bujang semuanya supaya berkahwin dengan Ika! Sampaikan di tempat kerja pun, dia terpaksa berdepan dengan keadaan begini dan ini amat menyukarkan kehidupannya. Doa saya supaya Ika dan Maz selamat bertemu jodoh dan meletakkan apa juga masalah mereka sebelum ini ke tepi dan bersatu menghadapi musuh-musuh mereka yang tidak mahu mengalah kerana a lot is at stake. And a lot is a lot!! Semoga Allah Taala mendatangkan petunjuk taufik dan hidayahnya kepada semua yang terlibat dan mengeluarkan mereka dari segala masalah dan kesulitan. InsyaAllah.

0 comments: