Thursday, May 7, 2009

Kertas Kerja Prof.Dt. Zainal Kling di Kongres Kebudayaan Melayu 2.

MULTICULTURALISM:
MUSANG MARXIST-SOCIALIST BERBULU AYAM


The main idea of multiculturalism is the equal value of all cultures (i.e., cultural relativism)…Multiculturalism, a politicized form of cultural relativism, rejects the idea that there are general truths, norms, or rules with respect to both knowledge and morals…Multiculturalism attempts to replace individual rights with collectivism by assuming that a man’s identity and value are derived solely from biology, and that what is important is not what a person does as an individual, but rather what some members of his biological group currently do or did years ago. It follows that collective guilt replaces individual responsibility—a person must assume the responsibility for acts committed by his ancestors and pay for these acts ad infinitum…The victim mentality is both a cause and effect of multiculturalism. Multiculturalism promotes a culture of victims who have a perpetual claim on society and the government. The result is the division of society into political interest groups with conflicting demands that cannot all be met. (E.W.Younkins)
Multiculturalism atau cultural pluralism sebagai dasar, idealisme atau realiti menegaskan ciri unik pelbagai budaya terutama yang saling berkaitan di kalangan budaya dalam negara yang menerima kedatangan pelbagai budaya asing. Kehadiran pelbagai budaya asing dalam negara pribumi menuntut persama kedudukan dan hak sehingga mencapai pengiktirafan resmi. Banyak teori dan andaian dikemukakan tentang asal-usul gagasan ini. Namun pada tahun 1960han Kanada telah menjadikannya sebagai resmi dan kemudian diikuti oleh Australia dan negara-negara Eropah.

Sebenarnya negara-negara Eropah atau Amerika tidak pernah mempunyai dasar resmi bertulis tentang multiculturalism, sekadar hanya menerima perlaksanaannya di dalam pelbagai ucapan dan keputusan mahkamah. Malah kini mereka telah pula belok ke belakang untuk mentang terhadap dasar itu dan hampir meninggalkannya. Sejak kehadiran Islam di Eropah dan manipulasi golongan anti-Islam terutama Yahudi yang mengembang ketakutan terhadap Islam sebagai ‘Eurobia’ ramai golongan muda yang menentang dengan keras dan terbuka terhadap dasar multiculturalism.

Di Belgium telah muncul parti politik pelampau kanan yang tegas menentang dan menggerakkan tuntutan kemerdekaan oleh etnik berbahasa Belanda, Flemish, melalui parti Vlaams Belang (Seruan Flemish). Demikian juga gerakan parti kanan Belanda Party for Freedom, pimpinan Geerts Wilders yang telah membuat dan menyebarkan filem ‘fitna’ yang memburukkan Islam dan Nabi Muhammad sebagai ‘penjahat’. Usaha akhbar Denmark Jyllands-Posten’s menyabarkan kartun Nabi Muhammad yang membawa bom di dalam serbannya telah mendapat sokongan lebih dari 60% masyarakat terutama golongan muda. Usaha ini adalah sebahagian dari gerakan anti-multiculturalism yang diarahkan kepada Islam dan menanam kebencian terhadap Islam yang dituduh sebagai pembawa kegenasan dan membela pengganas dalam negara.

Begitu juga gerakan politik Pauline Hanson, One Nation, di Australia adalah penentangan politik teranga-teranagn dan terbuka terhadap imigrant adan multiculyturalism seperti mana dalam tahun 60han anggota Conservative seperti Enoch Powell atau Pim Fortuyn, pemimpin parti kanan Belanda yang tegas menetang multiculturalism dan kemudian terbunuh pada tahun 2002 oleh kerananya. Sejak itu Belanda yang terkenal sebagai liberal dan menyokong multiculturalism berpaling ke arah monoculturalism. Kabinet Perdana Menteri Jan-Peter Balkenende telah memaksakan dasar asimilasi, bayaran denda dan hukuman keras yang membawa kepada pemenjaraan serta kawalan ketat terhadap imigrasi dan pemohon asylum (suaka politik). Ramai kini secara terbuka menuntut dasar kembali kepada satu bangsa, satu budaya dan masyarakat homogen - seragam.

Dasar yang sedang diamalkan di Eropah termasuk ujian terhadap para pendatang:
· Kursus wajib atau ujian sejarah kebangsaan, perlembagaan dan system perundangan seperti ujian ‘Life in the United Kingdom’.
· Pengenalan kepada sejarah rasmi negara, undang-undang kanun Negara yang ditetapkan olek Suruhanjaya van Oostrom di Netherland serta pelbagai pameran sejarah termasuk wira-wira bangsa.
· Kempen rasmi untuk menggalak perpaduan bangsa dan identifikasi individu dengan bangsanya seperti kempan rasmi Du bist Deutschland di Jerman.
· Ujian yang direkabentuk utnuk menlahirkan nilai ‘tak diingini. Di Baden-Württemberg para pendatang ditanya apakah akan mereka lakukan jika anak mereka ialah homosexual. Jangkaan jawapan ialah penerimaan dan jika menolak akan gagal ujian untuk diterima sebagai pendatang.
· Larangan terhadap pakaian Islam niqab atau purda.

Gerakan Islamophobia - takut Islam - terkuat ialah faham ‘Eurobia’ – Europe+Arabia – sebagai jolokan kepada penaklukan Arab ke atas Eropah. Karya seorang wanita Yahudi kelahiran Mesir, menyebarkan gagasan Eurobia dan ‘dhimmitude’ atau perlindungan Islam terhadap bangsa Eropah sebagai bangsa terjajah menjadi perdebatan panas di Eropah kini.

Berhadapan dengan segala gerakan penentangan terhadap multiculturalism oleh pendokong budaya asli Eropah, Amerika dan pelbagai fahaman kanan atau pelampau yang dituduh sebagai ‘racist’ dan ‘xenophobia’ itu ialah pegawai rasmi dan minoriti pendatang yang menuntut multiculturalism. Baik di Kanada, Australia, Eropah, Amerika mahupun negara-negara lain pendatang inilah yang bergerak menjadi pencetus kepada gerakan itu sama ada mereka dari Asia Jauh, Asia Barat, Eropa Timur mahupun Asia Selatan dan Afrika. Gerakan itu sudah mencapai tahap kesahihan kerana di sebaliknya terdapat ideologi dan perjuangan yang didalangi oleh gerakan Marxist-Socialist yang telah kalah dalam peperanganh ekonomi dan politik di Eropah pada tahun 1960han dan runtuhnya semua Communism kecuali Asia yang telah pula memeluk ‘capitalism’ sebagai agama sekular baru. Para ilmuwan mereka lari ke bawah tanah sebagai filsafat ilmu dan politik-ekonomi golongan ‘critical’ atau lebih terkenal sebagai ‘post-modernism’. Dengan alasan berjuang untuk ‘identity’ golongan kecil race, ethnic dan gender mereka membangun fahaman ‘politics of identity’ di mana setiap golongan adalah berhak untuk mempertahankan identitinya yang unik, asing serta biologis. Perjuangan itu tetap mengekalkan fahaman dan ideologi Marxist-Socialist yang terus menentang fahaman lain selain ideologi itu sahaja. Mereka tetap mengajarkan kebencian dan permusuhan terhadap ideologi lain terutama naratif agung (grand narative) yang bukan Marxist.

Seperti kata Roger Scruton , failasuf dari Cambridge: Multiculturalism thus originally had its roots in a cultural identity crisis in the West, but it was quickly expropriated by groups with their own agendas. This period, the 1960s and 70s, was also the birth of the Western Cultural Revolution, a hippie youth rebellion against the established Western culture and institutions that was deeply influenced by Marxist-inspired ideologies. The anti-Western component in Multiculturalism suited them just fine. Following the end of the Cold War in the late 1980s and early 90s, when economic Marxism suffered a blow in credibility although it didn’t die, larger segments of the Western political Left switched to Multiculturalism and mass immigration as their political life insurance, and wielded the censorship of Political Correctness and “anti-racism” as an ideological club to beat their opponents and continue undermining Western institutions.

‘Multiculturalism asalnya berakar-umbi dalam krisis identiti Barat tetapi segera dipesongkan oleh kelompok-kelompok yang beragenda sendiri. Dalam tempuh 1960han dan 1970han muncul Revolusi Budaya Barat, suatu penentangan remaja hippie terhadap budaya dan institusi mantap Barat yang diilhamkan oleh ideologi Marxist. Komponen anti-Barat dalam multiculturalism amat sesuai untuk mereka. Dengan berakhirnya Perang Dingin pada akhir 1980han dan awal 1990han, ketika kesahihan ekonomi Marxisme terpukul, meskipun tidak mati, tetapi sebahagian besar golongan politik kiri Barat bertukar kepada multiculturalism dan isu migrasi beramai sebagai jaminan politik mereka dan menghayun pemukul ideologi berbentuk ‘Politik Betul’ (Political Correctness) dan anti-rasisme untuk menghentam sebarang penentang mereka dan terus berusaha melemahkan segala institusi Barat.’

Kini, dengan gabungan pelbagai faktor termasuk globalisasi, imigrasi antarabangsa buruh berbudaya rendah, bisnes antarabangsa yang tidak mempedulikan kenegaraan serta gerakan anti-Islam maka telah muncul suatu emosi dan rasa amat geram dan benci kerana, ”Many Westerners sense that their media and their politicians are no longer listening to them, and they are perfectly correct. Those who feel a loyalty to their culture and their nation states feel betrayed, because they are.”

(Ramai orang Barat merasa bahawa media dan ahli politik mereka tidak lagi mahu mendengar mereka, dan mereka sebenarnya betul. Mereka yang merasa taat-setia kepada budaya dan bangsa mereka merasa dikhianati, dan sememangnya demikian.)

Multiculturalism di Malaysia

Begitulah juga bangsa Melayu dan Bumiputera di Malaysia, mereka telah dikhianati oleh media dan para pemimpin mereka yang bebal dan dungu akan keadaan sebenar di sebalik multiculturalism serta impikasi mengenepikan fahaman kebangsaan yang selama ribuan tahun menunjangi kewujudan bangsa, negara dan tamadun yang kini dengan mudah diserahkan kepada orang lain yang berniat dan berhasrat buruk terhadap segala bentuk budaya dan institusi bangsanya itu.

Dengan jelas golongan Marxist-Sosialist yang telah kalah di seluruh dunia dan di Malaysia hingga PRU11 (2004) telah mempergunakan slogan busuk racism dan chauvinism malah ‘apatheid’ Melayu dan Bumiputera sebagai cokmar besar menghentam sekerasnya seluruh sistem Melayu itu sebagai rasis untuk menutup rasisme tulin mereka. Menuntut hak ras dan budaya kelompok etnik sendiri di sebalik nama ‘demokrasi’, ‘keadilan’ serta ‘hak asasi manusia’ apalagi ‘kedaulatan rakyat’ adalah sejitunya marxism yang amat memecahkan dan menghancurkan perpaduan bangsa ke dalam ‘atominsme’ rasis dan cauvinis. Mereka tidak silu menjadi musang berbulu ayam dan musuh dalam selimut yang menggunting dalam lipatan dengan niat paling busuk dan buruk. Setelah menikmati segala macam kemajuan yang jauh melebihi keselesaan orang Melayu dan Bumiputera yang masih lagi merempat di luar bandar, ulu sungai dan dalam hutan Malaysia, golongan keturunan pendatang dihasut dan diracuni pemikiran mereka sebagai ‘terpinggir’, warga kelas dua dan Melayu disuruh benci sesama sendiri. Kempen ‘hate culture’ ini adalah sikap dan pegangan tetap Marxist yang selamanya berlaku demi keruntuhan ‘bourjuis’ (pemilik harta) untuk melahirkan cita-cita asing sebagai ‘Malaysian Malaysia’.

Di manapun mereka berada, walaupun di Britain adalah tetap sama, seperti kata Scruton: “ For many years our own Labour Party existed on a diet of class hatred not entirely dissimilar to the hatred that had been a cornerstone of communist ideology between the wars. The most striking feature of the left-wing movements of the sixties – movements to which many of today’s political élite belonged – was the fervour of hatred that they expressed towards the ‘bourgeoisie’, meaning anyone who owned property. Incitement is never far from the surface in politics,” .

Inilah permainan Marxist-Socialist yang sentiasa membina budaya kebencian seperti juga ideologi komunis terhadap golongan yang dinamakan ‘berada’ (bourgeoisie). Mereka telah kalah, seperti kalahnya mereka di Malaysia tetapi tetap gigih menabur kebencian terhadap Melayu yang amat baru mencapai sedikit kemajuan, menggalak pergaduhan awam, mendorong penentangan kuasa kerajaan dan mengajukan tuduhan rasisme terhadap hak asasi Melayu / Bumiputera atas nama keadilan dan demokrasi. Mereka tidak pun membela keadilan Bumiputara yang masih tertindas oleh perkembangan budaya dari tahap ‘tribalism’ ke arah ‘peasantry dan kini menjadi buruh bandar. Mereka tidak pernah menganjurkan ‘aman’ dan ‘damai’ dalam masyarakat tetapi hanya ‘lawan tetap lawan’, peperangan dan persinggitan yang tidak berhenti-henti. Justeru itu, walaupun mereka telah dapat memerintah namun tetap tidak dapat tenang dan aman untuk membawa pembangunan bangsa kerana pemikiran mereka disumbat dengan gesaan ‘pergaduhan abadi’ (permanent struggle) dan revolusi mereka akan menghadapi penentangan seluruh rakyat.

Mereka tidak mengakui kebumiputraan Melayu kerana itu bertentangan dengan gagasan kelas ‘proleter’ serta kedaulatan rakyat mereka. Justeru, tugas mereka ialah memperjuangkan revolusi ‘Malaysian Malaysia’ yang akan menghapuskan segala ciri kebangsaan, kenegaraan (national) dan batas kesejarahan jitu yang sahih orang Melayu/Bumiputara. Mereka ingin menegakkan ‘historcism’ palsu. Lihat sahaja perlembagaan parti yang mengaku ‘demokratis’, tidak sedikit pun menerima segala ciri Perlembagaan Persekutuan meskipun perlembagaan itu yang memberikan mereka ‘kerakyatan’ dan kuasa demokratis. Malah mereka mengenepikannya tanpa sebarang kenyataan taat kepada semua peruntukan kerajaan dan bentuk kenegaraan di dalamnya.

Bandingkan pula dasar kebudayaan yang disarankan oleh memorandum mereka seperti yang cadangkan oleh pertubuhan-pertubuhan China. Tidak satupun prinsipnya mengiktiraf kesejarahan dan kebumiputeraan Melayu apalagi hak asasi Melayu/Bumiputara untuk menjadi asas pembinaan kebudayaan itu. Lebih buruk lagi ialah penyelewengan tafsiran terhadap prinsip kedua DKK (Dasar Kebudayaan Kebangsaan) yang sengaja disalah-tafsirkan sebagai mengarah kepada ‘asimilasi’ meskipun dengan jelas prinsip kedua DKK itu menerima unsur lain yang boleh ‘disesuaikan’ untuk memaju dan mengembang kebudayaan nasional secara bersama. Mereka menuntut persamaan hak dan multiculturalism asing dan migrantism, yang kini telah ditentang hebat oleh seluruh masyarakat Barat di mana gagasan itu bermula.

Barangkali yang lebih parah perlu difahami tentang pemerintahan Marxist-Socialist ialah sikap dan tindakan mereka yang amat kasar dan kuku-besi, yang authoritarian dan oligarchy. Tidak ada satu pun pemerintahan seperti ini baik di Eropah mahupun di Asia yang menunjukkan ‘toleran’ atau terbuka terhadap fahaman lain yang tidak bersamaan dengan mereka. Selamanya mereka menindas dan memburukkan apa saja yang berlainan dan menggalakkan sengketa. Pemerintahan yang selama ini amat toleran terhadap mereka akan dihapuskan dengan keras melalui apa saja caranya. Lihat sahaja ketidak-toleran mereka terhadap akhbar The New Straits Times dan Utusan Malaysia yang diharamkan di Pulau Pinang, dan di Perak serta dikempenkan supaya diboikot di Selangor. Inilah wajah sebenar Marxist-Sosialist yang berbulu ayam di sebalik demokrasi, keadilan dan kerakyatan PR.

Justeru demikian, kita juga harus menentang sehabisnya gagasan multiculturalism kerana ia menyorokkan musang Marxism dalam bulunya dan menyimpan musuh socialism dalam selimut serta menjadi api komunisme dalam sekam yang terus merosakkan segala yang di sekelilingnya.

Sayangnya sebahagian besar anggota Melayu/Bumiputera yang terjebak dalam kepalsuan, kemunafikan serta kefasikan ini belum menyedari betapa mereka sedang diperkuda dan diperunta untuk membawa keruntuhan dalam negara dan masyarakat mukmin kerana keenakan dan godaan permainan dan rasukan enak mimpi ‘kerajaan kebajikan’ dalam seruan ‘syaitan’ menggunakan sepenuhnya strategi ‘bajak wangkang makan diangkat’ serta budaya ‘pak kaduk – ayam menang kampung tergadai - yang mengangkat ego dan kesombongan pemimpin Melayu-Islam demi perpecahan Melayu/Bumiputara. Hal inilah sewajarnya diwaspadai sangat-sangat dan dihapuskan seperti mana diperintah oleh Allah di dalam sekian banyak ayat al-Baqarah dan at-Taubah.

(Seperti yang dijanjikan saya letakkan kertas kerja Prof Dt.Dr.Zainal Kling yang telah dibentangkan pada Kongres Kebudayaan Melayu ke 2 yang lalu.)

0 comments: