Monday, June 15, 2009

Mana Setangginya dll.

Tahniah diucapkan kepada Istana Budaya yang akhirnya berjaya mementaskan Skrip indah yang cukup halus dan tinggi nilai sasteranya buah tangan SN Dt.Nordin Hassan. Malam Ahad lalu sidang akhbar selepas persembahan teater ini diadakan bersama Ketua Pengarah Istana Budaya, Dt.Nordin Hasan, Dt.Wan Hashim Wan Teh Pengerusi Institut Terjemahan Negara, Datuk Saifuddin Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang merasmikan pelancaran buku terjemahan ITNM skrip Mana Setangginya. Selepas sidang akhbar, Datuk Wan Hashim berkata kepada saya, soalan saya kepada Istana Budaya suatu soalan yang baik. 'Malam ni saya jadi budak nakal bertanyakan soalan yang sensitif' balas saya. Dia ketawa, tapi En Mohamed Juhari berkata dia lega kerana saya mengucapkan tahniah kepada IB kerana mempercepatkan pementasan Mana Setangginya. Soalan saya pendek saja malam tu, saya tanya kenapa dalam situasi yang tinggi cas politiknya seperti juga senario tahun 1999, IB berani mementaskan karya cantik ini? Biarlah saya jadi budak nakal bertanya soalan begitu tetapi pasti ramai yang suka ada orang yang berani bertanya demikian. Paling penting, pementasan Mana Setangginya mendapat sambutan baik, tak ada parti politik NGO dll yang berdemonstrasi di depan IB kerana mementaskannya.

IB juga mengumumkan akan memberi slot skrip teater karya Sasterawan Negara setiap tahun. Awal tahun ini saya berleter dalam blog sebab karya SN kita tak diangkat ke pentas bertaraf dunia ini! Apa guna ada pentas canggih kalau karya dan teksnya tidak bermutu tinggi dan diisi dengan muzikal demi muzikal sahaja? Dengarnya perkara itu dibawa ke parlimen! Samada ada orang tak tahan mendengar leteran saya atau ada' wira tak didendang' yang cukup misteri membawa isu ini ke parlimen! Lama dulu ada seorang 'hero''yang juga membawa isu mengenai IB yang saya dan kawan-kawan lain perdebatkan ke parlimen. Jangn-jangan dia yang
buat lagi macam tu tak? Apa pun jutaan terima kasih kepada wira saya ni! Allah yang maha mengetahui segalanya dan membalas budi beliau. InsyaAllah.

Saya ada 3 reviu yang berlainan tentang Mana Setangginya yang dah dijanjikan kepada 3 penerbitan jadi saya tak mahu cakap banyak-banyak tentang pementasannya. Ghaffar Abdullah DBP dah nak merajuk kerana saya tak menghantar kritikan teater kepada majalah DBP, jadi kesian pulak sahabat saya ini! Apa pun, saya ucapkan tahniah kepada Zaifri Husin pengarahnya yang awal-awal lagi dah lancar perang saraf kepada saya di kafe IB baru-baru ini dengan berkata saya pengkritik teater terbaik yang paling digeruni di Malaysia. MasyaAllah. Takut saya mendengarnya. Zaifri jangan risau saya tak makan orang!

0 comments: