Wednesday, December 10, 2008

Lagi tentang kehidupan

Baru-baru ini seorang pembaca blog saya berkongsi kisah dirinya setelah membaca kisah Kay sahabat saya dengan bekas suaminya. Wanita ini saya namakan Fiona yang juga menderita dan sengsara kerana maneouverings saudara-mara dan orang tertentu yang tidak mahu dia berkahwin sebagai isteri kedua seorang VIP (Saya namakan dia Zek) yang isterinya telah lama sakit dan sekarang dalam keadaan lumpuh separuh badan. Zek telah bersara sekarang dan telah lama bertanya kepada keluarga Fiona tentang dirinya.Waktu itu Fiona baru beberapa bulan kematian ibunya dan dia masih bersedih kerana beliau sangat rapat dengan arwah ibunya. Fiona pada mulanya berkata ya tetapi entah macam mana menukar fikiran kerana dia tidak sampai hati mengambil suami orang yang sedang terlantar sakit ketika itu.

Ketika Zek membuka mulut Fiona tidak diberitahu tentang identiti sebenar orang yang ingin memperisterikannya.Dan itu satu sebab mengapa dia tidak boleh membuat keputusan. Bagaimana mahu berkata ya, kalau rupa orang itu pun tidak dapat dibayangkannya? Sikit punya pelik? Hampir setahun lamanya Zek terus bertanya kepada keluarga Fiona apakah dia sudah bersedia.Kesian dia. Tetapi semua soalan itu tidak sampai ke telinga Fiona dan dia masih tidak tahu identiti yang sebenar yang mahu berkahwin dengannya. Pun begitu, dia selalu mendapat cerita tentang Zek kononnya sudah berkahwin seorang lagi, mempunyai perempuan simpanan di luar negeri dll. Dan Fiona sering hairan mengapa nama dan kisah Zek sering didengar dalam perbualan dengan kawan-kawan, keluarganya dll.Pada waktu itu, dia tidak mengetahui bahawa Zek adalah orang yang ingin melamarnya.Tragedi kemanusiaan lagi!!

Hampir dua tahun selepas itu, Fiona bertemu dengan seorang lelaki lain iaitu AS. Fiona dapat merasakan AS menyukainya sejak dari awal mereka bertemu. Fiona memikirkan dia tidak terikat dengan sesiapa juga dan tidak menolak As yang mula rapat dengannya. Hampir setahun setelah mereka berkenalan dan hubungan mereka menjadi semakin serius. Fiona menyukai As walau pun belum sampai ke tahap jatuh cinta dan telah bersedia untuk berkahwin dengan As. Malangnya beberapa minggu sahaja sebelum mereka duduk berbincang tentang masa depan mereka, tersiar dalam akhbar dengan gambarnya sekali tentang As dan bekas isterinya tetapi laporannya mengatakan mereka masih suami-isteri! Fiona seorang wanita yang tenang dan tak mudah melatah walau pun dia cukup marah dan terasa diperdayakan, tetapi memberikan masa kepada As yang kebetulan berada di luar negeri waktu itu untk menerangkan kedudukan dirinya yang sebenar.

As tidak berbuat demikian kerana dia yakin Fiona masih marah ketika itu dan perlukan masa yang lebih lama supaya Fiona sejuk sikit.Fiona memutuskan hubungan mereka setelah memberi masa hampir sebulan bagi As berbuat demikian. Tetapi, mungkin Allah Taala mempunyai perancangannya sendiri dan selepas Fiona 'memfreekan' dirinya dari As, tiba-tiba dia bertemu dengan Zek di suatu majlis. Entah macam mana,cara Zek memandang Fiona membuatkan dia merasa seperti ada sesuatu yang nak diperkatakaan. Fiona bertanya habis-habisan kepada bapa saudara serta sepupunya yang dulu menceritakan tentang ada orang yang ingin melamarnya. Yes! Memang betul ada sesuatu antara Zek dengannya. Kisah Winter Sonata berulang!!

Untuk beberapa bulan, kelam kabut juga perasaan Fiona apalagi kerna dia baru putus dengn As.Dipendekkan cerita,Fiona bercakap dan mendapat restu dari kaum keluarganya untuk menerima Zek yang masih belum berkahwin lain walau pun sudah banyak bertanya ke sana dan ke sini dengarnya! Keluarga Fiona memberikan restu mereka walau pun ada di antaranya yang tidak. Tetapi Fiona sedia menghadapi semua itu kerana baginya itu perkara biasa. Perdana Menteri pun bukan dapat sokongan 100% daripada ahli kabinetnya bila nak buat apa-apa! Maka bermulalah cerita Winter Sonata part 2.

Fiona terasa macam ada misteri dalam hidupnya dan baru mengetahui cerita yang sebenar bahawa cerita tentang As dan bekas isterinya sengaja diada-adakan. As memang sebenarnya sudah lama bercerai dengan bekas isterinya. Dia mengesyaki orang tertentu yang berbuat demikian dan tuduhan pertama tentulah jatuh kepada Zek! Atas dasar mahukan kebenaran dan tidak mahu menginayakan orang, Fiona meminta penjelasan walau pun dia sudah memutuskan untuk mengahwini Zek.Fiona merujuk kepada fatwa JAKIM dan dia diberitahu bahawa dia mesti berkahwin dengan Zek kerana dulunya dia berkata belum bersedia dan bukannya menolak Zek.Berat punya cerita! Dipendekkan cerita, perang dingin berlaku antara Fiona dengan Zek sehingga mereka hampir putus.

Hampir setahun lamanya mereka begitu sehinggalah berbagai perkara berlaku .Tetapi,api yang marak pun akhirnya boleh padam dan begitulah juga dengan manusia. Zek ditimpa suatu musibah yang besar dan Fiona menjadi kasihan kepadanya dan memutuskan untuk meneruskan rancangan untuk berkahwin dengan Zek. Tetapi Zek pulak yang merajuk dan terus menerus menguji kesabaran dan perasaan Fiona. Memang Winter Sonata habis!

Dalam diam-diam Fiona membuat penyiasatan sendiri apa sebenarnya yang berlaku. Memang sah ada konspirasi!! Dan orang yang terlibat memfitnah As dulu adalah bekas suami Fiona dengan konco-konconya termasuk sepupunya sendiri dan mereka jugalah yang mensabotaj Zek dan menimpakan musibah terhadapnya!! Bekas suami Fiona sudah pun berkahwin tetapi seperti bekas suami Kay dia menggunakan kawan-kawan,keluarga yang mengenali Zek untuk menaburkan fitnah jahat tentang Fiona. Kesian dan simpati saya kepada Fiona yang pastinya cukup terluka, tertekan dan berada di dalam keadaan yang sukar angkara orang-orang yang tidak mahu melihat dia bahagia dan mempunyai kepentingan peribadi mereka yang tersendiri. Semoga semua pihak cukup waras dan memberikan peluang kepada Fiona untuk hidup bahagia. Dan semoga Zek menyedari mereka dimanipulasi dan ditikam dari belakang oleh orang-orang yang tidak mahu melihat mereka hidup bersama atas sebab-sebab yang tertentu.

0 comments: