Monday, June 22, 2009

Finale Mana Setangginya

Semalam di Istana Budaya merupakan malam terakhir teater Mana Setangginya dipentaskan. Empat kali saya menonton teater ini sejak malam pertamanya lagi dan En Mohamed Johari (Abg Jo) Ketua Pengarah Istana Budaya dengan penuh bangga mengumumkannya ketika sesi bertemu Dt. Nordin Hasan penulis skrip ini selepas pementasan. Sebelum itu saya sempat beritahu beliau bahawa sebelah siangnya saya terima banyak ucapan tahniah kerana reviu Mana Setangginya tulisan saya disiarkan dalam Berita Minggu dan antaranya ada yang mengatakan 'Tahniah kerana artikel yang pedas tapi menawan '. Abg. Jo ketawa tapi mengumumkannya kepada semua orang tentang komen tersebut. Sampai hari ini saya pening macam mana boleh pedas dan menawan pada masa yang sama? Seorang orang teater terkenal menghantar sms kepada saya bertanya ' Ni reviu lepas geram 1 dekad ke? Teruskan, teruskan....I love your style and your article ' Wallahualam bisawab.

Apa pun semasa pertunjukan semalam semua tempat duduk penuh hingga ke tingkat 2 dan 3 dan ramai murid-murid sekolah dari Kuala Lumpur dan tempat-tempat lain. Penonton sangat responsif dan tidak ada yang gelisah keluar masuk ke tandas kerana tidak faham. Malah dah nak masuk setengah jam pementasan dimulakan pun, masih ada orang yang datang lambat dan nak masuk menonton juga mengikut usherer IB yang bertugas. Saya tanyakan kepada Dt.Nordin dan Abg.Jo, kenapa agaknya teater yang serius dan berat ini boleh menarik ramai penonton dan ini 'debunked' teori populer selama ini bahawa teks yang begini tidak ramai yang akan menontonnya? Dt.Nordin mengatakan sokongan media yang cukup baik menyebabkan ramai yang datang. Macam biasa Cikgu Nordin ni seorang manusia yang amat merendah diri dan gentle soul yang membuatkan semua tak boleh nak kata tidak kepadanya (Zaifri saya sependapat dengan anda) dan membuatkan kami semua sayang habis kepada beliau.Tanyalah siapa pun kalangan inner circle teaterMelayu Malaysia, semua orang akan kata begitu. Saya hampir nak menangis bila mengingatkan teks Sarah dipentaskan di Stor DBP sahaja. Teks seorang Sasterawan Negara! Apa pun saya hampir nak kata kepada Cikgu Nordin orang datang kerana Cikgu adalah penulis skripnya dan Mana Setangginya adalah di antara mahakarya cikgu. Tapi saya tak menonton Intan yang Tercanai yang sedang dikerjakan oleh sahabat saya Wahab Hamzah (dan dengarnya beliau sedang pening!) lagi jadi tentang mahakarya tu biar saya simpan dulu.

Seperti yang saya pernah coretkan sebelum ini kepercayaan bahawa hanya muzikal yang dapat menarik ramai penonton dan orang tidak akan menonton teater yang berat dan serius mungkin hanya andaian yang tidak dibuktikan. Tahniah Istana Budaya kerana berani bereksperimen
dengan mementaskan karya berat yang 'tak ada nilai komersial' ini (menurut Ku Seman). Semalam Ku Seman adik saya sorang lagi juga lebih kurang senada dengan saya melepaskan geram satu dekad! Macam jodoh jugalah pementasan karya Cikgu Nordin ini kalau dah nak jadi tu, berapa tahun 'melilau' (bahasa orang Utara) ke sana sini pun, akhirnya jadi juga. Dan macam kata TS Aishah Ghani beberapa tahun lalu, kalau dah jodoh tak ke mana, sorok dalam peti besi pun jumpa juga akhirnya. Dan saya cukup tersentuh dengan kata-kata Dt.Nordin mungkin ada hikmahnya Mana Setangginya tidak dipentaskan 10 tahun lalu dan saya yang mengarahnya. Kerana selepas 10 tahun banyak teknologi baru dan orang lain jadi pengarah lain pulak pendekatannya. Allahuakbar.....Allah maha besar maha agung dan maha suci!

0 comments: