Monday, December 29, 2008

PAOLO BERTOLIN: FESTIVAL FILEM ADALAH UNTUK FILEM
OLEH
SITI RUQAIYAH HASHIM
Sewaktu Festival Filem Antarabangsa Kuala Lumpur 2008 (KLIFF)Baru-baru ini saya sempat berbual panjang dengan Paolo Bertolin ko-ordinator Venice Film Festival (VFF) bahagian Sinema Asia yang turut serta berada di Kuala Lumpur. Sejak tahun lalu Paolo tidak ketinggalan menyertai KLIFF dan orang yang bertanggung-jawab membawa filem Mamat Khalid Kala Malam Bulan Mengambang ke Venice Film Festival. Paolo juga bertindak untuk Udine Film Festival dan percakapan dengan beliau menghurai banyak persepsi serta salah faham tentang kriteria pemilihan filem-filem Asia di beberapa festival filem di Eropah termasuk di Cannes dan juga Berlin yang merupakan festival paling berprestij dan berwibawa dan tertua di dunia.

Berikut adalah interviu saya (SRH) dengan beliau yang diadakan selepas KLIFF 2008 berakhir.

SRH: Apakah kriteria yang dipakai dalam pemilihan filem ke Festival di Venice seperti yang diketahui dan dipraktis?
Paolo: Secara amnya bagi festival besar seperti Venice, Cannes dan juga Berlin yang mengadakan pertandingan, saya perlu katakan tiada kriteria yang menentukan filem mana yang masuk dan yang mana tidak boleh masuk. Tiada peraturan ketat yang dipakai melainkan filem yang telah dibuat tayangan perdananya lebih dari satu tahun sebelum festival tidak boleh diterima.
Contohnya baru ini Festival Filem Venice diadakan pada bulan September dan ada satu filem dari Hungary yang telah ditayangkan sebelum tahun 2007 telah tidak diterima. Begitulah antara peraturan yang digunapakai.
Peraturan lain ialah jika sesuatu filem itu telah diterbitkan dalam DVD di negara asalnya juga tidak layak dipilih ke festival walaupun ditayangkan dalam masa kurang dari setahun dari tarikh festival. Tentang tema, kandungan dll aspek perfileman kita tidak kenakan apa juga peraturan.
Satu lagi ialah mengenai filem di bawah 30 minit dikira sebagai filem pendek dan pemilihannya dibuat oleh jawatan kuasa lain yang mengendalikan pertandingan filem pendek. Filem sederhana antara 30 minit hingga 1 jam dikira sebagai filem pendek juga dan tidak layak untuk masuk Festival Filem Venice. Jadi hanya kriteria umum saja yang ada.
SRH: Bagaimana dengan kandungan filem tersebut? Adakah faktor tertentu yang diambil kira?
Paolo: Bila kami menonton apa juga filem mungkin faktor yang menjadikan sesuatu filem itu releven di Venice, Berlin atau pun Cannes ialah kami melihat bagaimana riaksi audien festival terhadapnya?Dan juga bagaimana riaksi pihak media Itali dan antarabangsa terhadap filem tersebut? Apakah ia akan disukai atau diterima? Ianya menjadi masalah kadang-kadang menjadi kekangan juga. Kerana kadang-kadang filem dari latar-belakang budaya yang berbeza tidak begitu baik penerimaan dan apresiasinya oleh audien Itali, Perancis atau Jerman.
Kadang-kadang hanya kerana aspek kemahiran teknikalnya pun boleh menyebabkan filem itu ditolak oleh penonton atau media dan kami dapat rasakan filem yang mana tidak disukai oleh audien disebabkan oleh bagaimana filem itu dibuat dan bukan atas sebab lain.
SRH: Adakah ini berkaitan dengan isu serta sebab-sebab kontroversi di dalam sesebuah filem?
Paolo: Tidak juga. Tetapi lebih kepada filem itu tidak difahami dan tidak disukai dalam konteks yang tertentu. Contohnya beberapa tahun yang lalu, ada sebuah filem Filipina yang merupakan filem terbaik bagi tahun 2002/03 yang sangat populer tetapi di Venice audien dan media Itali tidak menerimanya. Ia kelihatan begitu buruk pembikinannya dari aspek teknikal bukan dari aspek penceritaan, tema dan plot. Hanya kelemahan teknikal. Dan ini akan meletakkan filem ini ditempat yang rendah bila dibandingkan dengan filem-filem Amerika Syarikat, Perancis dan dll. yang lebih baik dari segi teknikalnya.
Pada mulanya semua orang sedikit teruja dengan filem ini kerana popularitinya di Filipina. Tapi di Eropah, pengkritik filem pun tidak menerimanya kerana kelemahan tekniknya walaupun mereka ini tidak berapa faham dan biasa menonton filem-filem Filipina.
Perkara seperti ini amat penting. Saya akui, ianya merupakan kekangan yang mendiskriminasi industri kerana filem dari Filipina ini bukannya dari negara kaya seperti filem dari negara lain. Tetapi ianya sangat mustahak (aspek teknikal yang baik).
Pun begitu, teknologi baru digital sekarang menyama-ratakan filem dari semua negara di seluruh dunia. Dan bagi pembikin filem bebas yang tidak memerlukan bajet yang besar, sebuah filem yang baik akan menjadi filem yang baik.
Teknologi digital telah membawa kesama-rataan kepada semua pembikin filem di mata audien dan para perancang program festival. Dengan filem-filem digital, anda memahami bahawa ianya dibuat dengan bajet yang rendah diluar kebiasaan industri. Anda juga akan dapat mengapresiasi idea pembikin filem bebas, ketabahan dan kemahuan mereka yang tinggi dalam membuat filem walaupun dengan bajet yang rendah.
SRH: Dan dalam filem-filem ini, kreativiti amat bermakna dan mengatasi segalnya?
Paolo: Sememangnya begitu. Kreativiti menjadi keutamaannya. Ini termasuk dalam menilai dan membuat keputusan penjurian filem. Sekurang-kurangnya begitulah harapan saya, kerana kadang-kadang ia tidak jadi begitu. Teknologi ini telah meningkatkan peluang pembikin filem tertentu dari negara tertentu memasuki festival.
SRH: Anda menyebut tentang filem Filipina yang tidak berapa baik dari aspek teknikal yang telah ditolak. Bagaimana kalau dibandingkan dengan filem-filem Iran yang diterima di festival di Eropah? Adakah ianya dilihat dari kaca-mata yang sama kerana filem-filem Iran banyak yang telah menang di festival Eropah. ?
Paolo: Ya sudah tentu.Tapi dalam dua dekad yang lalu saya tak nampak filem-filem Iran yang menang di festival antara-bangsa kasar pembikinannya. Dalam kes filem-filem Iran ianya benar-benar dapat mengakses festival kerana ianya ‘bercakap’ kepada semua audien. Walau pun ianya sangat unik bila anda menonton filem Iran anda tahu dari mana ia datang . Dari pakaian dan kostum pelakon-pelakonnya sahaja anda sudah tahu ia filem Iran.
Jenis ceritanya juga sangat jelas mempamerkan ianya sangat universal dan jujur. Apabila nama-nama besar pengarah Iran seperti Kiorastami, Makhbalbaf, dll muncul di senario festival antara-bangsa mereka juga mempersembahkan cerita secara visual dalam erti kata menggunakan bahasa filem yang kuat. Inilah jenis seniman yang bukan saja boleh membawa cerita yang kuat dan bagus tetapi juga membuatnya dengan sinematik yang sangat menakjubkan.
Sebagai perbandingan,ianya seperti seorang pengarang yang menulis cerita yang hebat dan amat menyentuh dan ditulis dengan bahasa yang amat indah. Beginilah yang dilakukan oleh Kiorastami, Makhbalbaf dan Majid Majidi dll yang boleh membawa citra negara mereka dengan cara yang mudah dan bercakap kepada semua orang di seluruh dunia. Kerana akhirnya anda akan dapati semua manusia itu sama walau apa pun latar baudaya mereka. Bagaimana mereka berinteraksi antara satu sama lain, bagaimana mereka menderita,ketawa,menangis dll adalah sama saja walau di mana pun. Dan ini dilakukan dengan sinematik yang amat hebat, memberi inspirasi,kreatif dan sangat original. Juga sangat halus dan penuh dengan subtleteis dan ianya sangat penting.
SRH: Akhir sekali, apa harapan anda untuk menambahbaik KLIFF di masa yang akan datang?
Paolo: Yang paling saya harapkan ialah festival ini benar-benar memberi fokus untuk filem. Festival filem adalah untuk filem. Dan saya amat mahu melihat festival filem yang menyentuh audiennya. Dan ini termasuk festival filem tempatan. Kenapa anda perlu buat festival yang berrtanding antara satu sama lain? Kenapa perlu buat festival yang cuba menjadi seperti Cannes, Berlin ataupun Venice Asia? Kenapa tidak fikirkan festival digunakan sebagai alat untuk membantu industri nasional dan juga audien nasional?

(Interviu penuhnya akan dimasukkan dalam majalah Suara Baru edisi Januari).

0 comments: