Thursday, June 18, 2009

Kampung Budaya di Sabah

Baru-baru ini, TS Mahyuddin Yassin telah mengumumkan pembinaan projek Kampung Budaya di Sabah. Tahniah saya ucapkan dan terima kasih kerana perkara ini telah banyak kali saya sentuh dalam postings lalu. Di Sabah sekurang-kurangnya ada Taman Budaya Monsopiad yang dikerjakan oleh pihak swasta. Ianya tidaklah besar, tetapi sekurang-kurangnya ada. Dan pengumuman pembinaannya oleh kerajaan adalah sesuatu yang sudah lama patut dilakukan. Saya sedikit hairan mengapa semasa DS Shafie Apdal anak Sabah sendiri menjadi Menteri Perpaduan Kebudayaan Kesenian dan Warisan iannya tidak diumumkan, tetapi TPM yang mengumumkannya?

Berkaitan dengan itu, saya teringat tentang Kampung Budaya Kuala Lumpur yang beberapa tahun lalu diumumkan pembinaannya. Kalau tak salah saya di Jalan Davis dan Tiara Jacquilina yang diberikan kontrak mengusahakannya. RM 40 juta dengarnya harga projek tersebut. Selepas beberapa sidang akhbar tentang pelancarannya, sampai sekarang tidak dengar apa pun tentang projek ini. Dah siap ka? Dah dimulakan ka? DS Rais yang mengumumkannya hampir 2 tahun lalu mungkin mempunyai jawapannya tentang perkara ini. Terima kasih.

WACANA DUNIA MELAYU DI ALOR SETAR

Minggu lalu ramai orang-orang GAPENA dan saya sendiri, Ahli-ahli Persatuan Penulis di Kedah, Perlis dan Pulau Pinang serta pegawai Kerajaan Negeri Kedah dan Perpustakaan Kedah berkumpul dan berwacana mengenai isu dan cabaran yang dihadapi oleh 300 juta orang umat Melayu di seluruh Alam Melayu. Ianya berlangsung dalam keadaan yang cukup sederhana tetapi bermakna kepada semua yang mengambil bahagian. Kira-kira 150 orang mengambil bahagian dalam seminar sehari ini yang berfokuskan 'CITRA KEISLAMAN DAN KEMELAYUAN DI NUSANTARA'. 10 orang pembentang kertas kerja telah membentangkan kertas masing-masing dan mencakupi berbagai aspek dan elemen Kemelayuan dan Keislaman Nusantara. Antaranya adlah:-

Sdr Fadlin Djafar dari Universitas Sumatera Utara, Medan
Ustaz Haji Suhaimi Awee dari Kolej Teknologi Yala, Selatan Thailand
Haji Djamal Tukimim dari Singapura
Prof Dr.Nurhayati Abd.Rahman dari Universitas Hasanuddin Makassar, Indonesia
Haji Azizi Abdullah Penulis dari Malaysia
Drs. Mursyid Yahya M.Pd dari Dinas Syariat Islam Kota Lhokseumawe, Aceh
Dr.Haji Brahim dari Astrawani Brenei Darussalam
Drs. Safuan Hadi Umri dari Medan Indonesia
Sdr.Azmi Hamid dari Pengerusi Teras Malaysia.

Kemuncak seminar adalah majlis menandatangani memorandum persefahaman antara Melayu online.com iaitu portal pengkalan data tentang kesenian dan kebudayaan Melayu yang berpusat di Jogjakarta di bawah kelolaan Pak Mahyuddin A.Mudra dan syarikatnya dengan semua wakil Persatuan Penulis Dunia Melayu dari Malaysia, Thailand, Brunei, Singapura dan Indonesia. Seperti kata Pak Mahyuddin, 'inilah warisan paling berharga yang bisa kita tinggalkan untuk anak cucu kita tentang Melayu nya kita di Dunia Melayu ini.' Salut Pak Mahyuddin!

0 comments: