Tuesday, July 31, 2012

Kempen Mengumpulkan Buku Untuk Somalia

Lebih Sedekad yang lalu sewaktu berada di Rusia saya sempat melawat St.Petersburg. Saya dan beberapa orang rakan ditemani oleh seorang pemandu pelancong yang jelita bernama Katherina di bawa melawat beberapa tempat menarik di sekitar St.Petersburg. Katherina seorang graduan dari University Oxford dalam jurusan Kesusasteraan Inggeris. Jadi saya yang rajin sekali berbual dengan beliau sepanjang perjalanan tentang seni, sastera dan budaya kerana banyak perkara yang menjadi pokok perbincangan merupakan topik yang dekat dengan kami berdua.

Hampir sehari suntuk Katherina bersama kami dan dalam perbualan  saya diberitahu bahawa beliau pernah bertugas sebagai  penterjemah kepada  tentera Rusia ketika Jeneral Aidit memberontak di Somalia. Katherina telah memberitahu saya bahawa  dijangkakan  pertumpahan darah di Somalia akan mengambil masa yang lama dan negara itu akan jadi padang jarak padang tekukur akhirnya - 'Balik ke zaman Batu' mengikut istilah Prof.Dato Dr Zainal Kling.

Dalam New Sunday Times Ahad lalu, tulisan Dato Ahmad A.Talib yang pergi ke Somalia baru-baru ini membuatkan saya teringat semula kata-kata Katherina tentang Somalia yang akan kembali ke zaman batu sekali lagi. Dan benarlah seperti yang dikata, dari dua orang pekerja di Mercy Malaysia yang pernah menuntut di Malaysia, Somalia memerlukan sekolah, buku dan hospital dan lain-lain prasarana asas dan mungkin mengambil masa 30-40 tahun lagi untuk keluar dari kesan kehancuran peperangan yang dilaluinya. Dan begitulah juga dengan Afghanistan, Iraq dan semua negara yang telah melalui peperangan.

Mungkin ada baiknya rakyat  Malaysia memulakan kempen mengumpulkan buku untuk saudara-saudara kita yang memerlukannya di Somalia, Afghanistan atau di mana saja. Kita punya banyak NGO yang boleh digerakkan untuk tujuan ini dan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia, Yayasan Salam dan lain-lain boleh menjadi pusat pengumpulannya dan menjadi koordinator atau melakukan apa saja fungsi yang diperlukan.    

Salam Ramadan dan selamat melakukan kebajikan untuk manusia yang memerlukannya tidak kira di mana mereka berada.

0 comments: