Thursday, June 25, 2009

Reviu Mana Setangginya

Beberapa emel dari luar negeri yang saya terima meminta saya letakkan reviu Mana Setangginya yang pedas tapi menawan ini dalam blog. Setiap minggu hampir 20 % daripada pembaca blog saya terdiri daripada pembaca luar negeri . Jadi kepada peminat-peminat saya
inilah reviu saya yang tak sepertinya:-

MANA SETANGGINYA: AKHIRNYA KEADILAN KEPADA KARYA NORDIN HASSAN
OLEH
SITI RUQAIYAH HASHIM.

Akhirnya skrip teater Mana Setangginya karya Sasterawan Negara (SN) Dato Nordin Hassan dipentaskan di pentas bertaraf dunia ini. Setelah 10 tahun karya yang ditulis untuk majlis pembukaan Istana Budaya ini akhirnya diberi penghormatan paling tepat dan keadilan telah dilakukan untuk satu karya cantik, halus dan cukup bermakna kepada seorang SN dan juga rakyat Malaysia amnya. Hanya dengan ‘kesungguhan politik’ dan iltizam yang tinggi sahaja (serta berbakul sindiran, kritikan, innuendo, serangan sakit jantung dll) karya seperti Mana Setangginya boleh dipentaskan. Tahniah kepada semua kerana melakukan keadilan kepada suatu karya besar ‘Lord of the Rings Malaysia’ (istilah Kassim Lee Pegawai Media Istana Budaya dan saya bersetuju) ini. Sememangnya pentas bertaraf dunia memerlukan karya SN dengan wacana budaya,intelektual dan spiritual bertaraf dunia juga dan itu adalah suatu kemestian.

Langkah Institut Terjemahan Negara (ITNM) menterjemahnya ke dalam Bahasa Inggeris memang cukup tepat dan kena pada tempatnya. Tahniah kepada ITNM kerana cukup berjiwa besar memartabat karya-karya besar kita untuk tujuan mengantara-bangsakannya. Tidak ada gunanya jika bercakap tentang perkara besar di dunia tetapi bila diberikan tanggung-jawab duduk di atas longgokan buku dan karya kita yang cukup baik pun, tapi kita tidak tahu nak berbuat apa dengannya!

Skrip Mana Setangginya diangkat dari kisah dalam Kitab Taurat dan juga Al-Quran dengan refleksi senario politik-ekonomi-sosial masa kini. Dan seperti kata Dato Nordin, setiap kali dia menulis, ianya mempunyai konotasi dengan apa yang berlaku di sekelilingnya ketika itu. Untuk memahami Mana Setangginya, fikir-fikirkanlah apa yang berlaku sekitar akhir tahun 90han dan pasti jawapannya tertera di situ. Jadi siapa Juda, Hawar, Sibli, Ibra, Iriam, Uzza , mau pun nombor 2 pada backdrop dll elemen dalam skrip ini menuntut penghayatan yang cukup teliti. Setiap patah perkataan, dialog , simbolisme dan metaforanya mempunyai makna yang tertentu dan sarat dengan wacana pemikiran yang sangat tinggi. Setiap kali menonton saya menemui lapisan baru makna dan pengertian dan ianya bukan sekadar semantik bahasa seorang Sasterawan Negara.

Di tangan Zaifri Husin, interpetasi teksnya cukup baik dan teliti. Paling penting ianya juga menjadi suatu skrip berat dan serius yang amat menghiburkan, kreatif dan inovatif. Mencari suatu keseimbangan yang baik begini bukanlah suatu kerja yang mudah tetapi ianya tetap perlu dilakukan. Bukan semua orang yang datang menonton bersedia untuk berfikir secara mendalam dan analitikal dialog dan segala simbolisme yang dipamerkan, tetapi kesan set, kostum, pencahayaan dan kesan khas menjadikan pementasan teater ini cukup menghiburkan dengan elemen visual dan dramatik yang hebat. Jadi kalau pun ada yang tidak mampu menyelami dan memahami apa sebenarnya yang nak dikatakan oleh Nordin Hassan nikmati sahaja pementasan yang cukup baik dan menghiburkan ini pada laras pemikiran masing-masing.

Aspek lakonan pementasan Mana Setangginya cukup kuat dan impresif. Azizah Mahzan yang membawa watak Mira si puteri raja yang meninggalkan istana untuk mencari kehidupan yang lebih suci dan bermakna sebagai orang biasa mempamerkan lakonan yang sangat berkesan dan meyakinkan. Begitu juga Shaharuddin Thamby sebagai Hawar, Rudy De Luna Jr. sebagai Subat dan Mohd Nor Fatih Mohtar sebagai Silbi membawakan watak masing-masing dengan lontaran suara dan stylization hebat, konsisten dan berada dalam karekter sepanjang masa. Kebanyakan pelakon memberikan lakonan yang cukup baik dan berkesan serta meyakinkan walau pun saya rasa Sabrina Ali sebagai Iriam ada kalanya sedikit kaku tapi masih ada ruang untuk memperbaikinya.

Dalam komen tentang pementasan Mana Setangginya dalam program DIVA @ 1 RTM saya katakan berpuas hati dengan kerja serta ketelitian Zaifri menangani skrip besar ini. Babak pari-pari berterbangan dengan begitu indah dan diakui sangat sukar melakonkannya oleh pengarah ini sangat impresif dan menarik. Pun begitu, pencahayaan ada kalanya sedikit bermasalah dan kurang sesuai kerana walau pun duduk di barisan kedua dari hadapan (dikhaskan untuk jurugambar) saya merasakan sesuatu masih perlu dilakukan untuk menampilkan mimik muka pelakon dengan menggunkan lampu spot ke wajah mereka. Penataan muzik dengan komposisi yang cukup unik dan bertenaga sepanjang persembahan adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian. Begitu juga dengan kesan khas dan penataan artistiknya cukup baik menampilkan kesan yang cukup spektakular kepada keseluruhan pementasan teater ini.
Walaupun begitu mungkin ada yang berkata ini sedikit ‘meringankan’ teater yang cukup berat ini kerana dalam banyak aspek pengaruh dan elemen teater pendidikan pada kerja Zaifri amat ketara. Pun begitu, apa salahnya? Cuma beberapa kesan yang lebih besar perlu dicipta ketika babak kehancuran kota serta Iriam menikam mata belut gergasi untuk menjadikannya lebih dramatik.

0 comments: