Wednesday, December 24, 2008

The Firm ala Malaysia!

Seperti yang dijangka postings mengenai kisah Ika baru-baru ini menarik perhatian ramai. Dan seperti biasa mereka tidak mahu dikenali dan tak berani memberi komen secara langsung kepada saya dalam ruang ini. Tetapi berbagai cara dilakukan untuk bercerita tentang berbagai kisah lagi. Seorang teman rapat saya dihubungi oleh seorang teman lama yang juga ada kisah yang nak dikongsi bersama. Jadi ini kisah kawan kepada kawan saya!

Namanya Nadia. Dan kisahnya masih pada 'broadband' yang sama- dibuli, dimanipulasi, diambil kesempatan, ditipu dan dipergunakan oleh saudara-mara, orang politik dan bekas suami. Ini sudah klise tapi ada twist yang cukup menarik. Nadia minta 'disiberkan' kisahnya supaya siapa yang makan cili api tu biarlah dia yang rasa pedasnya. Seperti Kay, Fiona dan Ika mereka menjadi mangsa kerana berdiam diri dan menderita kerana mereka cukup baik, tak mahu bising, mahu menjaga air muka keluarga dan tak mahu anak-anak menderita. Jadi mereka terpaksa memendam rasa bertahun-tahun dan cukup menderita. Mengikut kawan saya, Nadia menangis terisak-isak bila bercerita tentang kisahnya. Mengingatkan saya kepada kata-kata Ensieh Shah Hoesseini Pengarah Filem Iran yang saya temubual baru-baru ini bahwa 'luka itu tetap luka' sampai bila-bila!

Bagi mereka yang sering mengikuti kisah Mendiang Puteri Diana semasa hidupnya pasti masih teringat tentang istilah 'The Firm' yang digunakan oleh beliau bila bercakap tentang keluarga Di Raja disekelilingnya. Kisah Nadia juga lebih kurang begitu. Dia dikelilingi oleh saudara-mara yang terlibat dalam politik dan apa yang terjadi yang berlaku kepada Diana juga. Bercakap tentang sejarah yang berulang!!

Setelah bercerai dengan bekas suaminya, Nadia meneruskan kehidupan dengan dua orang anaknya yang sedang meningkat dewasa. Hasil dari tuntutan harta sepencarian dengan bekas suaminya, Nadia membeli rumah dan kereta untuk keperluan diri dan anak-anaknya dan cuba menceburkan diri dalam perniagaan. Nadia agak rapat dengan seorang sepupunya yang merupakan isteri kepada orang politik. Sebagai bekas pensyarah IPT Nadia agak luas pembacaannya, cerdik, berilmu dan seorang yang luas pengalamannya kerana banyak kali tinggal di luar negeri dan memang ramai yang menyedari aset dikepalanya yang bukan calang-calang tinggi intelligence nya. Sepupunya telah beberapa kali mahukan Nadia menjadi setia-usahanya. Mengenali sepupunya yang cukup domineering,manipulatif dan mesti mendapat apa yang dimahukannya tanpa menimbang perasaan dan keperluan orang lain, Nadia menolak permintaannya.

Pun begitu, Nadia masih mengekalkan hubungan baik dengan sepupunya dan sering memberikan pandangan serta pertolongannya tentang banyak perkara bila diperlukan. Apa yang tidak diketahui oleh Nadia ialah segala usahanya dalam perniagaan dan projek yang diperolehinya semuanya disabotaj oleh orang-orang disekelilingnya. Malah segala dana yang dijanjikan oleh orang tertentu pun dimanipulasi dan tidak diberikan seperti yang sewajarnya (walau pun surat telah dikeluarkan!).Bapa saudara Nadia (bapa sepupunya) yang pada mulanya berjanji mahu menyediakan dana untuk projek yang diperolehinya juga telah mendiamkan saja perkara tersebut setelah mendapat projek besar lain. Pada mulanya Nadia tidak mengetahui kenapa dana yang dijanjikan kepadanya tidak diberikan, tetapi setelah beberapa lama barulah dia faham. Seperti Diana, dia dikontrol oleh 'The Firm' di sekelilingnya. Mereka tidak mahu Nadia boleh berdikari dan berjaya tetapi mahu memastikan Nadia bergantung hidup dengan ehsan orang-orang tertentu.

Sebabnya? Ilmu dan kecerdikannya. Apalagi bila beliau mula menulis di surat khabar dan majalah tempatan. Bagi orang-orang tertentu, Nadia cukup bahaya bila dia bebas dan boleh berdikari. Jadi dia mesti duduk di bawah dan 'berkhidmat' kepada orang-orang tertentu yang takut kepada pemikirannya dan apa yang ditulisnya tidak seperti apa yang dimahukan oleh mereka!! Jadi, Nadia mesti dikontrol dan mesti dekat dengan orang-orang tertentu sahaja. Itulah sebab sepupunya yang disangkakan baik hati selama ini mahu dia menjadi setia-usaha peribadinya!! The Firm mahu memastikan Nadia tidak pergi ke mana-mana dan menjadi 'milik' mereka. Suatu perlanggaran hak asasi manusia yang cukup jelas dan hampir tidak terfikir boleh berlaku di negara ini. Pelik tetapi benar.Sebenarnya Nadia telah lama merasakan hidupnya dikontrol oleh orang-orang tertentu. Pastinya ada bos besar di sebalik semua ini. Dan bos besar ini cukup berkuasa dan mempunyai jaringan yang cukup luas dan boleh menggerakkan sesiapa juga sebagai jenteranya termasuk musuh-musuh politik mereka! Malah bekas suami Nadia dan kawan-kawannya juga menjadi sebahagian daripada jentera bos besar yang digerakkan untuk menyekat, memanipulasi dan mensabotaj kehidupan Nadia.

Berbagai perkara dilakukan terhadap Nadia dan anak-anaknya. Anaknya pernah diugut dengan diacukan pisau Rambo oleh 'perompak baik' yang mengambil 50% sahaja daripada wang dalam dompetnya. Menyimpan kunci kereta anaknya (bukan mencuri keretanya), memberikannya 20 sen kemudian menyuruh anaknya menalipon ke rumah untuk mengambil kunci kereta simpanan dari ibunya! Keretanya pernah dibuang minyak brek sebanyak 2 kali dalam masa 2 minggu berturut-turut dengan kesan tikaman yang jelas pada casing minyak tersebut. Nasib baik anak-anak Nadia yang memandu keretanya ketika itu tidak kemalangan walaupun hampir sangat! Cerita tayar kereta ditikam paku dan ice pick juga selalu berlaku. Malah kehidupan peribadi Nadia juga dikontrol. Dengan bantuan bekas suaminya yang tidak mahu Nadia berkahwin lain bila ada orang yang menunjukkan minat kepadanya, berbagai perkara dilakukan untuk memastikan Nadia tidak ke mana.

Kakak, sepupunya berkempen dan kadang-kadang ada orang tertentu yang disuruh 'memandrem' Nadia bila ada orang mendekatinya. Nadia kenal siapa orang itu dan tahu apa yang dilakukannya dan menjauhkan diri daripadanya. Semua manusia tidak cukup baik bagi Nadia. Si A begitu, si B pula begini. Ada sahaja yang tidak kena dan tidak sesuai di mata mereka. Tidak cukup dengan itu, anak Nadia juga dihasut supaya memusuhi ibunya jika Nadia berkeras dan mahu meneruskan niatnya untuk mengahwini seorang manusia yang dirasakanya cukup sesuai dengan dirinya!! Jadi seperti kisah Ika juga, berbagai perkara dilakukan termasuk menghasut dan menakutkan keluarga lelaki yang mahu mengahwini Nadia dengan fitnah, tohmah dan berbagai 'skendel' yang kononnya menyelubungi kehidupan Nadia yang tidak pernah pergi mana dengan siapa pun dan cukup kuat pegangan agama dan telah beberapa kali ke Mekah menunaikan haji dan umrah!! Sememangnya ada beberapa orang lelaki yang telah mendampinginya selepas beliau bercerai, tetapi hubungan Nadia tidak lebih dari 'suka' kepada orang itu dan tidak lebih dari itu dan tidak cukup lama bertahan kerana berbagai perkara berlaku kepada orang yang mendekatinya! The Firm means bussiness nampaknya.Patut perkara ini dilaporkan kepada SUHAKAM saja, tapi Nadia tak nak pulak atas sebab-sebab tertentu!

Pun begitu, Nadia mempunyai suatu kelebihan. Atau mungkin suatu sumpahan! Sesiapa yang membuat inaya kepada Nadia pasti akan mendapat balik berbagai musibah yang tidak dijangkakan. Entah kenapa boleh jadi begitu, mungkin Allah Taala nak menunjukkan kepada manusia-manusia The Firm ini bahawa mereka tidak boleh menjadi Tuhan dengan 'mengontrol' dan melakukan kezaliman kepada orang lain. Kadang-kadang dalam masa yang singkat tak dan beralih hari kata orang kampung saya, kenalah si Mamat tu! Nadia tak tahu bagaimana ini semua terjadi, tapi dia cukup ingat hadis Nabi Muhammad SAW yang mengatakan 'Doa orang-orang yang terinaya itu cukup dekat dan tidak ada dinding pemisahnya dengan Allah.' Dan Nadia cukup ingat juga tentang arwah ibunya yang sangat sedih dengan banyak perkara yang diperlakukan oleh The Firm kepadanya dan anak-anaknya sehingga dia pernah berdoa di depan Kaabah memohon Allah swt. menunjukkan jalan yang benar kepada orang-orang yang menzalimi Nadia dan cucu-cucunya dan mengembalikan kezaliman mereka kepada orang yang membuatnya. Kasih Ibu membawa ke syurga dan Nadia sudah pun melihat kebesaran Allah di hadapannya dari semasa ke semasa! Dan ini termasuklah kepada sepupu serta kakak-kakaknya yang menjadi sebahagian dari The Firm dengan berbagai cara. Jika tidak kena kepada mereka sesuatu mungkin berlaku kepada anak-anak mereka. Tapi Nadia cukup lembut hatinya dan dia yang fobia bila melihat ada orang yang cuba berbuat perkara yang tidak baik kepadanya. Mungkin Allah Taala lebih mengenali Nadia dari orang lain yang tidak habis-habis memfitnah dan menikamnya dari belakang, dan Dia mengawasi Nadia sepanjang masa. Alhamdullilah.

0 comments: