Sunday, June 28, 2009

Biasiswa Nasional.

Terbaru diumumkan ialah cadangan pemberian biasiswa atas dasar meritokrasi kepada semua pelajar rakyat Malaysia yang layak. Saya kurang pasti bagaimana ini nak dijalankan, tetapi belum pun dibincangkan di kabinet, sudah ada banyak pihak yang tidak setuju kerana ini akan memberi kesan kepada pelajar-pelajar di luar bandar. Saya amat bersetuju dengan pandangan ini tetapi ingin mencadangkan dibuat 2 skim biasiswa. Satu skim berasaskan meritokrasi satu lagi berasaskan hak seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Negara iaitu kepada orang Melayu dan pelajar Bumiputera yang layak. Situasi yang ada di negara ini memerlukan bukan satu sistem sahaja yang boleh menyelesaikan segala masalah tetapi ia perlu dimodifikasi untuk menangani segala 'poket-poket' yang terpencil yang juga perlu ditangani dan inilah cabarannya. Dan yang paling penting ditangani juga ialah pemberian biasiswa ini harus kepada golongan yang memerlukan sahaja, bukan kepada semua orang. Pelajar dari golongan kaya dan berada tidak perlu diberi biasiswa kerana mereka mampu belajar di mana juga dan tidak memerlukan biasiswa dari kerajaan walau pun mereka merupakan pelajar terbaik dan dapat berapa A pun!

LIGA NGO

Minggu lalu saya menghadiri Majlis Dialog dengan berbagai NGO di Pejabat TPM. Majlis dipengerusikan oleh Encik Feris Omar Pegawai Khas beliau yang bercakap tentang penubuhan 'Liga NGO Malaysia' yang bertujuan membentuk jaringan dan rangkaian NGO d negara ini.
Usaha ini adalah sambungan kepada apa yang telah dilakukan oleh Tun Abdullah Badawi sewaktu menjadi PM dahulu. Malah Gabungan NGO Malaysia, yang mengendalikan usaha-usaha ini sebelum ini masih memainkan peranan penting mengumpulkan berbagai NGO dari negara ini untuk memulakan dialog dan kerjasama. Tahniah kepada Pejabat TPM atas usaha yang murni meneruskan program yang baik ini kerana ianya amat diperlukan.

0 comments: