Tuesday, December 30, 2008

Kisah Tukang mandrem

Seperti biasa, postings saya mengenai cerita Nadia baru-baru ini menimbulkan riaksi. Saya dihubungi oleh seorang wanita yang mengenalkan dirinya sebagai Maya dan bercerita tentang apa yang terjadi kepadanya. Kisah beliau tidak banyak bezanya dari cerita Nadia, Ika dll. Tapi sedikit creepy kerana banyaknya episdod si tukang mandrem yang rupanya diupah oleh orang-orang tertentu untuk mengawal dan mengacau kehidupannya. Suatu ketika dulu saya bukannya percaya sangat tentang cerita begini, tetapi bila mengenangkan quran pun banyak kali menyebut tentang perbuatan sihir saya percaya tentang kewujudannya(rujuk Surah Yunus!).

Ok Maya adalah seorang wanita yang mengajar di sebuah sekolah di KL. Dan dia baik dengan seorang kaunselor disekolahnya yang dianggap sebagai abang angkatnya. Namanya Faizal. Setiap kali Maya ada masalah dengan suaminya seorang eksekutif di sebuah korporat, Faizal lah tempat dia mengadu hal, apalagi kerana mereka juga mempunyai hubungan kekeluargaan walaupun jauh. Maya amat mempercayai Faizal dan sedikit pun tidak menyangka bahawa abang angkatnya ini boleh melakukan perkara yang paling tidak patut terhadapnya. Selepas beberapa tahun mengajar bersama, Faizal ditawarkan jawatan tinggi di jabatan lain yang amat penting dengan akses yang mudah kepada ramai VIP, tokoh korporat, orang politik dll. Kepakarannya dalam bidang kaunseling merupakan kekuatannya. Tuah badan Faizal si abang angkat Maya!

Pun begitu, mereka masih mempunyai hubungan baik dan setiap kali Maya bermasalah dia akan menalipon Faizal dan mereka akan bertemu untuk sesi kaunseling. Apa yang tidak diketahui oleh Maya ialah Faizal menaruh perasaan kepadanya dalam diam-diam dan menunggu masa Maya jatuh ke tangannya. Pun begitu, mereka tidak selalu bertemu kerana masing-masing sibuk dengan kerja dll. Maya juga mencari mekanisme lain untuk mengatasi masalahnya dan melalui seorang ustazah teman rapatnya di sekolah dia semakin mendekatkan diri dengan agama. Dan entah kenapa ustazah kawannya sering mengajarkan dia ayat-ayat quran menentang ilmu sihir dan menyuruh dia mengamalkannya. Pada sangkaan Maya, itu semua adalah kerana dia mengsyaki keluarga suaminya yang kerap menggunakan bomoh dan ada 'pusaka' dalam keluarga mereka seperti yang diceritakan oleh pak cik suaminya kepada Maya sendiri.

Tetapi ada perkara pelik berlaku kepada Maya bila dia mula mendekatkan diri kepada agama. Entah macam mana, 'instinct' atau firasat Maya menjadi semakin kuat dan dia tahu apa yang akan berlaku sebelum perkara itu berlaku. Malah dia dapat membaca fikiran, perasaan dan niat seseorang yang rapat kepadanya. Dan jika orang itu mempuyai niat yang tidak baik kepadanya, Maya akan merasa resah dan kadang-kadang fobia serta memberitahu orang tersebut jangan buat begitu dan begini kepadanya kerana sesuatu yang buruk akan menimpa orang tersebut kalau ia terus berbuat demikian kepada Maya. Dan sememangnya perkara tersebut akan berlaku mengikut pemerhatian Maya. Banyak kali dia melihat sendiri macam-macam berlaku kepada berbagai orang di sekelilingnya yang kemudian diketahui telah melakukan perkara yang tidak sepatutnya kepadanya. Al Quran mengatakan ilmu Allah Taala itu amat luas dan Dia memberikan kelebihan kepada orang yang dipilih Nya. Seperkara yang diketahui oleh ramai kawan-kawannya ialah Maya mempuyai perwatakan yang lurus bendul kadang-kadang dan sering diambil kesempatan oleh orang disekelilingnya. Maya juga tidak boleh tengok orang lain berada dalam kesusahan dan kalau mengetahuinya, pasti dia akan membantu apa yang terdaya. Tetapi seringkali kebaikan dan keikhlasan Maya disalah-erti dan dia dipergunakan. Dia dididik begitu agaknya kerana Maya datang dari keluarga yang kuat agama dan ada ulamak terkenal dalam kalangan anggota keluarganya.

Berbalik kepada cerita Faizal, setelah bersara dari jawatannya dia tiba-tiba menghubungi Maya yang sedang dalam proses hendak bercerai dengan suaminya setelah perkahwinan itu tidak dapat diselamatkan lagi. Entah macam mana Faizal mengetahui bahawa Maya berada dalam situasi yang sukar! Tetapi Maya tidak mengindahkan semua itu kerana yang penting baginya adalah menghadapi kehidupan baru dengan aanak-anaknya. Beberapa kali selepas bercerai, Maya bertemu dan rapat dengan berbagai orang yang berminat kepadanya, tetapi macam-macam perkara berlaku. Hubungannya dengan sesiapa juga yang mendekatinya sentiasa 'panas' dan sering bergaduh tanpa sebab kadang-kadang. Apalagi bekas suami Maya berada dalam keadaan 'overdrive' berkempen sana sini untuk menunjukkan kepada semua orang bahawa Maya ini bermasalah dengan dirinya bukan kerana suaminya yang tak betul! Apa yang tidak diketahui oleh Maya ialah ada ahli keluarganya yang bersekutu dengan bekas suaminya dan juga Faizal untuk 'mengajar' Maya tentang kehidupan!! Malah atas kepentingan orang tertentu, ramai lagi orang lain yang terlibat dan mengupah si tukang mandrem ini untuk mengawal dan 'mengurung' Maya supaya tidak jatuh ke tangan orang lain. Dan ini ada kaitan dengan kedudukan Maya yang datang dari keluarga ulamak terkenal tersebut. Macam cerita The Firm juga la ni. Tapi versi lain. Versi yang melibatkan yang natural dan supernatural!

Hanya setelah melalui berbagai perkara pelik dan tidak masuk akal kadang-kadang, barulah Maya tahu yang dia disihir oleh abang angkatnya! Dan setelah mengorek cerita tentang Faizal barulah dia tahu Faizal menggunakan ilmu hitam untuk menguasai orang lain supaya suka dan mengikut cakapnya.Itulah kelebihan Faizal yang menjadikannnya dicari oleh semua orang besar dan kecil. Perbuatan Faizal memang diketahui oleh ramai orang tetapi mereka yang terdesak dan tidak kuat imannya akan jatuh ke tangan kaunselor yang licik dan amat berpengaruh di pejabatnya. Tetapi Maya akhirnya dapat menjejaki rahsia dan kelicikan abang angkatnya yang sebenarnya ditamatkan perkhidmatannya di jabatan lamanya sebelum dia bersara awal. Sebabnya? Disiplin. Faizal diketahui mempunyai hubungan sulit dengan ramai wanita sewaktu bertugas di Malaysia Timur dan mempunyai anak luar nikah dengan seorang wanita tempatan di sana. Dan tujuannya mendekati Maya ialah untuk mengambil kesempatan terhadapnya dari segi kewangaan dll yang boleh memberi keuntungan kepadanya. Faizal yang sudah biasa hidup berpeleseran dan berfoya-foya di luar rumah mahu meneruskan stail kehidupannya dan memerlukan wang yang banyak untuk berbuat demikian.

Kesian Maya, orang yang amat dipercayainya selama ini adalah orang yang paling tidak boleh dipercayai. Pun begitu, nasib baik Maya menyedarinya dan sempat menjauhkan diri daripada abang angkat yang tidak layak menjadi abang angkat langsung. Mungkin itu sebabnya Allah Taala memberikan kelebihan ilmu kepada Maya yang tidak diberikan kepada orang lain. Allahuakbar.

0 comments: